Rescue and Exchange : Tracing sprouts of viable living in the field of help and care in Finland
Pihlman, Arvi (2025)
Pihlman, Arvi
Tampere University
2025
Yhteiskuntatutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2025-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3910-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3910-4
Tiivistelmä
Väitöskirjassani jäljitän suomalaisella auttamisen ja hoivan kentällä muotoutuvia, yhteistä elämää uusiin suuntiin vieviä sosiaalisia prosesseja, joita kutsun ’kestävän ja elämänarvoisen elämän iduiksi’ (sprouts of viable living). Tutkimukseni osallistuu keskusteluun hyvän elämän mahdollisuuksista ja rajoitteista tämän päivän maailmassa, jota luonnehtii kasvava sosiaalinen epätasa-arvoisuus ja ekologinen hävitys—ongelmia, joiden ratkaisemiseksi oleellista on ymmärtää, miten voisimme elää yhdessä huolehtivammin ja vähemmän tuhoisin tavoin. Kuten tutkimuksessani havainnollistan, antropologia tarjoaa hyviä välineitä tämän tavoitteen edistämiseksi, kun taas auttamisen ja hoivan kenttä osoittautuu hedelmälliseksi ympäristöksi tällaisten toisin elämisen mahdollisuuksien jäljittämiseksi.
Perinteisesti Suomi on edustanut suhteellisen vahvaa hyvinvointivaltiota, joka samoin kuin hyvinvointijärjestelmät ympäri maailman on viimevuosikymmeninä käynyt läpi merkittäviä muutoksia. Palveluja ja hoivaa on hajautettu julkiselta sektorilta yksityisille (sekä kaupallisille että muille) toimijoille, ja markkinalogiikka, -käytännöt, ja -kieli on vallannut alaa niin auttamisen ja hoivan kentällä kuin yhteiskunnassa ylipäätään. Usein tätä muutosta koskevat keskustelut ovat painottaneet sitä, miten hyvinvointipalvelut tulisi muuttuneessa toimintaympäristössä järjestää, jotta kyettäisiin auttamaan yksilöitä elämään vallitsevien rakenteiden puitteissa. Tässä tutkimuksessa katson asiaa toisin. Lähtemällä liikkeelle siitä antropologisesta näkökulmasta, että maailmassa eläminen on samalla myös sen jatkuvaan muotoutumiseen osallistumista, lähestyn auttamisen ja hoivan kenttää erityisenä maailmassa elämisen ja sen rakentamisen tilana.
Tästä kentästä tekee erityisen yhtäältä se, että sinne ovat tervetulleita myös ihmiset, joille elämä vallitsevissa olosuhteissa on vaikeaa. Lisäksi auttaminen ja huolenpito, joita ilman yhteinen elämä ei olisi lainkaan mahdollista, ovat siellä huomion keskiössä. Kenttä on rakentunut joidenkin ihmisten pyrkimyksistä edistää toisten hyvää elämää, sekä kaikkien niiden toiminnan tuloksena, jotka siihen osallistuvat ja sen tarjoamaa tukea käyttävät. Se, miten hyvän elämän edistäminen ymmärretään, voi kuitenkin saada monenlaisia muotoja. Auttamisen ja hoivan kenttä tämän päivän Suomessa onkin useiden traditioiden tulosta, jotka katsovat hyvää ja arvokasta elämää osin erilaisin ja myös keskenään ristiriitaisin tavoin. Eri traditiot kuitenkin toimivat yhteisessä uusliberaalin hyvinvointivaltion kehyksessä, jonka asettamat odotukset ne joutuvat vaihtelevin painotuksin huomioimaan ja omaksumaan. Saadakseni otteen erilaisten traditioiden ja auttamisen muotojen nivoutumisesta toisiinsa ihmisten elämässä, sekä niiden yhteyksistä laajempiin vallan, moraalin, ja vaihdon kysymyksiin, tarkastelen kenttää analyyttisesti ’pelastusteollisuuden’ (the rescue industry) käsitteen kautta.
Tutkimus ammentaa yli kahden vuoden pituisesta etnografisesta kenttätyöstä, jota tein erilaisissa auttamisen paikoissa ja konteksteissa, niiden elämään osallistuen ja niihin liittyviä kokemuksia keräten. Etnografia nivoo yhteen niin mielenterveystyötä kuin kristillistä ruoka-apua, sekä kansalaisjärjestöjen, seurakuntien ja kaupungin ylläpitämiä paikkoja, joita kutsutaan muun muassa kohtaamispaikoiksi, päiväkeskuksiksi tai kansalaistaloiksi, ja joissa ihmiset voivat tavata toisiaan urbaanissa, kahvilamaisessa ympäristössä. Toteutin kenttätyöni seuraamalla ihmisten henkilökohtaisia, eri paikkojen välille muodostuneita suhdeverkostoja, mikä tuotti erään tutkimukseni keskeisistä havainnoista: ihmiset hyödyntävät kentän monimuotoisuutta liikkumalla eri paikkojen välillä suhteita luoden, moraalikysymyksistä neuvotellen, hierarkioita kiertäen sekä erilaisiin yhteistyön ja vaihdon muotoihin osallistuen. Tällaisessa sosiaalisessa miljöössä he eivät ainoastaan navigoi erilaisten paikkojen välillä, vaan myös kohtaavat toisia ihmisiä, jotka eri syistä—kuten köyhyyden, pakolaistaustaisuuden, mielenterveyteen ja terveyteen ylipäätään liittyvien syiden, päihteidenkäytön tai vanhan iän vuoksi—ovat päätyneet yhteiskunnassa epäedulliseen asemaan.
Analysoimalla orastavia sosiaalisia prosesseja, jotka saavat alkunsa ja kasvavat tällaisten kohtaamisten kautta, kolme aineistoani yhdistävää teemaa osoittautuu keskeiseksi kestävän ja elämänarvoisen elämän kannalta: ensinnäkin, liian rajoittavien yhdessä elämisen muotojen höltyminen sekä tätä kautta avautuvat mahdollisuudet luoda toisenlaisia suhteita muihin ihmisiin ja ympäröivään maailmaan; toiseksi, yhteisen elämän puitteiden ja olosuhteiden työstäminen neuvotteluiden ja kokeilemisen kautta; ja kolmanneksi, ympäröivään maailmaan vaikuttaminen edistämällä asioita, jotka poikkeavat yhteiskunnassa vallitsevista tavoitteista. Lisäksi argumentoin, että tällaiset ’kestävän ja elämänarvoisen elämän idut’ auttavat hahmottamaan yleisempääkin estettä hyvälle ja kestävälle elämälle tämän päivän maailmassa, nimittäin liian suppeaa näkemystä siitä, millainen toiminta on arvokasta tai tuottavaa. Tämän näkemyksen laajentaminen auttaisi viemään elämää eteenpäin kohti kaikkien kannalta parempaa tulevaisuutta.
Perinteisesti Suomi on edustanut suhteellisen vahvaa hyvinvointivaltiota, joka samoin kuin hyvinvointijärjestelmät ympäri maailman on viimevuosikymmeninä käynyt läpi merkittäviä muutoksia. Palveluja ja hoivaa on hajautettu julkiselta sektorilta yksityisille (sekä kaupallisille että muille) toimijoille, ja markkinalogiikka, -käytännöt, ja -kieli on vallannut alaa niin auttamisen ja hoivan kentällä kuin yhteiskunnassa ylipäätään. Usein tätä muutosta koskevat keskustelut ovat painottaneet sitä, miten hyvinvointipalvelut tulisi muuttuneessa toimintaympäristössä järjestää, jotta kyettäisiin auttamaan yksilöitä elämään vallitsevien rakenteiden puitteissa. Tässä tutkimuksessa katson asiaa toisin. Lähtemällä liikkeelle siitä antropologisesta näkökulmasta, että maailmassa eläminen on samalla myös sen jatkuvaan muotoutumiseen osallistumista, lähestyn auttamisen ja hoivan kenttää erityisenä maailmassa elämisen ja sen rakentamisen tilana.
Tästä kentästä tekee erityisen yhtäältä se, että sinne ovat tervetulleita myös ihmiset, joille elämä vallitsevissa olosuhteissa on vaikeaa. Lisäksi auttaminen ja huolenpito, joita ilman yhteinen elämä ei olisi lainkaan mahdollista, ovat siellä huomion keskiössä. Kenttä on rakentunut joidenkin ihmisten pyrkimyksistä edistää toisten hyvää elämää, sekä kaikkien niiden toiminnan tuloksena, jotka siihen osallistuvat ja sen tarjoamaa tukea käyttävät. Se, miten hyvän elämän edistäminen ymmärretään, voi kuitenkin saada monenlaisia muotoja. Auttamisen ja hoivan kenttä tämän päivän Suomessa onkin useiden traditioiden tulosta, jotka katsovat hyvää ja arvokasta elämää osin erilaisin ja myös keskenään ristiriitaisin tavoin. Eri traditiot kuitenkin toimivat yhteisessä uusliberaalin hyvinvointivaltion kehyksessä, jonka asettamat odotukset ne joutuvat vaihtelevin painotuksin huomioimaan ja omaksumaan. Saadakseni otteen erilaisten traditioiden ja auttamisen muotojen nivoutumisesta toisiinsa ihmisten elämässä, sekä niiden yhteyksistä laajempiin vallan, moraalin, ja vaihdon kysymyksiin, tarkastelen kenttää analyyttisesti ’pelastusteollisuuden’ (the rescue industry) käsitteen kautta.
Tutkimus ammentaa yli kahden vuoden pituisesta etnografisesta kenttätyöstä, jota tein erilaisissa auttamisen paikoissa ja konteksteissa, niiden elämään osallistuen ja niihin liittyviä kokemuksia keräten. Etnografia nivoo yhteen niin mielenterveystyötä kuin kristillistä ruoka-apua, sekä kansalaisjärjestöjen, seurakuntien ja kaupungin ylläpitämiä paikkoja, joita kutsutaan muun muassa kohtaamispaikoiksi, päiväkeskuksiksi tai kansalaistaloiksi, ja joissa ihmiset voivat tavata toisiaan urbaanissa, kahvilamaisessa ympäristössä. Toteutin kenttätyöni seuraamalla ihmisten henkilökohtaisia, eri paikkojen välille muodostuneita suhdeverkostoja, mikä tuotti erään tutkimukseni keskeisistä havainnoista: ihmiset hyödyntävät kentän monimuotoisuutta liikkumalla eri paikkojen välillä suhteita luoden, moraalikysymyksistä neuvotellen, hierarkioita kiertäen sekä erilaisiin yhteistyön ja vaihdon muotoihin osallistuen. Tällaisessa sosiaalisessa miljöössä he eivät ainoastaan navigoi erilaisten paikkojen välillä, vaan myös kohtaavat toisia ihmisiä, jotka eri syistä—kuten köyhyyden, pakolaistaustaisuuden, mielenterveyteen ja terveyteen ylipäätään liittyvien syiden, päihteidenkäytön tai vanhan iän vuoksi—ovat päätyneet yhteiskunnassa epäedulliseen asemaan.
Analysoimalla orastavia sosiaalisia prosesseja, jotka saavat alkunsa ja kasvavat tällaisten kohtaamisten kautta, kolme aineistoani yhdistävää teemaa osoittautuu keskeiseksi kestävän ja elämänarvoisen elämän kannalta: ensinnäkin, liian rajoittavien yhdessä elämisen muotojen höltyminen sekä tätä kautta avautuvat mahdollisuudet luoda toisenlaisia suhteita muihin ihmisiin ja ympäröivään maailmaan; toiseksi, yhteisen elämän puitteiden ja olosuhteiden työstäminen neuvotteluiden ja kokeilemisen kautta; ja kolmanneksi, ympäröivään maailmaan vaikuttaminen edistämällä asioita, jotka poikkeavat yhteiskunnassa vallitsevista tavoitteista. Lisäksi argumentoin, että tällaiset ’kestävän ja elämänarvoisen elämän idut’ auttavat hahmottamaan yleisempääkin estettä hyvälle ja kestävälle elämälle tämän päivän maailmassa, nimittäin liian suppeaa näkemystä siitä, millainen toiminta on arvokasta tai tuottavaa. Tämän näkemyksen laajentaminen auttaisi viemään elämää eteenpäin kohti kaikkien kannalta parempaa tulevaisuutta.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [5028]