Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Esihenkilöiden osallistaminen onboardingin kehittämiseen: Työpajaperustainen toimintatutkimus

Aaltonen, Ella (2025)

 
Avaa tiedosto
AaltonenElla.pdf (1.047Mt)
Lataukset: 



Aaltonen, Ella
2025

Yhteiskuntatutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2025-04-30
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504304504
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastelen sitä, miten esihenkilöiden osallistaminen työpajamenetelmillä tukee onboarding-prosessin kehittämistä.

Osallisuus on merkityksellisessä osassa yksilön sitoutumisessa organisaatioon ja näin ollen organisaatioiden tavoitelluin toimi on saada uudet työtekijät sitoutumaan organisaatioon jo onboarding -prosessin aikana. Onboarding-prosessilla viitataan sosiaaliseen prosessiin, jossa uusia tulokkaita autetaan sopeutumaan työpaikan sosiaalisiin ja suorituskykyyn liittyviin asioihin tehokkaasti. Keskeisinä käsitteinä läpi tutkimuksen kulkee osallistaminen sekä siihen usein linkitetyt osallistuminen ja yksilön toimijuus. Näiden lisäksi keskeisenä käsitteenä tutkimuksessa on onboarding, eli uuden työntekijän integroituminen uuteen työyhteisöön ja organisaatiokulttuuriin perehdytyksen lomassa.

Tutkimukseni on osallistava toimintatutkimus, jossa tarkoituksena on osallistaa rekrytoivat esihenkilöt innovoimaan ratkaisuja heidän havaitsemilleen kipupisteille onboarding-prosessissa. Olen rakentanut tutkimukseni niin, että se seuraa toimintatutkimukselle ominaisen itsereflektiivisen kehän neljää vaihetta. Nämä neljä vaihetta ovat neuvottelu-, suunnittelu-, toteutus- ja havainnointivaihe. Toimintatutkimukselle tyypillistä on myös jatkuva reflektointi, mutta johtopäätöksissä arvioidaan vielä tarkemmin tämän tutkimuksen onnistumista.

Aineistoni koostuu kahdesta työpajatyöskentelyryhmästä, joihin osallistui yhteensä yhdeksän rekrytoivaa esihenkilöä. Analyysimenetelmänäni on sisällönanalyysi, jota hyödyntäen tuotan ratkaisuehdotuksia kuvaavia pääteemoja, jotka osallistujat ovat työpajan aikana esittäneet.

Työpajat ovat oiva tapa osallistaa esihenkilöitä osallistumaan omaa työtä koskevien parannusehdotuksien innovointiin. Onnistuessaan työpajat mahdollistavat turvallisen tilan, jossa demokraattinen dialogi johtaa toiminnan kulkua ja ohjaa työpajatyöskentelyä.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40554]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste