Opiskelijoiden suosimat lukuformaatit opiskelussa : ja ovatko ne muuttuneet?
Uimonen, Maria (2025)
Uimonen, Maria
2025
Informaatiotutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Information Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-05-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505115270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505115270
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, suosivatko yliopisto-opiskelijat painettua vai sähköistä lukuformaattia ja niitä selittäviä syitä sekä itse opiskelijoiden käyttäytymistä liittyen näihin lukuformaatteihin. Tarkoituksena oli myös vertailla nyt saatuja tuloksia kymmenen vuotta sitten tehdyn tutkimuksen tuloksiin, jotta saataisiin selville, onko yliopisto-opiskelijoiden asenteissa tapahtunut muutosta kymmenessä vuodessa.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja se suunnaattiin Tampereen yliopiston opiskelijoille. Kyselyn väittämät ja kysymykset perustuivat vertailtavana olevan tutkimuksen kyselyyn, ja kysely sisälsi sekä monivalintakysymyksiä, että avoimia kysymyksiä. Monivalintojen vastausvaihtoehdot perustuivat Likert-asteikkoon aivan kuten vertailu olevan kyselyn monivalintakysymykset.
Tutkimustulokset osoittavat, että muutosta opiskelijoiden asenteissa on tapahtunut kymmenen vuoden aikana. Syyt molempien formaattien suosimiselle eivät ole muuttuneet, sillä painettua pidetään vieläkin parempana formaattina oppimisen kannalta, mutta sähköisen formaatin muiden ominaisuuksien takia, sitä on alettu arvostamaan nykyään enemmän kuin ennen. Tutkielman tulokset asettuvat hyvin pitkälti samalle linjalle aiempien samaa asiaa tutkivien tutkimusten tulosten kanssa.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja se suunnaattiin Tampereen yliopiston opiskelijoille. Kyselyn väittämät ja kysymykset perustuivat vertailtavana olevan tutkimuksen kyselyyn, ja kysely sisälsi sekä monivalintakysymyksiä, että avoimia kysymyksiä. Monivalintojen vastausvaihtoehdot perustuivat Likert-asteikkoon aivan kuten vertailu olevan kyselyn monivalintakysymykset.
Tutkimustulokset osoittavat, että muutosta opiskelijoiden asenteissa on tapahtunut kymmenen vuoden aikana. Syyt molempien formaattien suosimiselle eivät ole muuttuneet, sillä painettua pidetään vieläkin parempana formaattina oppimisen kannalta, mutta sähköisen formaatin muiden ominaisuuksien takia, sitä on alettu arvostamaan nykyään enemmän kuin ennen. Tutkielman tulokset asettuvat hyvin pitkälti samalle linjalle aiempien samaa asiaa tutkivien tutkimusten tulosten kanssa.