Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Alle viisivuotiaan lapsen ruutuajan vaikutus sanaston kehitykseen: Narratiivinen kirjallisuuskatsaus

Kalliomäki, Iida; Kivelä, Anniina (2025)

 
Avaa tiedosto
Kalliomaki_Kivela.pdf (830.6Kt)
Lataukset: 



Kalliomäki, Iida
Kivelä, Anniina
2025

Logopedian kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Logopedics
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-05-12
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505115259
Tiivistelmä
Nykymaailmassa yhä nuorempien lasten elämä on digitalisoitunut. Liiallinen ruutuaika voi kuitenkin vähentää tai jopa syrjäyttää kielen kehityksen kannalta merkityksellisiä vuorovaikutushetkiä. Lisäksi tiedetään, että alle viisivuotiaiden lasten ruutuaika on passiivisempaa ja varhainen ruuduille altistuminen on yhteydessä kielen kehityksen viiveeseen. Toisaalta esimerkiksi yhteiskatselulla ja opetuksellisella sisällöllä on havaittu olevan myönteisiä vaikutuksia kielen kehitykseen. Lisäksi sanaston kehityksen kriittinen vaihe sijoittuu varhaislapsuuteen. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena olikin selvittää ja koota yhteen tietoa siitä, miten alle viisivuotiaan lapsen ruutuajan kesto, sisältö ja itsenäinen ruutuaika vaikuttavat sanaston kehitykseen.

Tämä kandidaatintutkielma toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, johon sisältyi 10 vertaisarvioitua artikkelia. Tutkittavat koostuivat alle viisivuotiaista lapsista ja heidän vanhemmistaan. Aineiston valinnassa hyödynnettiin Covidencea, jossa molemmat kirjoittajat kävivät artikkelit läpi itsenäisesti. Aineiston analyysivaiheessa hyödynnettiin kirjallisuuskatsauksissa käytettävää sisällönanalyysiä jäsentämään ja tiivistämään tämän katsauksen tutkimuksista saatua tietoa.

Tähän katsaukseen sisällytetyistä tutkimuksista 8/10 löysivät kielteisen ja 1/10 myönteisen yhteyden ruutuajan keston ja sanaston kehityksen välillä. Kolme tutkimusta tutki ruutuajan sisällön vaikutusta sanaston kehitykseen, mutta yksikään ei havainnut näiden välillä yhteyttä. Kaksi tutkimusta tutki itsenäisen ruutuajan vaikutusta sanaston kehitykseen. Molemmat tutkimukset löysivät kielteisen yhteyden näiden muuttujien välillä. Alle viisivuotiaan ruutuajan keston vaikutukset sanaston kehitykseen vaikuttaisivat tämän katsauksen tulosten perusteella olevan ennemmin kielteisiä kuin myönteisiä, etenkin kun ruutuaikaa on enemmän kuin tunti. Ruutuajan sisällön ja itsenäisen ruutuajan tulosten osalta on haastavaa tehdä johtopäätöksiä, sillä näitä käsitteleviä tutkimuksia sisältyi tähän katsaukseen vain muutamia. Tämän katsauksen tuloksia täytyy tarkastella varauksella myös siksi, että niihin voi mahdollisesti vaikuttaa erilaiset taustatekijät, jolloin ruutuajan todellisia vaikutuksia sanaston kehitykseen on vaikeampi tunnistaa.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9818]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste