Vastavalmistuneiden luokanopettajien kokemukset työhyvinvoinnista: Haastattelututkimus opettajauran alkuvaiheen työssäjaksamisesta
Nuutinen, Katri, Maire Rokkanen (2025)
Nuutinen, Katri, Maire Rokkanen
2025
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-05-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505135387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505135387
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia käsityksiä vastavalmistuneilla luokanopettajilla on omasta työhyvinvoinnistaan sekä siihen vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, tarjoaako luokanopettajakoulutus riittäviä valmiuksia työhyvinvoinnin ylläpitämiseen ja kehittämiseen. Tässä tutkielmassa hyödynnetään Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n työolobarometrin (2024) tuoreimpia tuloksia keskeisenä tausta-aineistona.
Tässä kandidaatintyössä tehty tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Aineistonkeruu on toteutettu haastatteluin, joihin osallistui neljä vastavalmistunutta, 1–3 vuotta työelämässä ollutta luokanopettajaa. Aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysin keinoin.
Vastavalmistuneiden luokanopettajien kokemukset työhyvinvoinnista vaihtelivat jonkin verran, mutta keskeisiksi työhyvinvointia tukeviksi tekijöiksi ilmenivät työn ja vapaa-ajan tasapaino ja työyhteisön tuki. Opettajankoulutuksen koettiin tarjoavan heikkoja valmiuksia työhyvinvointiosaamiseen ja etenkin työn rajaamiseen ja moniammatilliseen yhteistyöhön toivottiin koulutuksen osalta lisää oppeja. Kuormitusta aiheuttaviksi tekijöiksi opettajien puheissa nousivat muun muassa melu, päivittäinen yksilöllinen oppilaskontakti ja opetuksen ulkopuoliset tehtävät. Työyhteisön tuki nähtiin pääasiassa myönteisenä tekijänä työhyvinvoinnin edistämiseen, mutta siihen liittyi myös ristiriitaisia kokemuksia.
Opettajien työhyvinvointi on ollut paljon esillä viime vuosina niin mediassa kuin julkisessa keskustelussakin. Etenkin vastavalmistuneet luokanopettajat ovat uransa alkuvaiheessa tilanteessa, jossa ammatillinen identiteetti vasta rakentuu ja työelämän vaatimukset sekä haasteet konkretisoituvat. On tärkeää, että tutkimme vastavalmistuneiden luokanopettajien työhyvinvointia, sillä kokemukset työhyvinvoinnista uran alkuvaiheessa ovat ratkaisevia niin opettajan ammatillisen identiteetin muodostumiselle kuin myös alalle kiinnittymisen kannalta.
Tässä kandidaatintyössä tehty tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Aineistonkeruu on toteutettu haastatteluin, joihin osallistui neljä vastavalmistunutta, 1–3 vuotta työelämässä ollutta luokanopettajaa. Aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysin keinoin.
Vastavalmistuneiden luokanopettajien kokemukset työhyvinvoinnista vaihtelivat jonkin verran, mutta keskeisiksi työhyvinvointia tukeviksi tekijöiksi ilmenivät työn ja vapaa-ajan tasapaino ja työyhteisön tuki. Opettajankoulutuksen koettiin tarjoavan heikkoja valmiuksia työhyvinvointiosaamiseen ja etenkin työn rajaamiseen ja moniammatilliseen yhteistyöhön toivottiin koulutuksen osalta lisää oppeja. Kuormitusta aiheuttaviksi tekijöiksi opettajien puheissa nousivat muun muassa melu, päivittäinen yksilöllinen oppilaskontakti ja opetuksen ulkopuoliset tehtävät. Työyhteisön tuki nähtiin pääasiassa myönteisenä tekijänä työhyvinvoinnin edistämiseen, mutta siihen liittyi myös ristiriitaisia kokemuksia.
Opettajien työhyvinvointi on ollut paljon esillä viime vuosina niin mediassa kuin julkisessa keskustelussakin. Etenkin vastavalmistuneet luokanopettajat ovat uransa alkuvaiheessa tilanteessa, jossa ammatillinen identiteetti vasta rakentuu ja työelämän vaatimukset sekä haasteet konkretisoituvat. On tärkeää, että tutkimme vastavalmistuneiden luokanopettajien työhyvinvointia, sillä kokemukset työhyvinvoinnista uran alkuvaiheessa ovat ratkaisevia niin opettajan ammatillisen identiteetin muodostumiselle kuin myös alalle kiinnittymisen kannalta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [10220]
