Suomen kielen taidon merkitys maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oppimiseen ja kuuluvuuteen : Opettajien ja ohjaajien näkökulmia
Kähkönen, Milja; Matveinen, Lilli (2025)
Kähkönen, Milja
Matveinen, Lilli
2025
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-04-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504244038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504244038
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen aiheena on suomen kielen taidon merkitys maahanmuuttajaoppilaiden oppimiseen ja kuuluvuuteen. Tutkimuskysymyksiä ovat, millainen on suomen kielen taidon merkitys maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oppimiseen ja millainen on suomen kielen taidon merkitys maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kuuluvuuteen opettajien ja ohjaajien näkökulmasta.
Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden suomen kielen taitoa on aiemmin tutkittu oppimistuloksiin vaikuttavana tekijänä sekä oppimisen lähtökohtana. Kuuluvuutta on tutkittu kotoutumisen ja integraation konteksteissa sekä opettajien ja vertaisten asenteiden näkökulmasta. Kielitaidon, oppimisen ja kuuluvuuden yhteyksiä on osoitettu aiemmissa tutkimuksissa, minkä vuoksi tutkimuksemme käsittelee teemoja yhdessä.
Tutkimusaineistona on hyödynnetty valmista Child up –hankkeen vuosina 2021–2022 kerättyä haastatteluaineistoa, jossa on haastateltu sosiaali- ja kasvatusalan henkilöstöä maahanmuuttajataustaisten lasten osallisuudesta, kotoutumisesta ja heidän kanssaan työskentelystä. Olemme rajanneet valmiista aineistosta käyttöömme perusopetuksen opettajien ja koulunkäynninohjaajien haastattelut. Haastatteluaineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla merkitysten selvittämiseksi.
Tuloksemme jakautuvat kahteen yhdistävään luokkaan, jotka ovat kielitaidon merkitys oppimista rajoittavana ja mahdollistavana tekijänä sekä kielitaidon merkitys kuuluvuutta rajoittavana ja mahdollistavana tekijänä. Tutkimuksemme on linjassa aiemman tutkimuksen kanssa ja laajentaa ymmärrystä suomen kielen taidon merkityksestä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oppimiseen ja kuuluvuuteen.
Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden suomen kielen taitoa on aiemmin tutkittu oppimistuloksiin vaikuttavana tekijänä sekä oppimisen lähtökohtana. Kuuluvuutta on tutkittu kotoutumisen ja integraation konteksteissa sekä opettajien ja vertaisten asenteiden näkökulmasta. Kielitaidon, oppimisen ja kuuluvuuden yhteyksiä on osoitettu aiemmissa tutkimuksissa, minkä vuoksi tutkimuksemme käsittelee teemoja yhdessä.
Tutkimusaineistona on hyödynnetty valmista Child up –hankkeen vuosina 2021–2022 kerättyä haastatteluaineistoa, jossa on haastateltu sosiaali- ja kasvatusalan henkilöstöä maahanmuuttajataustaisten lasten osallisuudesta, kotoutumisesta ja heidän kanssaan työskentelystä. Olemme rajanneet valmiista aineistosta käyttöömme perusopetuksen opettajien ja koulunkäynninohjaajien haastattelut. Haastatteluaineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla merkitysten selvittämiseksi.
Tuloksemme jakautuvat kahteen yhdistävään luokkaan, jotka ovat kielitaidon merkitys oppimista rajoittavana ja mahdollistavana tekijänä sekä kielitaidon merkitys kuuluvuutta rajoittavana ja mahdollistavana tekijänä. Tutkimuksemme on linjassa aiemman tutkimuksen kanssa ja laajentaa ymmärrystä suomen kielen taidon merkityksestä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oppimiseen ja kuuluvuuteen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9897]