Kulttuurinen moninaisuus lastenkirjoissa
Österlund, Henriikka (2025)
Österlund, Henriikka
2025
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
Hyväksymispäivämäärä
2025-04-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504284301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504284301
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millä tavoin kulttuurista moninaisuutta tuodaan esiin suomenkielisessä lastenkirjallisuudessa sekä, miten nämä kuvaukset yhdistyvät kulttuurisen moninaisuuden arkiteorioihin. Suomi on kautta historian ollut kulttuurisesti moninainen maa, mutta siitä on alettu enemmän tunnistamaan vasta 1990-luvulla lisääntyneen maahanmuuton seurauksena. Aiemman tutkimuksen mukaan lastenkirjallisuudessa usein käsitellään ajankohtaisia yhteiskunnallisia asioita ja kulttuurinen moninaisuus onkin näkynyt jo pitkään lastenkirjoissa.
Tämän tutkimuksen teoria koostuu kulttuuritietoisesta kasvatuksesta, kulttuurisen moninaisuuden historiasta Suomen kasvatuksen kentällä, kulttuurisesti moninaisen lastenkirjallisuuden tutkimuksesta sekä kulttuurisen moninaisuuden arkiteorioista. Kulttuurisen moninaisuuden arkiteoriat ovat värisokeus, multikulturalismi ja polykulturalismi.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja siinä on piirteitä hermeneuttisesta menetelmästä. Aineistona on 13 suomenkielistä lastenkirjaa, jotka on julkaistu Suomessa vuosina 2023–2024. Julkaisuvuoden lisäksi aineiston rajauksen kriteerinä käytettiin sitä, että kirjan piti sisältää kulttuurisen moninaisuuden kuvausta. Aineiston analyysissä hyödynnettiin sekä aineistolähtöistä että teoriaohjaavaa laadullista sisällön analyysia.
Tämän tutkimuksen perusteella yleisin tapa kuvata kulttuurista moninaisuutta suomenkielisessä lastenkirjallisuudessa on ulkonäön ja pukeutumisen kautta. Arkiteorioista taas painottuivat viittaukset polykulturalistiseen sekä värisokeaan lähestymistapaan. Huomionarvoista on myös se, ettei uskontoihin tai katsomuksiin löytynyt yhtään suoraa viittausta
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että aineiston lastenkirjat tarjoavat mahdollisuuksia kulttuurisesti vastuullisen pedagogiikan toteuttamiseen. Näiden kirjojen kuvitus rakentaa kuvaa kulttuurisesti moninaisesta Suomesta, jossa moninaisuus näkyy luonnollisena ja arvostettuna osana tavallista arkea. Vaikka kaikki tutkitut kirjat lähestyivät kulttuurista moninaisuutta myönteisesti ja arvostavasti, sen syvällisempi tai kriittisempi käsitteleminen oli vähäistä. Kirjojen kulttuurisen moninaisuuden kuvauksiin liittyy myös haasteita, jotka kasvattajien on hyvä tiedostaa. The purpose of this study was to examine how cultural diversity is represented in Finnishlanguage children's literature and how these portrayals relate to theories of cultural diversity. Finland has historically been a culturally diverse country, but this diversity has been more widely recognized since the 1990s following increased immigration. According to previous research, children's literature often addresses current societal issues, and cultural diversity has long been visible in children's books.
The theoretical framework of this study consists of culturally responsive education, the history of cultural diversity in the Finnish educational field, research on culturally diverse children's literature, and theories of cultural diversity. The theories of cultural diversity include colorblind, multicultural, and polycultural ideological approaches.
This study is qualitative in nature and features elements of a hermeneutic approach. The research material consists of 13 Finnish-language children's books published in Finland between 2023 and 2024. In addition to the publication year, the selection criteria required that the books contain depictions of cultural diversity. The material was analyzed using both data-driven and theory-guided qualitative content analysis.
Based on this study, the most common way to depict cultural diversity in Finnish-language children's literature is through appearance and clothing. Among the theories, references to polyculturalism and color-blind approaches were most used. It is also noteworthy that there were no direct references to religions.
According to the findings, the children's books offer opportunities for implementing culturally responsible pedagogy. The illustrations in these books build an image of a culturally diverse Finland, where diversity is portrayed as a natural and valued part of everyday life. Although all the books studied approached cultural diversity positively and appreciatively, deeper or more critical engagement with the topic was limited. There are also challenges related to the portrayal of cultural diversity that educators should be aware of.
Tämän tutkimuksen teoria koostuu kulttuuritietoisesta kasvatuksesta, kulttuurisen moninaisuuden historiasta Suomen kasvatuksen kentällä, kulttuurisesti moninaisen lastenkirjallisuuden tutkimuksesta sekä kulttuurisen moninaisuuden arkiteorioista. Kulttuurisen moninaisuuden arkiteoriat ovat värisokeus, multikulturalismi ja polykulturalismi.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja siinä on piirteitä hermeneuttisesta menetelmästä. Aineistona on 13 suomenkielistä lastenkirjaa, jotka on julkaistu Suomessa vuosina 2023–2024. Julkaisuvuoden lisäksi aineiston rajauksen kriteerinä käytettiin sitä, että kirjan piti sisältää kulttuurisen moninaisuuden kuvausta. Aineiston analyysissä hyödynnettiin sekä aineistolähtöistä että teoriaohjaavaa laadullista sisällön analyysia.
Tämän tutkimuksen perusteella yleisin tapa kuvata kulttuurista moninaisuutta suomenkielisessä lastenkirjallisuudessa on ulkonäön ja pukeutumisen kautta. Arkiteorioista taas painottuivat viittaukset polykulturalistiseen sekä värisokeaan lähestymistapaan. Huomionarvoista on myös se, ettei uskontoihin tai katsomuksiin löytynyt yhtään suoraa viittausta
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että aineiston lastenkirjat tarjoavat mahdollisuuksia kulttuurisesti vastuullisen pedagogiikan toteuttamiseen. Näiden kirjojen kuvitus rakentaa kuvaa kulttuurisesti moninaisesta Suomesta, jossa moninaisuus näkyy luonnollisena ja arvostettuna osana tavallista arkea. Vaikka kaikki tutkitut kirjat lähestyivät kulttuurista moninaisuutta myönteisesti ja arvostavasti, sen syvällisempi tai kriittisempi käsitteleminen oli vähäistä. Kirjojen kulttuurisen moninaisuuden kuvauksiin liittyy myös haasteita, jotka kasvattajien on hyvä tiedostaa.
The theoretical framework of this study consists of culturally responsive education, the history of cultural diversity in the Finnish educational field, research on culturally diverse children's literature, and theories of cultural diversity. The theories of cultural diversity include colorblind, multicultural, and polycultural ideological approaches.
This study is qualitative in nature and features elements of a hermeneutic approach. The research material consists of 13 Finnish-language children's books published in Finland between 2023 and 2024. In addition to the publication year, the selection criteria required that the books contain depictions of cultural diversity. The material was analyzed using both data-driven and theory-guided qualitative content analysis.
Based on this study, the most common way to depict cultural diversity in Finnish-language children's literature is through appearance and clothing. Among the theories, references to polyculturalism and color-blind approaches were most used. It is also noteworthy that there were no direct references to religions.
According to the findings, the children's books offer opportunities for implementing culturally responsible pedagogy. The illustrations in these books build an image of a culturally diverse Finland, where diversity is portrayed as a natural and valued part of everyday life. Although all the books studied approached cultural diversity positively and appreciatively, deeper or more critical engagement with the topic was limited. There are also challenges related to the portrayal of cultural diversity that educators should be aware of.