Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vastuullisuusviestintää suunnannäyttäjän roolissa : Helsinki Priden yhteistyökumppaneiden vastuullisuudesta viestiminen vuonna 2024

Heikkilä, Lauri; Timonen, Marilla (2025)

 
Avaa tiedosto
Heikkila_Timonen.pdf (836.1Kt)
Lataukset: 



Heikkilä, Lauri
Timonen, Marilla
2025

Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-05-13
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505095157
Tiivistelmä
Sateenkaarioikeuksista viestivät nykypäivänä kansalaisjärjestöjen lisäksi myös erilaiset organisaatiot ja yritykset. Helsinki Pride yhteisö ry:n järjestämällä Helsinki Pride -tapahtumalla on nykyään useita merkittäviä yrityskumppaneita, jotka osallistuvat näkyvästi tapahtuman sponsoroinnin lisäksi myös sen viestimiseen sekä toteuttamiseen. Tutkielman tavoitteena on laajentaa käsitystä yhteistyökumppaneiden roolista sateenkaaritapahtuman yhteydessä tarkastelemalla sitä, miten pääyhteistyökumppanit viestivät vastuullisuuttaan. Tutkimuksen aihetta käsiteltiin symbolisen konvergenssin teorian sekä yritysvastuuta tarkastelevan CSR-mallin kautta. Teoriat auttoivat hahmottamaan sitä, millaisilla tavoilla yhteistyökumppanit viestivät tapahtuman yhteydessä.

Tutkimuksen aineisto kerättiin sosiaalisen median julkaisujen ja verkkotekstien pohjalta. Tutkielman aineisto koostui viidestä Helsinki Pride -tapahtuman pääyhteistyökumppanin tuottamasta materiaalista. Hyödynsimme aineiston analysoinnissa temaattista sisällönanalyysia sekä symbolisen konvergenssin teoriaan liittyvä fantasiateema-analyysia.

Tuloksista selviää, että yhteistyökumppaneiden toteuttamassa viestinnässä oli keskenään yhtymäkohtia sekä eroavaisuuksia. Yhteistyökumppaneiden toteuttama viestintä heijasteli organisaatioiden toimialaa, jolloin varsinkin suuria yleisöjä tavoittavat yritykset tiedostivat omat vaikutusmahdollisuutensa yhdenvertaisuuden edistämisessä suunnannäyttäjän kaltaisessa asemassa. Tulokset havainnollistavat yrityksien viestimistä vastuullisesta toiminnasta ja motivaatiosta laaja-alaisesti. Tutkimuksen tuloksia voidaankin hyödyntää jatkossa viestinnän tarkasteluun sateenkaarioikeuksien lisäksi muissakin vastuullisuusteemoihin liitännäisissä yhteistyökumppanuuksissa ja kampanjoissa.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [10220]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste