Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Safety in Highly Automated Off-Road Mobile Machinery

de Koning, Aimée Marea Rebecca (2025)

 
Avaa tiedosto
978-952-03-3925-8.pdf (30.80Mt)
Lataukset: 



de Koning, Aimée Marea Rebecca
Tampere University
2025

Teknisten tieteiden tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Engineering Sciences
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2025-06-13
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3925-8
Tiivistelmä
Euroopan unioni (EU) on maailman johtava koneteollisuuden toimija ja pyrkii ylläpitämään vahvaa turvallisuustasoaan noudattamalla konedirektiivin (Machine Directive, MD) asettamia olennaisia terveys- ja turvallisuusvaatimuksia (Essential health and safety requirements, EHSR). Työtapaturmat ovat kuitenkin edelleen merkittävä huolenaihe. Vuonna 2021 EU:ssa raportoitiin 3 347 kuolemaan johtanutta ja 2,88 miljoonaa ei-kuolemaan johtanutta työtapaturmaa. Suurimpia tapaturmien aiheuttajia ja samalla koneisiin eniten tukeutuvia aloja olivat rakennus-, maa- ja metsätalous. Uusien digitaalisten teknologioiden integrointi, joka mahdollistaa korkeamman automaatiotason maastoajoneuvoissa, voi lisätä tapaturmien määrää tuomalla mukanaan uusia riskejä. Esimerkiksi pitkälle automatisoitu rakennuskone voi tulkita irtomateriaalikasan virheellisesti vakaana alustana, mikä voi johtaa kaatumiseen tai törmäykseen toisen laitteen kanssa. Vaikka maastossa käytettävien työkoneiden automaatioon liittyviä huolenaiheita käsitellään laajentamalla EHSR-vaatimuksen soveltamisalaa tulevassa koneasetuksessa (Machinery Regulation, MR), koneturvallisuusstandardit – jotka ohjaavat valmistajia EHSR-vaatimusten noudattamisessa – eivät riitä käsittelemään pitkälle automatisoitujen maastossa käytettävien työkoneiden turvallisuuden varmistamiseen liittyviä monimutkaisia haasteita. Tämä luo haasteita valmistajille, jotka haluavat tuoda tällaisia koneita Euroopan talousalueen markkinoille. Tämän väitöskirjan tavoitteena on kolme keskeistä asiaa: syventää ymmärrystä siitä, missä, milloin ja miten automaatio ylittää koneturvallisuusohjeiden ja ESHR- vaatimuksen kattavuuden; arvioida tulevien lainsäädäntömuutosten, erityisesti konedirektiivistä (MD) koneasetukseen (MR) siirtymisen, vaikutuksia; sekä tunnistaa reittejä, joiden kautta pitkälle automatisoidut maastossa käytettävät työkoneet voivat täyttää EHSR-vaatimukset. Väitöskirjassa tunnistetaan kuusi keskeistä aluetta, joissa maastoajoneuvojen automaatio aiheuttaa haasteita vaatimustenmukaisuudelle: a) ajonaikaiset viat, b) algoritmivirheet, c) monimutkaiset arkkitehtuurimallit, d) dataohjautuvat tarkoitetut käyttäytymismallit, e) integroinnin laatu ja f) muodollisen verifioinnin rajoitteet. Väitöskirja korostaa epävarmuuksia, jotka liittyvät pitkälle automatisoitujen maastossa käytettävien työkoneiden käyttöönottoon, jossa uudet digitaaliset teknologiat lisäävät automaation tasoa mutta samalla asettavat kasvavan vastuun koneelle tehdä turvallisuuskriittisiä päätöksiä. Työssä ehdotetaan turvallisuus-päättelymoduulin (SRM) integroimista kompensoimaan ihmisen suoran hallinnan puutetta tällaisissa koneissa. Moduulin suunnittelu perustuu muiden alojen kokemuksiin sekä EHSR-vaatimuksen muutosten arviointiin konedirektiivistä (MD) koneasetukseen (MR) siirtymisen yhteydessä. Performance Level d (PLd) -tason turvallisuuspäättelymoduulin (Safety Reasoning Module, SRM) teknisten suunnitteluvaatimusten arviointi osoittaa, että kun korkea riskin pienentämisen taso on tarpeen ja ihmiset ovat yhä keskeinen osa prosessia (eli ihmisiä ei voida täysin poistaa vaaratilanteista), syntyy merkittäviä kompromisseja laitteiston, ohjelmiston ja inhimillisten tekijöiden välillä. Tämä voi edellyttää uudelleenarviointia siitä, onko tavoiteltu automaatiotaso ylipäätään tarkoituksenmukainen, ottaen huomioon SRM-moduulin nykyiset rajoitteet. Väitöskirja luo perustan nykyisten turvallisuusstandardien puutteiden ymmärtämiselle ja tarjoaa näkemyksiä valmistajille, poliittisille päättäjille ja standardointiorganisaatioille. Työssä tutkitaan automaation vaikutuksia käyttäjien rooleihin, turvallisuuskäytäntöihin ja suunnittelustandardeihin ja suositellaan SRM-moduulien integroimista riskien hallitsemiseksi pitkälle automatisoiduissa maastossa käytettävissä työkoneissa. Se rohkaisee valmistajia ottamaan SRM-moduulit osaksi turvallisuusjärjestelmää, jotta pitkälle automatisoiduista maastoajoneuvoista voidaan tehdä turvallisempia. Siitä huolimatta alan, viranomaisten ja tutkijoiden jatkuva yhteistyö on olennaista, jotta pitkälle automatisoitujen maastossa käytettävien työkoneiden turvallisuuden varmistamiseen liittyviin jatkuviin haasteisiin voidaan vastata.
 
Kokoelmat
  • Väitöskirjat [5026]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste