Opettajien kokemuksia oppilaiden temperamenttien huomioimisesta koulussa
Peltonen, Roosa (2025)
Peltonen, Roosa
2025
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-05-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505085082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505085082
Tiivistelmä
Temperamentilla tarkoitetaan yksilölle tyypillistä toimintatapaa tai reagointityyliä tietyssä tilanteessa. Temperamentilla ei itsessään ole arvoa, mutta sen yhteensopivuutta tiettyihin tilanteisiin ja ympäristöihin voidaan arvioida. Näin ollen temperamentti toimii selittävänä tekijänä myös oppilaiden erilaisuuden taustalla ja oppilaan temperamentti voi näyttäytyä joko sopivana tai epäsopivana myös koulussa. Temperamentin onkin havaittu vaikuttavan esimerkiksi oppilaalle ominaisiin opiskelutyyleihin, koulumenestykseen sekä opettajan käsitykseen oppilaan opetettavuudesta. Olisi siis tärkeää, että temperamentit voitaisiin ottaa koulussa huomioon.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien kokemuksia oppilaiden temperamenttien huomioimisesta koulussa. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa opettajien kokemuksia heidän omaamistaan valmiuksista temperamenttien huomioimiseen liittyen. Lisäksi tutkimuksella pyritään saamaan tietoa niistä tekijöistä, jotka opettajien kokemusten mukaan vaikuttavat mahdollisuuteen ottaa oppilaiden temperamentit huomioon. Viimeisimpänä tavoitteena on selvittää, millainen on opettajien suhtautuminen tätä huomioimista kohtaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin luokan-, aineen- ja erityisopettajille suunnatulla sähköisellä kyselylomakkeella. Aineisto muodostui 40 opettajan kokemuksista oppilaiden temperamentin huomioimiseen liittyen. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla muodostaen ala- ja yläluokkia, joiden avulla pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että opettajat kokevat omaavansa valmiuksia huomioida erilaisia temperamentteja. Kokemukset siitä, mistä nämä valmiudet ovat peräisin, ovat kuitenkin vaihtelevia. Myös opettajien kokemukset temperamenttien huomioimiseen liittyvistä tekijöistä ovat tulosten perusteella hyvin moninaisia. Tekijät liittyvät muun muassa opettajaan, oppilaaseen, opetusryhmään, tilanteeseen sekä kouluarkeen. Tulosten perusteella opettajaan liittyvät tekijät ovat linjassa opettajien kokemien valmiuksien taustalla vaikuttavien tekijöiden kanssa, ja ne koetaan ennen kaikkea huomiointia helpottavina. Hankaloittavina puolestaan nähdään tekijät, joihin opettajat eivät voi itse vaikuttaa. Viimeisimpänä tulokset osoittavat, että opettajat pitävät lähtökohtaisesti temperamenttien huomioimista tärkeänä, vaikka näkemykset sen suhteen, miksi huomioiminen koetaan tärkeäksi, vaihtelevat.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien kokemuksia oppilaiden temperamenttien huomioimisesta koulussa. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa opettajien kokemuksia heidän omaamistaan valmiuksista temperamenttien huomioimiseen liittyen. Lisäksi tutkimuksella pyritään saamaan tietoa niistä tekijöistä, jotka opettajien kokemusten mukaan vaikuttavat mahdollisuuteen ottaa oppilaiden temperamentit huomioon. Viimeisimpänä tavoitteena on selvittää, millainen on opettajien suhtautuminen tätä huomioimista kohtaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin luokan-, aineen- ja erityisopettajille suunnatulla sähköisellä kyselylomakkeella. Aineisto muodostui 40 opettajan kokemuksista oppilaiden temperamentin huomioimiseen liittyen. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla muodostaen ala- ja yläluokkia, joiden avulla pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että opettajat kokevat omaavansa valmiuksia huomioida erilaisia temperamentteja. Kokemukset siitä, mistä nämä valmiudet ovat peräisin, ovat kuitenkin vaihtelevia. Myös opettajien kokemukset temperamenttien huomioimiseen liittyvistä tekijöistä ovat tulosten perusteella hyvin moninaisia. Tekijät liittyvät muun muassa opettajaan, oppilaaseen, opetusryhmään, tilanteeseen sekä kouluarkeen. Tulosten perusteella opettajaan liittyvät tekijät ovat linjassa opettajien kokemien valmiuksien taustalla vaikuttavien tekijöiden kanssa, ja ne koetaan ennen kaikkea huomiointia helpottavina. Hankaloittavina puolestaan nähdään tekijät, joihin opettajat eivät voi itse vaikuttaa. Viimeisimpänä tulokset osoittavat, että opettajat pitävät lähtökohtaisesti temperamenttien huomioimista tärkeänä, vaikka näkemykset sen suhteen, miksi huomioiminen koetaan tärkeäksi, vaihtelevat.