Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kurinpitokeinoilla ja tunnetaidoilla kohti työrauhaa : Keinoja alakoulun arkeen

Hella, Aada; Pyörälä, Katariina (2025)

 
Avaa tiedosto
Hella_Pyorala.pdf (666.1Kt)
Lataukset: 



Hella, Aada
Pyörälä, Katariina
2025

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
Hyväksymispäivämäärä
2025-05-05
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505034670
Tiivistelmä
Häiriökäyttäytyminen ja työrauhan ylläpito ovat keskeisiä teemoja kouluarjessa, joissa kurinpitokeinojen ja tunnetaitojen yhteensovittaminen on tärkeässä asemassa. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten luokanopettajat häiriökäyttäytymisen ilmennettyä hyödyntävät kurinpitokeinoja ja tunnetaitoja luokassa sekä millainen merkitys näillä on oppilaiden häiriökäyttäytymiseen ja luokan työrauhaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä näistä keinoista ja toimista luovat työrauhaa ja vähentävät oppilaiden häiriökäyttäytymistä.

Tutkimuksen aineisto kerättiin eläytymismenetelmää käyttäen Forms-lomakkeilla, joissa kasvatustieteiden maisterivaiheen opiskelijat vastasivat joko kurinpitokeinojen tai tunnetaitojen hyödyntämisestä häiriköivässä luokassa. Aineisto kerättiin nimettömästi ja tutkimukseen osallistui 14 henkilöä, joista seitsemän vastasi kurinpitokeinoja koskevaan kehyskertomukseen ja toiset seitsemän puolestaan tunnetaitoja käsittelevään. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia, jonka avulla niin kurinpitokeinoista kuin tunnetaidoista muodostettiin omat kolme pääkategoriaansa.

Tutkimustuloksista ilmeni, kuinka viralliset kurinpitokeinot eivät saa aikaan haluttua muutosta. Virallisista kurinpitokeinoista kertomuksissa mainittiin vain jälki-istunto, kasvatuskeskustelu ja oppilaan määrääminen poistumaan. Muun koulun henkilökunnan tuki ja huoltajiin yhteyden ottaminen nähtiin kuitenkin työrauhaa parantavina tekijöinä. Tunnetaitojen käyttäminen puolestaan nähtiin aina vaikuttavan positiivisesti häiriökäyttäytymisen vähenemiseen ja työrauhan paranemiseen. Tunnetaitoja hyödynnettiin esimerkiksi pedagogisilla ja dialogisilla menetelmillä sekä opettajan mallilla. Nämä saivat aikaan muun muassa häiriökäyttäytymisen vähenemistä, empatian lisääntymistä ja avoimempaa kommunikaatiota.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9818]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste