Kulttuurienvälinen kompetenssi ja yleiset valmiudet kansainvälisessä opiskelijavaihdossa
Puro, Netta (2025)
Puro, Netta
2025
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-04-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504284234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504284234
Tiivistelmä
Kansainvälinen ja kulttuurienvälinen osaaminen on tärkeää globalisoituneessa nykymaailmassa ja yhteiskuntien monikulttuuristuessa. Korkeakoulussa suoritettava kansainvälinen opiskelijavaihto valmistaa opiskelijoita toimimaan monikulttuurisissa ympäristöissä ja tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden kehittää monia työelämässä ja elämässä ylipäätään tärkeitä taitoja. Suomessa korkeakouluopiskelijoiden liikkuvuus on kuitenkin laskenut samalla kun kansainvälisen osaamisen tarve on lisääntynyt, ja vaihto-opiskelun houkuttelevuutta pyritään lisäämään.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kansainvälisessä opiskelijavaihdossa olleiden yliopisto-opiskelijoiden ja alumnien kokemuksia ja näkemyksiä siitä, miten kulttuurienvälinen kompetenssi ja yleiset valmiudet kehittyvät kansainvälisessä opiskelijavaihdossa. Tavoitteena on tuoda esille korkeakouluaikaisen vaihto-opiskelukokemuksen merkitystä kulttuurienväliselle oppimiselle ja yleisille valmiuksille sekä niiden merkitystä opiskelijoiden ja vastavalmistuneiden työelämän ja tulevaisuuden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen kohteena olivat suomalaiset yliopisto-opiskelijat ja vastavalmistuneet, jotka olivat suorittaneet yliopistotutkintonsa aikana, vuosien 2021–2024 välillä, kansainvälisen opiskelijavaihdon. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastateltavia oli yhteensä kahdeksan, joista kuusi oli opiskelijoita ja kaksi valmistuneita. Haastateltavat olivat suorittaneet opiskelijavaihtonsa pääsääntöisesti eri maissa Euroopassa, Pohjois-Amerikassa, Australiassa tai Aasiassa. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisena sisällönanalyysinä.
Tutkimukseen osallistuneet henkilöt kuvasivat kulttuurienvälisen kompetenssinsa kehittymistä sen kaikilla osa-alueilla kansainvälisen opiskelijavaihdon myötä. Kansainvälinen opiskelijavaihto oli kehittänyt haastateltavien kulttuurienvälisiä tietoja ja taitoja sekä lisännyt motivaatiota kulttuurienvälisyyteen. Se näkyi erityisesti haastateltavien itsevarmuuden lisääntymisessä kulttuurienvälisissä vuorovaikutustilanteissa, kulttuurisen ymmärryksen kehittymisessä sekä kiinnostuksen lisääntymisessä erilaisia kulttuurisia ympäristöjä kohtaan. Vaihtokokemus ja kulttuurienvälisen kompetenssin kehittyminen näkyi samalla myös haastateltavien yleisten valmiuksien kehittymisessä, erityisesti yhteistyötaitojen ja kommunikaatiotaitojen sekä sopeutumiskyvyn kehittymisessä.
Tutkimus lisää ymmärrystä kansainvälisen opiskelijavaihtokokemuksen merkityksestä kulttuurienväliselle oppimiselle sekä yleisten valmiuksien kehittymiselle peilaten sitä korkeakoulussa tavoiteltaviin valmiuksiin ja työelämän vaatimuksiin. Tutkimuksen mukaan opiskelijavaihdossa kehittyneitä taitoja voidaan pitää tärkeinä opiskelijoiden ja vastavalmistuneiden työllistettävyyden ja monikulttuurisissa ympäristöissä toimimisen kannalta. Tutkimus myös laajentaa käsitystä kulttuurienvälisestä kompetenssista osoittamalla sen yhteyttä yleisiin valmiuksiin.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kansainvälisessä opiskelijavaihdossa olleiden yliopisto-opiskelijoiden ja alumnien kokemuksia ja näkemyksiä siitä, miten kulttuurienvälinen kompetenssi ja yleiset valmiudet kehittyvät kansainvälisessä opiskelijavaihdossa. Tavoitteena on tuoda esille korkeakouluaikaisen vaihto-opiskelukokemuksen merkitystä kulttuurienväliselle oppimiselle ja yleisille valmiuksille sekä niiden merkitystä opiskelijoiden ja vastavalmistuneiden työelämän ja tulevaisuuden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen kohteena olivat suomalaiset yliopisto-opiskelijat ja vastavalmistuneet, jotka olivat suorittaneet yliopistotutkintonsa aikana, vuosien 2021–2024 välillä, kansainvälisen opiskelijavaihdon. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastateltavia oli yhteensä kahdeksan, joista kuusi oli opiskelijoita ja kaksi valmistuneita. Haastateltavat olivat suorittaneet opiskelijavaihtonsa pääsääntöisesti eri maissa Euroopassa, Pohjois-Amerikassa, Australiassa tai Aasiassa. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisena sisällönanalyysinä.
Tutkimukseen osallistuneet henkilöt kuvasivat kulttuurienvälisen kompetenssinsa kehittymistä sen kaikilla osa-alueilla kansainvälisen opiskelijavaihdon myötä. Kansainvälinen opiskelijavaihto oli kehittänyt haastateltavien kulttuurienvälisiä tietoja ja taitoja sekä lisännyt motivaatiota kulttuurienvälisyyteen. Se näkyi erityisesti haastateltavien itsevarmuuden lisääntymisessä kulttuurienvälisissä vuorovaikutustilanteissa, kulttuurisen ymmärryksen kehittymisessä sekä kiinnostuksen lisääntymisessä erilaisia kulttuurisia ympäristöjä kohtaan. Vaihtokokemus ja kulttuurienvälisen kompetenssin kehittyminen näkyi samalla myös haastateltavien yleisten valmiuksien kehittymisessä, erityisesti yhteistyötaitojen ja kommunikaatiotaitojen sekä sopeutumiskyvyn kehittymisessä.
Tutkimus lisää ymmärrystä kansainvälisen opiskelijavaihtokokemuksen merkityksestä kulttuurienväliselle oppimiselle sekä yleisten valmiuksien kehittymiselle peilaten sitä korkeakoulussa tavoiteltaviin valmiuksiin ja työelämän vaatimuksiin. Tutkimuksen mukaan opiskelijavaihdossa kehittyneitä taitoja voidaan pitää tärkeinä opiskelijoiden ja vastavalmistuneiden työllistettävyyden ja monikulttuurisissa ympäristöissä toimimisen kannalta. Tutkimus myös laajentaa käsitystä kulttuurienvälisestä kompetenssista osoittamalla sen yhteyttä yleisiin valmiuksiin.