Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

’’Kaksi vierasta avaruudesta on eksynyt Maa-planeetalle.’’: Rasismi ja suomalaisuuden representaatiot alakoulun yhteiskuntaopin oppikirjoissa

Huosianmaa, Sara (2025)

 
Avaa tiedosto
HuosianmaaSara.pdf (901.1Kt)
Lataukset: 



Huosianmaa, Sara
2025

Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
Hyväksymispäivämäärä
2025-05-08
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505085029
Tiivistelmä
Rasismi on merkittävä ongelma Suomessa, vaikka sitä usein vähätellään ja kielletään. Myös nuorten rasistiset asenteet ovat lisääntyneet. Koululaitos on yksi merkittävimmistä sosiaalistajista Suomessa kaikkien lasten käydessä peruskoulun. Suomalaista perusopetusta ohjaavia keskeisiä arvoja ovat muun muassa tasa-arvo sekä monikulttuurisuuden arvostaminen. Antirasistinen pedagogiikka on linjassa näiden arvojen kanssa, vaikka antirasismista ei suoraan puhutakaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Antirasistinen pedagogiikka tähtää rasististen ajatusmallien ja rakenteiden purkamiseen yhdessä oppilaiden kanssa.
Kouluissa käytetyt oppimateriaalit eivät ole objektiivisia tiedonlähteitä, vaan niiden kautta välitetään myös arvoja ja asenteita. Suomessa perusopetuksessa käytettävien oppimateriaalien tulisi vastata perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita, mutta koska oppimateriaalien valmistus on kaupallista toimintaa, eikä sitä valvota, oppikirjavalmistajat päättävät itse oppimateriaalien sisällöistä. Tämän vuoksi on tärkeää kriittisesti tutkia oppimateriaaleja, varsinkin kun ne nauttivat laajaa luottamusta ja ovat valtakunnallisesti suuressa käytössä.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin alakoulun yhteiskuntaopin oppilaiden oppikirjoja rasismin ja suomalaisuuden näkökulmista. Tarkoituksena oli selvittää, miten rasismi näkyy oppikirjojen sisällöissä, minkälaisia suomalaisuuden representaatioita oppikirjoissa on ja miten ne heijastavat rasismia. Tutkimusaineistossa oli kolmen eri oppimateriaalivalmistajan materiaaleja yhteensä kuuden suomenkielisen oppikirjan verran. Tutkimus toteutettiin kriittisen diskurssianalyysin avulla.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että oppikirjojen sisällöt ja niissä esiintyvät suomalaisuuden representaatiot sisältävät rasismia. Oppikirjojen diskursseissa esiintyy esimerkiksi koloniaalisuutta, rodullistamista ja toiseuttamista. Tämän tutkimuksen tulokset ovat linjassa aiempien oppikirjatutkimusten kanssa.
Tulokset viittaavat siihen, että oppimateriaalien valmistusprosessissa ja käytössä tulisi kiinnittää enemmän huomiota, miten suomalaisuutta representoidaan sekä miten muiden maiden kansalaisista ja muista valtioista puhutaan. Myös tulevaisuuden opetussuunnitelmatyössä tulisi kiinnittää huomiota konkreettisimpiin tavoitteisiin ja keinoihin, joilla yhdenvertaisuutta ja antirasistista pedagogiikkaa voitaisiin edistää perusopetuksessa.
 
Racism is a significant, growing problem in Finnish society. School is one of the most important
agents of socialization. Some of the key values of Finnish comprehensive school are equality and
appreciation of multiculturality. Anti-racist pedagogy is in line with these values even though it
isn’t mentioned in the Finnish Core Curriculum. Anti-racist pedagogy seeks to dismantle racist
ways of thinking and structures with students.
Teaching materials are not objective forms of information as they also include hidden values
and attitudes. In Finland teaching materials should match the Finnish Core Curriculum, but the
manufacturing of teaching materials is a commercial business, and it’s not monitored. This is why
it’s important to critically study teaching materials.
This study examined elementary school’s social studies’ textbooks. The aim of the study was
to find out do the textbooks include racism, how Finnishness is represented and how do these
representations reflect racism. The research data consisted of six different Finnish social studies’
textbooks by three different manufacturers. The analysis was done by critical discourse analysis.
The study finds that the textbooks do include racism for example in the form of coloniality,
racialization and othering. The results indicate that we should pay more attention to how
Finnishness is represented and how we talk about other people and countries in the usage and
manufacturing of teaching materials. Also, it would be important to create more concrete goals
and tools in the upcoming curriculums for improving equality and implementing anti-racist
pedagogy in schools.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40800]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste