Nuorten onnellisuus : Mitä nuoret kertovat sosiaalisista suhteistaan ja harrastuksistaan liittyen onnellisuuteen?
Takala, Helmi (2025)
Takala, Helmi
2025
Yhteiskuntatutkimuksen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-04-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504284277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504284277
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan nuorten sosiaalisten suhteiden ja harrastusten merkityksiä onnellisuudelle. Onnellisuuden ja nuorten sosiaalisten suhteiden sekä harrastusten yhteyksiä taustoitetaan aiemmalla tutkimuksella aiheesta. Onnellisuudella on monia määritelmiä, jotka vaihtelevat riippuen mistä näkökulmasta onnellisuutta katsotaan. Yleisesti onnellisuus nähdään myönteisenä tunteena, johon liitetään esimerkiksi tyytyväisyys ja ilo. Sosiaalisilla suhteilla ja onnellisuudella on monia yhteyksiä ja yleisesti sosiaaliset suhteet nähdään onnellisuutta kohottavana tekijänä. Myös harrastuksilla ja onnellisuudella on yhteyksiä ja erityisesti fyysistä aktiivisuutta sisältävillä harrastuksilla on monia positiivisia vaikutuksia. Nuoruutta leimaa monenlainen kehitys ja myös sosiaalisissa suhteissa on monia muutoksia. Sekä sosiaaliset suhteet että harrastukset kuuluvat nuoruudessa onnellisuuteen vaikuttaviin tekijöihin. Aihetta on tärkeää tutkia, sillä nuorten onnellisuus on ollut Suomessa jo pidemmän aikaa matalampaa kuin muulla väestöllä eikä syistä olla varmoja. Tutkielman avulla voidaan valottaa nuorten onnellisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja sitä kautta pohtia onnellisuuden laskun syitä.
Aineistona tutkielmassa toimii FSD3403 Yhdeksäsluokkalaisten kirjoituksia onnellisuudesta 2019, joka sisältää nuorten omia kirjoitelmia onnellisuudestaan. Aineisto on laadullinen ja sisältää 28 kirjoitelmaa. Tutkielmassa tarkastellaan aineistoa laadullisen sisällönanalyysin keinoin ja pyritään löytämään määritelmiä ja merkityksiä, joita nuoret antavat sosiaalisille suhteille ja harrastuksille kertoessaan omasta onnellisuudestaan.
Nuoret merkityksellistävät sosiaalisia suhteitaan ja harrastuksiaan aineistossa monin eri tavoin. Sosiaalisia suhteita merkityksellistetään niiden itsensä kautta, läheisten onnellisuuden kautta, niiden tuottamien positiivisten tunteiden kautta sekä niissä olevien ongelmien negatiivisten vaikutusten kautta. Harrastuksia merkityksellistetään niiden itsensä kautta, taukona muusta elämästä sekä onnistumisen tunteiden kautta. Lisäksi harrastusten onnellisuusvaikutukset nähdään suurempina silloin, kun niihin liitetään lisäksi sosiaaliset suhteet.
Aineistona tutkielmassa toimii FSD3403 Yhdeksäsluokkalaisten kirjoituksia onnellisuudesta 2019, joka sisältää nuorten omia kirjoitelmia onnellisuudestaan. Aineisto on laadullinen ja sisältää 28 kirjoitelmaa. Tutkielmassa tarkastellaan aineistoa laadullisen sisällönanalyysin keinoin ja pyritään löytämään määritelmiä ja merkityksiä, joita nuoret antavat sosiaalisille suhteille ja harrastuksille kertoessaan omasta onnellisuudestaan.
Nuoret merkityksellistävät sosiaalisia suhteitaan ja harrastuksiaan aineistossa monin eri tavoin. Sosiaalisia suhteita merkityksellistetään niiden itsensä kautta, läheisten onnellisuuden kautta, niiden tuottamien positiivisten tunteiden kautta sekä niissä olevien ongelmien negatiivisten vaikutusten kautta. Harrastuksia merkityksellistetään niiden itsensä kautta, taukona muusta elämästä sekä onnistumisen tunteiden kautta. Lisäksi harrastusten onnellisuusvaikutukset nähdään suurempina silloin, kun niihin liitetään lisäksi sosiaaliset suhteet.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9818]