Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia minäpystyvyydestä

Hannuniemi, Emmi; Soini, Inka (2025)

 
Avaa tiedosto
Hannuniemi_Soini.pdf (1.151Mt)
Lataukset: 



Hannuniemi, Emmi
Soini, Inka
2025

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
Hyväksymispäivämäärä
2025-04-28
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504274189
Tiivistelmä
Minäpystyvyys tarkoittaa henkilön uskomuksia omasta kyvykkyydestään toimia jonkin asian saavuttamiseksi. Opettajan ammatissa minäpystyvyys tarkoittaa opettajan uskomusta omasta kyvystään edistää oppilaiden oppimista. Opettajan minäpystyvyydellä on suora vaikutus opettajan järjestämän opetuksen laatuun ja tämä heijastuu oppilaiden oppimiseen ja motivaatioon.

Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia minäpystyvyydestään toteuttaessaan luokanopettajan ammattia. Tarkastelun kohteena olivat minäpystyvyyttä nostavat tekijät sekä tilanteet, joissa luokanopettajaopiskelijat kokivat osaamisensa olevan korkea tai matala. Näiden tekijöiden ja tilanteiden autenttisella kuvailulla pyrittiin laajentamaan ymmärrystä luokanopettajaopiskelijoiden minäpystyvyysuskomuksista.

Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä Microsoft Forms -kyselylomakkeella, joka sisälsi kolme avointa kysymystä. Aineisto kerättiin Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijoilta. Kyselyyn vastasi kaksikymmentä henkilöä. Aineiston analyysi toteutettiin teemoittamalla, joka on aineistolähtöinen analyysimenetelmä. Minäpystyvyyttä nostavista tekijöistä syntyi viisi pääteemaa, jotka olivat ihmissuhteet, karttunut kokemus, onnistumisen kokemukset, oppilaiden edistyminen ja kouluttautuminen. Tilanteista, joissa minäpystyvyys koettiin korkeaksi tai matalaksi, muodostui neljä yhteistä pääteemaa, jotka olivat opetuksen järjestäminen, toimintatavat kouluarjessa, ihmissuhteet ja oppilaiden edistyminen.

Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että tutkimuksen osallistuneiden luokanopettajaopiskelijoiden minäpystyvyyttä nostavista tekijöistä merkittävimmässä roolissa olivat ihmissuhteet. Esiin nousseista tekijöistä vähiten merkittäväksi koettiin kouluttautuminen. Minäpystyvyyden kannalta merkittävimmiksi tilanteiksi koettiin opetuksen järjestämiseen, kuten valmistautumiseen ja suunnitteluun liittyvät tilanteet. Tämän tutkimuksen valossa näyttäisi siltä, että luokanopettajaopiskelijoiden korkean minäpystyvyyden rakentumisen kannalta ihmissuhteet ovat keskeisimmässä roolissa.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9818]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste