Capabilities of the Open-Source Godot Engine in Game Development Compared to Unity and Unreal Engine
Järvenpää, Sampo (2025)
Järvenpää, Sampo
2025
Tieto- ja sähkötekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computing and Electrical Engineering
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-05-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505085093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505085093
Tiivistelmä
This thesis examines the capabilities of the Godot game engine and compares them to two major engines—Unity and Unreal Engine—with the goal of assessing Godot's potential as an alternative in the game development landscape. It evaluates the strengths, weaknesses, and best use cases of the engines through a comparative analysis of their different features and other aspects. The findings show that while the best engine depends on the specific use case, Godot is becoming an increasingly viable option. It's especially strong in 2D development, has the highest flexibility due to its open-source nature, and is completely free to use. Unity remains the most beginner-friendly, and Unreal continues to lead in high-end 3D development. The thesis also highlights Godot's growing popularity, especially as a result of recent uncertainty in Unity’s licensing policy. The results are intended to help developers make better-informed decisions when selecting a game engine. Tämä tutkielma tarkastelee Godot-pelimoottorin ominaisuuksia ja vertaa niitä kahteen suurimpaan moottoriin pelikehitysalalla, Unityyn ja Unreal Engineen, tavoitteena arvioida Godotin potentiaalia vaihtoehtoisena moottorina pelinkehityksessä. Tutkielma arvioi moottoreiden vahvuuksia, heikkouksia ja parhaita käyttötarkoituksia vertaamalla niiden eri ominaisuuksia ja muita aspekteja. Tulokset osoittavat, että vaikka paras moottori riippuu aina sen tietystä käyttötarkoituksesta, Godot on yhä enemmän nousemassa käyttökelpoiseksi vaihtoehdoksi. Se on erityisen vahva 2D-kehityksessä, tarjoaa eniten joustavuutta avoimen lähdekoodinsa takia, ja on täysin ilmainen. Unity on moottoreista aloittelijaystävällisin, ja Unreal on vahvin korkean tason 3D-kehityksessä. Tutkielma tuo esiin myös Godotin kasvavan suosion, erityisesti Unityn lisenssipolitiikan viimeaikaisen epävarmuuden takia. Tutkielman tulokset pyrkivät auttamaan pelikehittäjiä tekemään paremmin perusteltuja päätöksiä pelimoottorin valinnassa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [10016]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Engineered Skeletal Muscle Bundles – Optimization of 3D Imaging Protocols
Lampela, Ella (2021)
KandidaatintyöSkeletal muscle is the most regenerative and abundant tissue of the human body, a heterogenous structure formed by aligned and multinucleated myotubes. It is a growing target of interest in the field of tissue engineering. ... -
Integrating Usability with Concurrent Engineering in Mobile Phone Development
Ketola, Pekka
Acta Electronica Universitatis Tamperensis : 185 (Tampere University PressTampereen yliopisto, 2002)
VäitöskirjaHelppokäyttöisyys on yhä haastavampi tavoite. Tämä kävi ilmi toimintatutkimuksessa, jossa seurattiin matkapuhelimen tuotekehitysprosesseja, sekä kehitettiin menetelmiä, joilla käyttäjälähtöisestä suunnittelusta saadaan ... -
Evaluating business value of engineering data platform in financial software industry
Korhonen, Kosti (2024)
DiplomityöData is a valuable asset in the modern world. It provides the ability to analyse the past, observe the present, and predict the future. Many companies use their product- and user-related data to drive business decisions. ...