Mündliche Übungen im finnischen DaF-Grundschulunterricht: Eine Bestandsaufnahme anhand einer Lehrwerkanalyse und Lehrendeninterviews
Vilonen, Piia (2025)
Vilonen, Piia
2025
Kielten maisteriohjelma - Master's Programme in Languages
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-05-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505135366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505135366
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin suullisia tehtäviä suomalaisessa saksa vieraana kielenä opetuksessa eräässä peruskoulussa Tampereella. Tutkimuksessa selvitettiin, onko 4–9 luokkien A1 saksan oppikirjoissa riittävästi suullisia tehtäviä kehittämään oppilaiden suullista kielitaitoa sekä kehittävätkö suulliset tehtävät spontaania kielenkäyttötaitoa. Tehtävät järjesteltiin neljään kategoriaan, jotka olivat ääntäminen, keskustelu, intonaatio ja oikeakielisyys. Kielitaito koostuu kommunikaatiojärjestelmästä, joka sisältää eri osa-alueita, kuten kieliopin, sanaston, kuullun ymmärtämisen ja suullisen kielitaidon. Tällainen monipuolinen kielitaito on välttämätön kommunikointiin muiden kanssa. Oikeakielisyys on kieliopin ohella tärkeä osa myös suullista kielitaitoa, mutta tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, onko oikeakielisyydellä ja kieliopilla liian suuri rooli saksa vieraana kielenä opetuksessa, vai tukevatko suulliset tehtävät myös kommunikatiivisen kielitaidon kehittymistä. Lisäksi tutkittiin opettajien näkemyksiä suullisista tehtävistä sekä sitä, keksivätkö he myös itse suullisia tehtäviä oppikirjojen ulkopuolelta.
Tutkimus koostui kahdesta osiosta: oppikirja-analyysistä ja opettajien haastatteluista. Tutkimusmateriaali kerättiin sekä kahdesta oppikirjasarjasta, Los Geht´s! 1–2 ja Licht an! 1–3, että kahdesta opettajahaastattelusta. Oppikirjasarjojen suulliset tehtävät tutkittiin kvalitatiivisesti sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen kvantitatiivinen osuus oli eri tehtäväkategorioiden lukumäärien analysointi. Opettajahaastatteluita varten valittiin puolistrukturoitu haastattelumuoto. Tutkimusta varten haastateltiin kahta saksan kielen opettajaa eräästä peruskoulusta Tampereelta. Vastauksia haastatteluista analysoitiin kvalitatiivisesti.
Tämän tutkimuksen keskeiset tulokset osoittavat, että 4–9 luokkien oppikirjojen suulliset tehtävät tukevat spontaania kielitaitoa, vaikka spontaanius ei joka kerta pelkästään ole tehtävien pääpaino. Lisäksi tulokset osoittavat, että tutkituissa oppikirjoissa on riittävästi suullisia tehtäviä. Keskimäärin suullisten tehtävien osuus kaikista tehtävistä on 40 % luokilla 4–6 ja 31 % luokilla 7–9. Aika on kuitenkin usein rajallinen suullisia tehtäviä varten oppituntien aikana, mikä on yksi haasteista. Haastatteluiden perusteella molemmat opettajat olivat tyytyväisiä valittujen oppikirjasarjojen suullisten tehtävien monipuolisuuteen, vaikka Licht an! 1–3 -kirjat saivat kritiikkiä osittain tylsistä tehtävistä.
Tämä pro gradu –tutkielma keskittyi enemmän oppikirja-analyysiin kuin haastatteluihin, minkä vuoksi opettajien näkemysten tarkastelu suullisista tehtävistä jäi hieman rajalliseksi. Tulevissa tutkimuksissa voisi tutkia tarkemmin opettajien näkemyksiä ja laajentaa aineistoa Tampereen lisäksi muihin Suomen kaupunkeihin. In der vorliegenden Masterarbeit wurden die mündlichen Aufgaben im finnischen DaF-Unterricht in einer Grundschule in Tampere untersucht. In der Untersuchung wurde ermittelt, ob mündliche Aufgaben in A1-Deutschlehrbüchern für die Klassenstufen 4–9 ausreichen, um die mündlichen Sprachkenntnisse der Lernenden zu entwickeln und ob mündliche Aufgaben spontane Sprachkompetenz entwickeln. Die Aufgaben wurden in vier Kategorien eingeteilt, die Aussprache, Interaktion, Intonation und Sprachrichtigkeit waren. Sprachkenntnisse bestehen aus einem Kommunikationssystem, das verschiedene Bereiche umfasst, wie Grammatik, Wortschatz, Hörverständnis und mündliche Sprachkompetenz. Solche vielseitigen Sprachkenntnisse sind für die Kommunikation mit anderen erforderlich. Die Sprachrichtigkeit ist neben der Grammatik ein wichtiger Aspekt auch der mündlichen Sprachkompetenz, aber in dieser Arbeit wurde betrachtet, ob Sprachrichtigkeit und Grammatik im DaF Unterricht eine zu große Rolle spielen, oder ob die mündlichen Aufgaben auch die Entwicklung der kommunikativen Sprachkompetenzen unterstützen. Darüber hinaus wurden die Ansichten der Lehrenden zu mündlichen Aufgaben untersucht und die Lehrenden wurden gefragt, ob sie mündliche Aufgaben selbst außerhalb des Lehrwerks erfinden.
Die Untersuchung bestand aus zwei Teilen: die Lehrwerkanalyse und Lehrendeninterviews. Das Forschungsmaterial wurde sowohl aus zwei Lehrwerkreihen, Los Geht´s! 1–2 und Licht an! 1–3, als auch aus zwei Lehrendeninterviews gesammelt. Die mündlichen Aufgaben der Lehrwerkreihen wurden qualitativ mit Hilfe der Inhaltsanalyse untersucht. Der quantitative Teil der Untersuchung bestand in der Analyse der Anzahl verschiedener Aufgabenkategorien. Für die Lehrendeninterviews wurde ein halbstrukturiertes Interview gewählt. Für diese Untersuchung wurden zwei Deutschlehrenden einer Grundschule in Tampere interviewt. Die Antworten auf die Interviews wurden qualitativ analysiert.
Die zentralen Ergebnisse dieser Untersuchung zeigen, dass die mündlichen Aufgaben in Lehrbüchern für die Klassenstufen 4–9 die spontane Sprachkompetenz unterstützen, obwohl Spontaneität nicht jedes Mal lediglich der Schwerpunkt der Aufgaben ist. Darüber hinaus zeigen die Ergebnisse, dass es in den untersuchten Lehrbüchern ausreichend mündliche Aufgaben gibt. Im Durchschnitt ist der prozentuale Anteil der mündlichen Aufgaben aller Aufgaben 40 % für die Klassenstufen 4–6 und 31 % für die Klassenstufen 7–9. Allerdings ist die Zeit für die mündlichen Aufgaben während des Unterrichts oft begrenzt, was eine Herausforderung ist. Aufgrund der Interviews waren beide Lehrpersonen mit der Vielseitigkeit der mündlichen Aufgaben in den ausgewählten Lehrwerkreihen zufrieden, wobei es bei den Licht an! 1–3 -Büchern aufgrund der teilweise langweiligen Aufgaben Kritik gab.
Die vorliegende Masterarbeit konzentrierte sich mehr auf der Lehrwerkanalyse als auf die Interviews, weshalb die Betrachtung der Ansichten der Lehrenden auf mündliche Aufgaben etwas eingeschränkt blieb. Zukünftige Forschungen könnten die Ansichten der Lehrenden detaillierter untersuchen und das Material könnte neben Tampere auf andere Städte in Finnland ausgeweitet werden.
Tutkimus koostui kahdesta osiosta: oppikirja-analyysistä ja opettajien haastatteluista. Tutkimusmateriaali kerättiin sekä kahdesta oppikirjasarjasta, Los Geht´s! 1–2 ja Licht an! 1–3, että kahdesta opettajahaastattelusta. Oppikirjasarjojen suulliset tehtävät tutkittiin kvalitatiivisesti sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen kvantitatiivinen osuus oli eri tehtäväkategorioiden lukumäärien analysointi. Opettajahaastatteluita varten valittiin puolistrukturoitu haastattelumuoto. Tutkimusta varten haastateltiin kahta saksan kielen opettajaa eräästä peruskoulusta Tampereelta. Vastauksia haastatteluista analysoitiin kvalitatiivisesti.
Tämän tutkimuksen keskeiset tulokset osoittavat, että 4–9 luokkien oppikirjojen suulliset tehtävät tukevat spontaania kielitaitoa, vaikka spontaanius ei joka kerta pelkästään ole tehtävien pääpaino. Lisäksi tulokset osoittavat, että tutkituissa oppikirjoissa on riittävästi suullisia tehtäviä. Keskimäärin suullisten tehtävien osuus kaikista tehtävistä on 40 % luokilla 4–6 ja 31 % luokilla 7–9. Aika on kuitenkin usein rajallinen suullisia tehtäviä varten oppituntien aikana, mikä on yksi haasteista. Haastatteluiden perusteella molemmat opettajat olivat tyytyväisiä valittujen oppikirjasarjojen suullisten tehtävien monipuolisuuteen, vaikka Licht an! 1–3 -kirjat saivat kritiikkiä osittain tylsistä tehtävistä.
Tämä pro gradu –tutkielma keskittyi enemmän oppikirja-analyysiin kuin haastatteluihin, minkä vuoksi opettajien näkemysten tarkastelu suullisista tehtävistä jäi hieman rajalliseksi. Tulevissa tutkimuksissa voisi tutkia tarkemmin opettajien näkemyksiä ja laajentaa aineistoa Tampereen lisäksi muihin Suomen kaupunkeihin.
Die Untersuchung bestand aus zwei Teilen: die Lehrwerkanalyse und Lehrendeninterviews. Das Forschungsmaterial wurde sowohl aus zwei Lehrwerkreihen, Los Geht´s! 1–2 und Licht an! 1–3, als auch aus zwei Lehrendeninterviews gesammelt. Die mündlichen Aufgaben der Lehrwerkreihen wurden qualitativ mit Hilfe der Inhaltsanalyse untersucht. Der quantitative Teil der Untersuchung bestand in der Analyse der Anzahl verschiedener Aufgabenkategorien. Für die Lehrendeninterviews wurde ein halbstrukturiertes Interview gewählt. Für diese Untersuchung wurden zwei Deutschlehrenden einer Grundschule in Tampere interviewt. Die Antworten auf die Interviews wurden qualitativ analysiert.
Die zentralen Ergebnisse dieser Untersuchung zeigen, dass die mündlichen Aufgaben in Lehrbüchern für die Klassenstufen 4–9 die spontane Sprachkompetenz unterstützen, obwohl Spontaneität nicht jedes Mal lediglich der Schwerpunkt der Aufgaben ist. Darüber hinaus zeigen die Ergebnisse, dass es in den untersuchten Lehrbüchern ausreichend mündliche Aufgaben gibt. Im Durchschnitt ist der prozentuale Anteil der mündlichen Aufgaben aller Aufgaben 40 % für die Klassenstufen 4–6 und 31 % für die Klassenstufen 7–9. Allerdings ist die Zeit für die mündlichen Aufgaben während des Unterrichts oft begrenzt, was eine Herausforderung ist. Aufgrund der Interviews waren beide Lehrpersonen mit der Vielseitigkeit der mündlichen Aufgaben in den ausgewählten Lehrwerkreihen zufrieden, wobei es bei den Licht an! 1–3 -Büchern aufgrund der teilweise langweiligen Aufgaben Kritik gab.
Die vorliegende Masterarbeit konzentrierte sich mehr auf der Lehrwerkanalyse als auf die Interviews, weshalb die Betrachtung der Ansichten der Lehrenden auf mündliche Aufgaben etwas eingeschränkt blieb. Zukünftige Forschungen könnten die Ansichten der Lehrenden detaillierter untersuchen und das Material könnte neben Tampere auf andere Städte in Finnland ausgeweitet werden.