Työntekijäkokemus kasvuyrityksen työnantajakuvan kehittämisessä
Ekola, Tessa (2025)
Ekola, Tessa
2025
Yhteiskuntatutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-05-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505024595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505024595
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkitaan suomalaisen valmistavan teollisuuden alalla toimivan
kasvuyrityksen työntekijäkokemusta. Tutkimuksen tarkoituksena on hankkia ymmär-
rystä työntekijäkokemuksesta laadullisin menetelmin työnantajan arvolupauksen
määrittämistä varten ja edelleen työnantajakuvan kehitystyön tueksi. Tutkimukseen
osallistui yhteensä 13 kohdeyrityksen työntekijää, jotka haastateltiin puolistruktu-
roidulla haastattelumenetelmällä kesällä 2019. Aineiston analyysimenetelmänä käy-
tettiin laadullista sisällönanalyysiä. Työn viitekehyksessä keskiöissä on Deci & Ry-
anin itsemääräämisteoria sekä Fredrick Herzbergin kaksifaktoriteoria.
Työntekijäkokemus oli aineistossa osiltaan hyvin yhtenäinen ja toisaalta tiettyjen osa-
alueiden osalta ristiriitainen. Työntekijäkokemus jaettiin aineiston analyysissä kol-
meen pääluokkaan, jotka ovat: vahvuudet, kehityskohteet ja ristiriidat. Kaikkien vah-
vimmin yrityksen työntekijäkokemusta kuvaa kolme vahvuutta, jotka ovat henkilösuh-
teet, työn sisältö ja työolosuhteet. Kehityskohteiksi nimettiin palkitseminen, tiedon-
kulku sekä epävarmuus ja ristiriidoiksi hyvin- ja pahoinvointi sekä vapaa-ajan tasa-
paino. Kaiken kaikkiaan työntekijäkokemusta kuvaa tämän tutkimuksen mukaan se,
että kohdeyrityksessä ”yhdessä tekemisen meininki on vahva” ja toisaalta työtehtä-
vien sisällön suhteen ”taivas on auki”, kuten työntekijät itse tutkimuksessa kuvailevat.
Tulokset osoittavat, että yrityksen työntekijäkokemus tuki vahvasti itsemääräämisteo-
rian mukaisia psykologisia perustarpeita: yhteenkuuluvuutta, kykenevyyttä ja autono-
miaa. Työntekijät kokivat työssään etenkin vahvaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja
heidän työnsä mahdollisti autonomian tunteen läsnäoloa. Kykenevyyden perustar-
peen osalta tulokset olivat osin ristiriitaisia, sillä kykenevyyden perustarpeen täytty-
mistä heikensivät vahvat työn vaativuustekijät, jotka näkyivät työntekijäkokemuk-
sessa ristiriitaisina. Pääpiirteittäin työntekijäkokemus painottui Herzbergin mallin mo-
tivaatiotekijöihin, hygieniatekijät olivat osaltaan riittävällä tasolla, mutta jotkin hygie-
niatekijöistä vaativat tarkastelua jatkossa, jotta ne eivät ala vaikuttaa työhyvinvointia
heikentävästi.
Tutkimus tarjoaa tietoa kohdeorganisaatiolle työntekijäkokemuksen ja työnantajaku-
van kehittämiseksi ja antaa tapausesimerkin kautta lisätietoa siitä, miten psykologis-
ten perustarpeiden täyttymistä ja motivaatiotekijöitä voidaan käyttää hyväksi työ- ja
organisaatiotutkimuksessa ja työntekijäkokemuksen kehittämisessä.
Avainsanat: työntekijäkokemus, psykologiset perustarpeet, työnantajakuva, moti-
vaatio
kasvuyrityksen työntekijäkokemusta. Tutkimuksen tarkoituksena on hankkia ymmär-
rystä työntekijäkokemuksesta laadullisin menetelmin työnantajan arvolupauksen
määrittämistä varten ja edelleen työnantajakuvan kehitystyön tueksi. Tutkimukseen
osallistui yhteensä 13 kohdeyrityksen työntekijää, jotka haastateltiin puolistruktu-
roidulla haastattelumenetelmällä kesällä 2019. Aineiston analyysimenetelmänä käy-
tettiin laadullista sisällönanalyysiä. Työn viitekehyksessä keskiöissä on Deci & Ry-
anin itsemääräämisteoria sekä Fredrick Herzbergin kaksifaktoriteoria.
Työntekijäkokemus oli aineistossa osiltaan hyvin yhtenäinen ja toisaalta tiettyjen osa-
alueiden osalta ristiriitainen. Työntekijäkokemus jaettiin aineiston analyysissä kol-
meen pääluokkaan, jotka ovat: vahvuudet, kehityskohteet ja ristiriidat. Kaikkien vah-
vimmin yrityksen työntekijäkokemusta kuvaa kolme vahvuutta, jotka ovat henkilösuh-
teet, työn sisältö ja työolosuhteet. Kehityskohteiksi nimettiin palkitseminen, tiedon-
kulku sekä epävarmuus ja ristiriidoiksi hyvin- ja pahoinvointi sekä vapaa-ajan tasa-
paino. Kaiken kaikkiaan työntekijäkokemusta kuvaa tämän tutkimuksen mukaan se,
että kohdeyrityksessä ”yhdessä tekemisen meininki on vahva” ja toisaalta työtehtä-
vien sisällön suhteen ”taivas on auki”, kuten työntekijät itse tutkimuksessa kuvailevat.
Tulokset osoittavat, että yrityksen työntekijäkokemus tuki vahvasti itsemääräämisteo-
rian mukaisia psykologisia perustarpeita: yhteenkuuluvuutta, kykenevyyttä ja autono-
miaa. Työntekijät kokivat työssään etenkin vahvaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja
heidän työnsä mahdollisti autonomian tunteen läsnäoloa. Kykenevyyden perustar-
peen osalta tulokset olivat osin ristiriitaisia, sillä kykenevyyden perustarpeen täytty-
mistä heikensivät vahvat työn vaativuustekijät, jotka näkyivät työntekijäkokemuk-
sessa ristiriitaisina. Pääpiirteittäin työntekijäkokemus painottui Herzbergin mallin mo-
tivaatiotekijöihin, hygieniatekijät olivat osaltaan riittävällä tasolla, mutta jotkin hygie-
niatekijöistä vaativat tarkastelua jatkossa, jotta ne eivät ala vaikuttaa työhyvinvointia
heikentävästi.
Tutkimus tarjoaa tietoa kohdeorganisaatiolle työntekijäkokemuksen ja työnantajaku-
van kehittämiseksi ja antaa tapausesimerkin kautta lisätietoa siitä, miten psykologis-
ten perustarpeiden täyttymistä ja motivaatiotekijöitä voidaan käyttää hyväksi työ- ja
organisaatiotutkimuksessa ja työntekijäkokemuksen kehittämisessä.
Avainsanat: työntekijäkokemus, psykologiset perustarpeet, työnantajakuva, moti-
vaatio