Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Arvopohjainen myyntistrategia pk-yritysten digitalisointiprojekteissa

Pyykönen, Arttu (2025)

 
Avaa tiedosto
PyykonenArttu.pdf (796.1Kt)
Lataukset: 

Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, aineisto on luettavissa vain Tampereen yliopiston kirjastojen opinnäytepisteillä. The author has not given permission to publish the thesis online. The thesis can be read at the thesis point at Tampere University Library.

Pyykönen, Arttu
2025

Tuotantotalouden DI-ohjelma - Master's Programme in Industrial Engineering and Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-05-12
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505095217
Tiivistelmä
Tämä diplomityö tarkastelee arvoperusteisen myynnin ja hinnoittelun soveltamista pk-yritysten digitalisointiprojekteissa. Työn tavoitteena on kehittää kohdeyrityksen kyvykkyyksiä hyödyntää arvopohjaista strategiaa pk-asiakaskentässä. Tutkimuksen lähtökohtana oli havainto siitä, että arvopohjainen hinnoittelu on edelleen alihyödynnetty lähestymistapa digitalisointiprojekteissa, joissa hinnoittelu perustuu usein tuntihinnoitteluun. Vaikka arvopohjainen hinnoittelu tarjoaa potentiaalia parempaan kannattavuuteen, sen käyttöönottoa vaikeuttavat muun muassa puutteet asiakasarvon määrittelyssä ja asiakkaan kokemien hyötyjen kommunikoinnissa.

Työssä yhdistyvät kirjallisuuskatsaus ja empiirinen aineisto, joka koostuu haastatteluista ja havainnoinnista. Kirjallisuuden pohjalta tunnistettiin neljä ydinteemaa: asiakasarvon ymmärtäminen, sen viestiminen, arvon kaappaaminen ja tarvittavat kyvykkyydet organisaatio ja yksilötasolla. Näiden pohjalta rakennettiin viitekehys, jonka perusteella empiiristä aineistoa analysoitiin. Empiiriset havainnot vahvistivat, että arvo nähdään monesti subjektiivisesti koettuna ja kontekstisidonnaisena, mikä vaikeuttaa sen mittaamista ja viestimistä. Hinnoittelun oikeudenmukaisuuden kokemus ja luottamus toimittajaan nousivat keskeisiksi ostokäyttäytymistä ohjaaviksi tekijöiksi.

Työ esittää konkreettisia kehitystoimia, kuten asiakassegmenteille räätälöityjen resonoivien arvolupauksien rakentamista, hyötyjen konkretisointia demojen avulla ja asiakasreferenssien systemaattista hyödyntämistä. Arvopohjaisen hinnoittelun onnistunut toteutus edellyttää sekä strategista että operatiivista kyvykkyyttä, mukaan lukien myyntihenkilöstön koulutusta, asiakasymmärryksen syventämistä ja viestinnän kehittämistä. Tutkimuksen tulokset tarjoavat arvokasta tietoa sekä akateemiseen keskusteluun että pk-yritysten liiketoimintakäytäntöjen kehittämiseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access) [3606]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste