Digitaalinen ja transnationaalinen jalkapallofanius: Esimerkkinä suomalaisten fanien eurooppalaiseen huippujalkapalloon kohdistamat fanikäytännöt
Määttä, Oliver (2025)
Määttä, Oliver
2025
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-05-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505095198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505095198
Tiivistelmä
Vaikka jalkapallon seuraaminen on Suomessa kasvanut viime vuosina osittain internetin ja sosiaalisen median myötävaikutuksesta, tutkimus digitaalisesta jalkapallofaniudesta on jäänyt vähäiseksi. Tämä kandidaatintutkielma tarkastelee suomalaista huipputason jalkapallon faniutta digitaalisen ja transnationaalisen faniuden kautta. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään sitä, mitä fanikäytäntöjä kuuluu eurooppalaisen huipputason jalkapallon suomalaisten fanien faniuteen ja miten fanius on muuttunut internetin ja sosiaalisen median aikakaudella. Tavoitteena on saada uutta tietoa siitä, mitä eurooppalaiseen huipputason jalkapalloon kohdistuva suomalainen fanius pitää sisällään, ja määrittää digitaalisen jalkapallofaniuden käsitettä.
Tutkielman tutkimusmetodina käytetään kuvailevaa tulkitsevaa käsitetutkimusta. Kuvailevan tulkitsevan käsitetutkimuksen avulla analysoitiin aineistoiksi valittuja tutkimusjulkaisuja, keskittyen aineistoista löytyviin määrittelyihin digitaalisesta ja transnationaalisesta jalkapallofaniudesta. Tutkielmassa käytetty aineisto koostuu aiemmasta tutkimuskirjallisuudesta, joka käsittelee jalkapallofanitutkimusta. Tutkimusprosessi perustui hermeneuttiseen kehään, jossa pyrittiin tutkimuksen aikana tulkitsemaan tutkimusaineistosta mahdollisesti löytyviä merkityksiä käsitteestä ’digitaalinen jalkapallofanius’ aina uudelleen.
Tutkimuksesta käy ilmi, että suomalainen huipputason jalkapallon fani toteuttaa faniuttaan vahvasti digitaalisissa ympäristöissä ja niiden avulla. Tyypillisiä tällaisia ympäristöjä ovat televisio, suoratoistopalvelut, sosiaalinen media ja internetin erilaiset foorumit. Eräs keskeisimmistä tutkimuksessa esille nousseista huomioista on, että sosiaalisen median avulla fanit ovat siirtyneet yleisön lisäksi myös sisällöntuottajiksi. Tämä on johtanut siihen, että digitaalinen fanius on entistä julkisempaa aiempaan faniuteen verrattuna. Lisäksi digitaalisuuden ja koko jalkapallomaailman kaupallistumisen myötä erityisesti transnationaalinen fanius on lähentynyt entistä enemmän kuluttajuuden kanssa. Tämä johtuu siitä, että autenttista faniutta todistavat keinot perustuvat rahalliseen kuluttamiseen ja kulutuksen esittelemiseen internetissä sekä sosiaalisessa mediassa.
Tutkielman tutkimusmetodina käytetään kuvailevaa tulkitsevaa käsitetutkimusta. Kuvailevan tulkitsevan käsitetutkimuksen avulla analysoitiin aineistoiksi valittuja tutkimusjulkaisuja, keskittyen aineistoista löytyviin määrittelyihin digitaalisesta ja transnationaalisesta jalkapallofaniudesta. Tutkielmassa käytetty aineisto koostuu aiemmasta tutkimuskirjallisuudesta, joka käsittelee jalkapallofanitutkimusta. Tutkimusprosessi perustui hermeneuttiseen kehään, jossa pyrittiin tutkimuksen aikana tulkitsemaan tutkimusaineistosta mahdollisesti löytyviä merkityksiä käsitteestä ’digitaalinen jalkapallofanius’ aina uudelleen.
Tutkimuksesta käy ilmi, että suomalainen huipputason jalkapallon fani toteuttaa faniuttaan vahvasti digitaalisissa ympäristöissä ja niiden avulla. Tyypillisiä tällaisia ympäristöjä ovat televisio, suoratoistopalvelut, sosiaalinen media ja internetin erilaiset foorumit. Eräs keskeisimmistä tutkimuksessa esille nousseista huomioista on, että sosiaalisen median avulla fanit ovat siirtyneet yleisön lisäksi myös sisällöntuottajiksi. Tämä on johtanut siihen, että digitaalinen fanius on entistä julkisempaa aiempaan faniuteen verrattuna. Lisäksi digitaalisuuden ja koko jalkapallomaailman kaupallistumisen myötä erityisesti transnationaalinen fanius on lähentynyt entistä enemmän kuluttajuuden kanssa. Tämä johtuu siitä, että autenttista faniutta todistavat keinot perustuvat rahalliseen kuluttamiseen ja kulutuksen esittelemiseen internetissä sekä sosiaalisessa mediassa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [10016]