Käveltävyyteen vaikuttavat katumaiseman laatutekijät: Tarkastelussa Porin Promenadi-akseli
Kataja, Kasper (2025)
Kataja, Kasper
2025
Arkkitehtuurin kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Architecture
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-05-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504284266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504284266
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä käsitellään käveltävyyden käsitettä ja sen arviointia kaupunkisuunnittelussa. Käveltävyys on moniulotteinen käsite, joka kuvaa kävelyn mahdollisuuksia ja kävelijäystävällisyyttä rakennetussa ympäristössä. Käveltävyyden parantaminen on lähes poikkeuksetta toivottava asia kaupunkisuunnittelussa, sillä se tarjoaa ratkaisuja niin ympäristöllisiin kuin kansanterveydellisiin haasteisiin.
Työssä tarkastellaan eri menetelmiä käveltävyyden arviointiin, erityisesti katumaiseman näkökulmasta sekä menetelmiä, joilla katumaisemaa voidaan arvioida kvantitatiivisesti. Katumaiseman tutkimus on useimmiten laadullista, ja eri tutkimusten tulokset eivät ole täysin vertailtavissa keskenään. Tässä työssä tarkasteltavalla menetelmällä katualueelta voidaan laskemalla ja havainnoimalla määrittää eri kaupun-kimaiseman laatutekijöille arvoja, ja vertailla alueita keskenään niiden perusteella. Suunnittelijalle tämä toimii työkaluna, jolla voi vertailla suuriakin määriä erilaisia alueita ja löytää niistä puutteita, joita paikata tulevalla suunnittelulla.
Työhön sisältyy Case-analyysi Porin Promenadi-akselista käyttäen työssä tarkasteltavia arviointimenetelmiä. Promenadi-akseli on yksi Porin kaupungin pitkäaikaisimmista kevyen liikenteen kehitysprojekteista, joka on ollut käynnissä jo kävelykadun perustamisesta asti vuodesta 1977.
Case-analyysistä on todettavissa, että käytetyllä arviointimenetelmällä saadaan tietyiltä osin vertailukelpoisia tuloksia erilaisilta katualueilta. Ilman suomalaiseen kaupunkiympäristön kontekstiin sovitettuja arviointiperusteiden kertoimia ei menetelmällä pystytä kuitenkaan analysoimaan alueita kuin pienessä mittakaavassa. Menetelmän voidaan todeta olevan riippuvainen mittaustavasta ja altis vinoumille. Tulevat edistysaskeleet konenäön käytössä saattavat nopeuttaa menetelmän käyttöä ja parantaa tulosten varmuutta.
Työssä tarkastellaan eri menetelmiä käveltävyyden arviointiin, erityisesti katumaiseman näkökulmasta sekä menetelmiä, joilla katumaisemaa voidaan arvioida kvantitatiivisesti. Katumaiseman tutkimus on useimmiten laadullista, ja eri tutkimusten tulokset eivät ole täysin vertailtavissa keskenään. Tässä työssä tarkasteltavalla menetelmällä katualueelta voidaan laskemalla ja havainnoimalla määrittää eri kaupun-kimaiseman laatutekijöille arvoja, ja vertailla alueita keskenään niiden perusteella. Suunnittelijalle tämä toimii työkaluna, jolla voi vertailla suuriakin määriä erilaisia alueita ja löytää niistä puutteita, joita paikata tulevalla suunnittelulla.
Työhön sisältyy Case-analyysi Porin Promenadi-akselista käyttäen työssä tarkasteltavia arviointimenetelmiä. Promenadi-akseli on yksi Porin kaupungin pitkäaikaisimmista kevyen liikenteen kehitysprojekteista, joka on ollut käynnissä jo kävelykadun perustamisesta asti vuodesta 1977.
Case-analyysistä on todettavissa, että käytetyllä arviointimenetelmällä saadaan tietyiltä osin vertailukelpoisia tuloksia erilaisilta katualueilta. Ilman suomalaiseen kaupunkiympäristön kontekstiin sovitettuja arviointiperusteiden kertoimia ei menetelmällä pystytä kuitenkaan analysoimaan alueita kuin pienessä mittakaavassa. Menetelmän voidaan todeta olevan riippuvainen mittaustavasta ja altis vinoumille. Tulevat edistysaskeleet konenäön käytössä saattavat nopeuttaa menetelmän käyttöä ja parantaa tulosten varmuutta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9818]