Esihenkilöiden osallistaminen onboardingin kehittämiseen: Työpajaperustainen toimintatutkimus
Aaltonen, Ella (2025)
Aaltonen, Ella
2025
Yhteiskuntatutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2025-04-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504304504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504304504
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastelen sitä, miten esihenkilöiden osallistaminen työpajamenetelmillä tukee onboarding-prosessin kehittämistä.
Osallisuus on merkityksellisessä osassa yksilön sitoutumisessa organisaatioon ja näin ollen organisaatioiden tavoitelluin toimi on saada uudet työtekijät sitoutumaan organisaatioon jo onboarding -prosessin aikana. Onboarding-prosessilla viitataan sosiaaliseen prosessiin, jossa uusia tulokkaita autetaan sopeutumaan työpaikan sosiaalisiin ja suorituskykyyn liittyviin asioihin tehokkaasti. Keskeisinä käsitteinä läpi tutkimuksen kulkee osallistaminen sekä siihen usein linkitetyt osallistuminen ja yksilön toimijuus. Näiden lisäksi keskeisenä käsitteenä tutkimuksessa on onboarding, eli uuden työntekijän integroituminen uuteen työyhteisöön ja organisaatiokulttuuriin perehdytyksen lomassa.
Tutkimukseni on osallistava toimintatutkimus, jossa tarkoituksena on osallistaa rekrytoivat esihenkilöt innovoimaan ratkaisuja heidän havaitsemilleen kipupisteille onboarding-prosessissa. Olen rakentanut tutkimukseni niin, että se seuraa toimintatutkimukselle ominaisen itsereflektiivisen kehän neljää vaihetta. Nämä neljä vaihetta ovat neuvottelu-, suunnittelu-, toteutus- ja havainnointivaihe. Toimintatutkimukselle tyypillistä on myös jatkuva reflektointi, mutta johtopäätöksissä arvioidaan vielä tarkemmin tämän tutkimuksen onnistumista.
Aineistoni koostuu kahdesta työpajatyöskentelyryhmästä, joihin osallistui yhteensä yhdeksän rekrytoivaa esihenkilöä. Analyysimenetelmänäni on sisällönanalyysi, jota hyödyntäen tuotan ratkaisuehdotuksia kuvaavia pääteemoja, jotka osallistujat ovat työpajan aikana esittäneet.
Työpajat ovat oiva tapa osallistaa esihenkilöitä osallistumaan omaa työtä koskevien parannusehdotuksien innovointiin. Onnistuessaan työpajat mahdollistavat turvallisen tilan, jossa demokraattinen dialogi johtaa toiminnan kulkua ja ohjaa työpajatyöskentelyä.
Osallisuus on merkityksellisessä osassa yksilön sitoutumisessa organisaatioon ja näin ollen organisaatioiden tavoitelluin toimi on saada uudet työtekijät sitoutumaan organisaatioon jo onboarding -prosessin aikana. Onboarding-prosessilla viitataan sosiaaliseen prosessiin, jossa uusia tulokkaita autetaan sopeutumaan työpaikan sosiaalisiin ja suorituskykyyn liittyviin asioihin tehokkaasti. Keskeisinä käsitteinä läpi tutkimuksen kulkee osallistaminen sekä siihen usein linkitetyt osallistuminen ja yksilön toimijuus. Näiden lisäksi keskeisenä käsitteenä tutkimuksessa on onboarding, eli uuden työntekijän integroituminen uuteen työyhteisöön ja organisaatiokulttuuriin perehdytyksen lomassa.
Tutkimukseni on osallistava toimintatutkimus, jossa tarkoituksena on osallistaa rekrytoivat esihenkilöt innovoimaan ratkaisuja heidän havaitsemilleen kipupisteille onboarding-prosessissa. Olen rakentanut tutkimukseni niin, että se seuraa toimintatutkimukselle ominaisen itsereflektiivisen kehän neljää vaihetta. Nämä neljä vaihetta ovat neuvottelu-, suunnittelu-, toteutus- ja havainnointivaihe. Toimintatutkimukselle tyypillistä on myös jatkuva reflektointi, mutta johtopäätöksissä arvioidaan vielä tarkemmin tämän tutkimuksen onnistumista.
Aineistoni koostuu kahdesta työpajatyöskentelyryhmästä, joihin osallistui yhteensä yhdeksän rekrytoivaa esihenkilöä. Analyysimenetelmänäni on sisällönanalyysi, jota hyödyntäen tuotan ratkaisuehdotuksia kuvaavia pääteemoja, jotka osallistujat ovat työpajan aikana esittäneet.
Työpajat ovat oiva tapa osallistaa esihenkilöitä osallistumaan omaa työtä koskevien parannusehdotuksien innovointiin. Onnistuessaan työpajat mahdollistavat turvallisen tilan, jossa demokraattinen dialogi johtaa toiminnan kulkua ja ohjaa työpajatyöskentelyä.