Tampereen yliopiston kansainväliset tutkinto-opiskelijat : Mikä houkuttelee Tampereen yliopistoon ja halutaanko Tampereelle jäädä?
Laukkanen, Venla (2025)
Laukkanen, Venla
2025
Hallintotieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
Hyväksymispäivämäärä
2025-05-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505054731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505054731
Tiivistelmä
Suomen väestörakenteen kehitys vaatii työperäistä maahanmuuttoa, johon yhtenä vastauksena nähdään kansainväliset osaajat. Kansainvälisten osaajien houkutteluun ja sitouttaminen tunnistetaan erilaisissa valtio sekä paikallistason ohjelmissa ja hankkeissa, mutta silti merkittävä osa korkeakoulututkinnon suorittaneista kansainvälisistä opiskelijoista muuttaa pois suomesta valmistuttuaan. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää niitä tekijöitä minkä vuoksi Tampereen yliopisto on valikoitunut kansainvälisille opiskelijoille opiskelupaikaksi ja heidän kokemuksiensa perusteella selvittää halutaanko Tampereen alueelle jäädä?
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä aihetta taustoitetaan ensin yleisemmällä tasolla pohjustaen yliopistojen yhteiskunnallista sekä kansainvälistä roolia. Lisäksi esitellään aikaisemman tutkimuksen valossa teoretisointeja opiskelijan päätöksentekoprosessiin liittyen ja lopuksi koko tutkimuksen läpileikkaavana käsitteenä käydään läpi imagojen ja mielikuvien merkityksestä yliopistojen sekä alueiden kontekstissa. Lisäksi taustoitetaan, mitä jo tiedämme kansainvälisistä opiskelijoista Suomessa.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, jonka kohteena on Tampereen yliopiston kansainväliset tutkinto-opiskelijat. Aineisto on kerätty haastattelemalla yhdeksää tamperelaista kansainvälistä tutkinto-opiskelijaa vuoden 2025 tammi-helmikuun välisenä aikana. Haastatteluissa hyödynnettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Aineisto litteroitiin ja analysointiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Tampereen yliopistoon hakeudutaan ensisijaisesti taloudellisista sekä muiden kansainvälisten opiskelijoiden suosituksien perusteella. Opiskelijoiden kokemukset Tampereella elämisestä ja opinnoista ovat pääosin positiivisia. Tampereella viihdytään, mutta tästä huolimatta jääminen on epävarmaa. Suurin epävarmuus liittyy työllistymiseen, joka nähdään haasteellisena Tampereen seudulla.
Tutkimuksen tuloksia voidaan vertailla muiden alueiden vastaaviin tutkimuksiin tai peilata kansallisella tasolla tehtyihin tutkimuksiin. Lisäksi tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää suuntaa antavasti yliopistojen kansainvälisissä palveluissa kehitystyön tukena.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä aihetta taustoitetaan ensin yleisemmällä tasolla pohjustaen yliopistojen yhteiskunnallista sekä kansainvälistä roolia. Lisäksi esitellään aikaisemman tutkimuksen valossa teoretisointeja opiskelijan päätöksentekoprosessiin liittyen ja lopuksi koko tutkimuksen läpileikkaavana käsitteenä käydään läpi imagojen ja mielikuvien merkityksestä yliopistojen sekä alueiden kontekstissa. Lisäksi taustoitetaan, mitä jo tiedämme kansainvälisistä opiskelijoista Suomessa.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, jonka kohteena on Tampereen yliopiston kansainväliset tutkinto-opiskelijat. Aineisto on kerätty haastattelemalla yhdeksää tamperelaista kansainvälistä tutkinto-opiskelijaa vuoden 2025 tammi-helmikuun välisenä aikana. Haastatteluissa hyödynnettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Aineisto litteroitiin ja analysointiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Tampereen yliopistoon hakeudutaan ensisijaisesti taloudellisista sekä muiden kansainvälisten opiskelijoiden suosituksien perusteella. Opiskelijoiden kokemukset Tampereella elämisestä ja opinnoista ovat pääosin positiivisia. Tampereella viihdytään, mutta tästä huolimatta jääminen on epävarmaa. Suurin epävarmuus liittyy työllistymiseen, joka nähdään haasteellisena Tampereen seudulla.
Tutkimuksen tuloksia voidaan vertailla muiden alueiden vastaaviin tutkimuksiin tai peilata kansallisella tasolla tehtyihin tutkimuksiin. Lisäksi tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää suuntaa antavasti yliopistojen kansainvälisissä palveluissa kehitystyön tukena.