Vuorovaikutusosaamisen rakentuminen moniammatillisissa projektitiimeissä
Tapanainen, Ella (2025)
Tapanainen, Ella
2025
Viestinnän maisteriohjelma - Master's Programme in Speech Communication
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-05-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505135370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505135370
Tiivistelmä
Moniammatillinen projektiluontoinen tiimityö on yhä yleisempi tapa tehdä yhteistyötä. Teknologiavälitteisen vuorovaikutuksen yleistyminen tarjoaa mahdollisuuksia tehdä tiimityötä yhä laajemmin organisaatiorajoista ja maantieteellisistä sijainneista riippumatta. Moniammatillisuus antaa tiimeille mahdollisuuden hyödyntää useamman eri ammattilaisen asiantuntijuutta yhteisen tavoitteen eteen. Sekä moniammatillisuus, että tiimien projektiluontoisuus voivat aiheuttaa erinäisiä haasteita tiimin toiminnalle, joka sen on otettava huomioon työskentelyssään. Jotta tiimi voi saavuttaa sille asetetut tavoitteet, on sen vuorovaikutuksen oltava toimivaa.
Tutkimuksen tavoitteena oli muodostaa ymmärrystä siitä, miten vuorovaikutusosaaminen rakentuu moniammatillisissa projektitiimeissä. Vuorovaikutusosaamista lähestyttiin sekä yksilöllisen että yhteisen vuorovaikutusosaamisen teoreettisten käsitteiden näkökulmasta. Molempia näkökulmia hyödyntämällä saatiin mahdollisimman monipuolinen näkemys siitä, miten vuorovaikutusosaaminen rakentuu tiimityössä. Vuorovaikutusosaamisen tutkimusta on tehty aiemmin erityisesti yksilö- ja taitopainotteisesti. Tutkimuksessa laajennettiin näkökulmaa yksilöstä yhteiseen vuorovaikutusosaamiseen. Vuorovaikutustaitojen lisäksi tarkasteltiin asenteita tiimin vuorovaikutusta kohtaan sekä tietoa, jota moniammatillisen projektitiimien jäsenillä oli vuorovaikutuksesta.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kymmentä moniammatillisessa projektitiimissä parhaillaan työskentelevää tai hiljattain työskennellyttä henkilöä. Aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelun avulla voitiin selvittää osallistujien näkemyksiä moniammatillisuuden ja projektiluontoisuuden heijastumisesta tiimin vuorovaikutusosaamisen muodostumiseen sekä selvittää tiimin jäsenten odotuksia yksilöllistä vuorovaikutusosaamista kohtaan. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä ja teoriaohjaavaa analyysia hyödyntäen.
Tuloksista ilmeni, että tiimin vuorovaikutusosaamista rakentuu niin yksilö-, ammatti-, kuin projektitasolla. Eri tasojen välille muodostui ryhmätaso, joka ilmeni tiimin yhteisenä neuvotteluna. Yksilötason osaamisesta tunnistettiin erityisesti projektityötä tekevien näkökulmasta keskeisiä vuorovaikutustaitoja, kuten kuuntelemista, assertiivisuutta ja johtamistaitoja. Haastateltavat korostivat myös halua kehittää omaa tietopohjaa tiimien vuorovaikutuksesta sekä motivaatiota yhteisen tavoitteen eteen työskentelemiseksi. Moniammatillisuuden heijastuminen vuorovaikutusosaamisen rakentumiseen tunnistettiin ammattirooleista, -kielestä ja -termeistä. Projektiluontoisen työn heijastumisesta havaittiin kolme eri tekijää: resurssit, projektin vaiheet sekä projektin arviointi.
Tutkimustulokset tuottivat uutta tietoa vuorovaikutusosaamisen rakentumisesta tiimeissä. Tulokset osoittivat, kuinka vuorovaikutusosaaminen rakentuu tasapainossa eri tasojen välillä. Voidaan siis päätellä, että vuorovaikutusosaamisen rakentuminen näyttäytyy moniammatillisissa projektitiimeissä niin yksilö-, ammatti-, kuin projektitasolla. Vuorovaikutusosaamisen rakentumista tapahtuu, kun eri tasojen välille syntyy ryhmätason osaamista, jolloin tiimi neuvottelee ja yhteensovittaa eri tasoja. Kun ymmärretään, mistä moniammatillisen projektitiimin vuorovaikutusosaaminen rakentuu, voidaan tuloksia hyödyntää moniammatillisten projektitiimien toiminnan ja vuorovaikutuksen kehittämiseen ja reflektointiin.
Tutkimuksen tavoitteena oli muodostaa ymmärrystä siitä, miten vuorovaikutusosaaminen rakentuu moniammatillisissa projektitiimeissä. Vuorovaikutusosaamista lähestyttiin sekä yksilöllisen että yhteisen vuorovaikutusosaamisen teoreettisten käsitteiden näkökulmasta. Molempia näkökulmia hyödyntämällä saatiin mahdollisimman monipuolinen näkemys siitä, miten vuorovaikutusosaaminen rakentuu tiimityössä. Vuorovaikutusosaamisen tutkimusta on tehty aiemmin erityisesti yksilö- ja taitopainotteisesti. Tutkimuksessa laajennettiin näkökulmaa yksilöstä yhteiseen vuorovaikutusosaamiseen. Vuorovaikutustaitojen lisäksi tarkasteltiin asenteita tiimin vuorovaikutusta kohtaan sekä tietoa, jota moniammatillisen projektitiimien jäsenillä oli vuorovaikutuksesta.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kymmentä moniammatillisessa projektitiimissä parhaillaan työskentelevää tai hiljattain työskennellyttä henkilöä. Aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelun avulla voitiin selvittää osallistujien näkemyksiä moniammatillisuuden ja projektiluontoisuuden heijastumisesta tiimin vuorovaikutusosaamisen muodostumiseen sekä selvittää tiimin jäsenten odotuksia yksilöllistä vuorovaikutusosaamista kohtaan. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä ja teoriaohjaavaa analyysia hyödyntäen.
Tuloksista ilmeni, että tiimin vuorovaikutusosaamista rakentuu niin yksilö-, ammatti-, kuin projektitasolla. Eri tasojen välille muodostui ryhmätaso, joka ilmeni tiimin yhteisenä neuvotteluna. Yksilötason osaamisesta tunnistettiin erityisesti projektityötä tekevien näkökulmasta keskeisiä vuorovaikutustaitoja, kuten kuuntelemista, assertiivisuutta ja johtamistaitoja. Haastateltavat korostivat myös halua kehittää omaa tietopohjaa tiimien vuorovaikutuksesta sekä motivaatiota yhteisen tavoitteen eteen työskentelemiseksi. Moniammatillisuuden heijastuminen vuorovaikutusosaamisen rakentumiseen tunnistettiin ammattirooleista, -kielestä ja -termeistä. Projektiluontoisen työn heijastumisesta havaittiin kolme eri tekijää: resurssit, projektin vaiheet sekä projektin arviointi.
Tutkimustulokset tuottivat uutta tietoa vuorovaikutusosaamisen rakentumisesta tiimeissä. Tulokset osoittivat, kuinka vuorovaikutusosaaminen rakentuu tasapainossa eri tasojen välillä. Voidaan siis päätellä, että vuorovaikutusosaamisen rakentuminen näyttäytyy moniammatillisissa projektitiimeissä niin yksilö-, ammatti-, kuin projektitasolla. Vuorovaikutusosaamisen rakentumista tapahtuu, kun eri tasojen välille syntyy ryhmätason osaamista, jolloin tiimi neuvottelee ja yhteensovittaa eri tasoja. Kun ymmärretään, mistä moniammatillisen projektitiimin vuorovaikutusosaaminen rakentuu, voidaan tuloksia hyödyntää moniammatillisten projektitiimien toiminnan ja vuorovaikutuksen kehittämiseen ja reflektointiin.