Asiantuntijoiden kokemuksia psykologisten perustarpeiden täyttymisestä monipaikkaisen työn vuorovaikutustilanteissa
Helovuo, Elsa (2025)
Helovuo, Elsa
2025
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-04-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504254151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504254151
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia asiantuntijatyöntekijöillä on psykologisten perustarpeiden – autonomian, kykenevyyden ja yhteenkuuluvuuden – täyttymisestä monipaikkaisen työn kasvokkaisissa, etä- ja hybridikohtaamisissa. Tutkimukseen osallistujat olivat asiantuntijoita yhdestä suomalaisesta tekniikan alan yrityksestä.
Tutkimuksen aineisto (N = 35) on kerätty teemahaastattelujen avulla vuosina 2022–2023 osana Tampereen yliopiston Professional Growth and Learning -tutkimusryhmän (PGL) HYBRIDI-hanketta. Hankkeessa tutkittiin monipaikkaisen työn kohtaamistapojen vaikutusta asiantuntijoiden emootioihin, fysiologiseen virittyneisyyteen, psykologisiin perustarpeisiin ja osaamisen kehittymiseen. Aineisto analysoitiin temaattisen analyysin keinoin ja yläteemat muodostettiin kolmen psykologisen perustarpeen mukaisesti.
Tuloksista kävi ilmi, että monipaikkaisen työn kohtaamisiin liittyi sekä psykologisia perustarpeita vahvistavia että heikentäviä tekijöitä. Ensinnäkin asiantuntijoiden kokemusten pohjalta etäkohtaamisiin liittyi yleisesti vain autonomian tunnetta vahvistavia tekijöitä. Autonomiaa vahvistivat muun muassa paremmat osallistumismahdollisuudet keskusteluun sekä mahdollisuus valita, miten ajan käyttää. Kykenevyyden osalta etäkohtaamiset ennemmin heikensivät tarpeen täyttymistä ja kasvokkaiset kohtaamiset vahvistivat sitä. Kasvokkaisissa kohtaamisissa kykenevyyden tarpeen täyttymistä edistivät muun muassa tiedon ja osaamisen helpompi jakaminen sekä apuvälineet osaamisen osoittamista varten. Yhteenkuuluvuuden kohdalla etäkohtaamiset koettiin ainoastaan tarpeen täyttymistä heikentäviksi vuorovaikutustilanteiksi ja kasvokkaiset kohtaamiset yhteenkuuluvuuden tunnetta vahvistaviksi tilanteiksi. Etäkohtaamisissa yhteenkuuluvuuden tunnetta heikensivät asiantuntijoiden mukaan rajattu näkyvyys toisiin, spontaanin ja rennon vuorovaikutuksen puute sekä vääränlaisten mielikuvien muodostuminen. Kasvokkaisissa kohtaamisissa yhteenkuuluvuuden tunnetta vahvistaviksi tekijöiksi nostettiin esimerkiksi luonnollinen vuorovaikutus, läsnäolon kokemus ja luottamuksen muodostuminen.
Tuloksista kävi lisäksi ilmi, että asiantuntijat kokivat hybridikohtaamiset kaikista haastavimpina vuorovaikutustilanteina psykologisten perustarpeiden näkökulmasta. Kaikkia perustarpeita käsiteltäessä hybridikohtaamisiin liittyen nostettiin vain kyseisen tarpeen täyttymistä heikentäviä tekijöitä. Kokonaisuudessaan hybriditilanteiden haastavuutta kuvailtiin sen monikanavaisuudesta johtuvan tilanteen epätasa-arvoisuuden kautta. The purpose of this qualitative study was to explore the experiences of professional workers in meeting their basic psychological needs – autonomy, competence and relatedness – in face-to-face, remote and hybrid encounters in hybrid work. The participants in the study were experts from a Finnish engineering company.
The data (N = 35) was collected through thematic interviews in 2022–2023 as part of the HYBRIDI project of the Professional Growth and Learning research group (PGL) at the University of Tampere. The project investigated the impact of hybrid work encounters on experts’ emotions, physiological attunement, basic psychological needs and competence development. The data was analyzed using thematic analysis, with overarching themes based on three basic psychological needs.
The results showed that encounters in hybrid work are associated with both reinforcing and undermining basic psychological needs. First, based on the experts’ experiences, remote encounters were generally associated only with factors that reinforce a sense of autonomy. Autonomy was reinforced by, for example, greater opportunities to participate in discussion and the possibility of multitasking. In terms of competence, remote encounters tended to weaken the need and face-to-face encounters strengthened it. In face-to-face encounters, the need for competence was enhanced by easier sharing of knowledge and tools for demonstrating skills. For relatedness, remote encounters were perceived only as interactions that undermined need fulfilment and face-to-face interactions as situations that reinforced a sense of relatedness. In remote encounters, the experts found that the sense of relatedness was undermined by limited visibility to others, lack of spontaneous and relaxed interaction and formation of false images. In
face-to-face encounters, factors such as natural interaction, the experience of being present and the development of trust were identified as enhancing the sense of relatedness.
The results also showed that experts perceived hybrid interactions as the most challenging from the point of view of basic psychological needs. Regarding all basic psychological needs, only the factors that undermined the fulfillment of these needs were highlighted in relation to hybrid encounters. Overall, the challenge of hybrid situations was described in terms of the inequality of the situation due to its multichannel nature.
Tutkimuksen aineisto (N = 35) on kerätty teemahaastattelujen avulla vuosina 2022–2023 osana Tampereen yliopiston Professional Growth and Learning -tutkimusryhmän (PGL) HYBRIDI-hanketta. Hankkeessa tutkittiin monipaikkaisen työn kohtaamistapojen vaikutusta asiantuntijoiden emootioihin, fysiologiseen virittyneisyyteen, psykologisiin perustarpeisiin ja osaamisen kehittymiseen. Aineisto analysoitiin temaattisen analyysin keinoin ja yläteemat muodostettiin kolmen psykologisen perustarpeen mukaisesti.
Tuloksista kävi ilmi, että monipaikkaisen työn kohtaamisiin liittyi sekä psykologisia perustarpeita vahvistavia että heikentäviä tekijöitä. Ensinnäkin asiantuntijoiden kokemusten pohjalta etäkohtaamisiin liittyi yleisesti vain autonomian tunnetta vahvistavia tekijöitä. Autonomiaa vahvistivat muun muassa paremmat osallistumismahdollisuudet keskusteluun sekä mahdollisuus valita, miten ajan käyttää. Kykenevyyden osalta etäkohtaamiset ennemmin heikensivät tarpeen täyttymistä ja kasvokkaiset kohtaamiset vahvistivat sitä. Kasvokkaisissa kohtaamisissa kykenevyyden tarpeen täyttymistä edistivät muun muassa tiedon ja osaamisen helpompi jakaminen sekä apuvälineet osaamisen osoittamista varten. Yhteenkuuluvuuden kohdalla etäkohtaamiset koettiin ainoastaan tarpeen täyttymistä heikentäviksi vuorovaikutustilanteiksi ja kasvokkaiset kohtaamiset yhteenkuuluvuuden tunnetta vahvistaviksi tilanteiksi. Etäkohtaamisissa yhteenkuuluvuuden tunnetta heikensivät asiantuntijoiden mukaan rajattu näkyvyys toisiin, spontaanin ja rennon vuorovaikutuksen puute sekä vääränlaisten mielikuvien muodostuminen. Kasvokkaisissa kohtaamisissa yhteenkuuluvuuden tunnetta vahvistaviksi tekijöiksi nostettiin esimerkiksi luonnollinen vuorovaikutus, läsnäolon kokemus ja luottamuksen muodostuminen.
Tuloksista kävi lisäksi ilmi, että asiantuntijat kokivat hybridikohtaamiset kaikista haastavimpina vuorovaikutustilanteina psykologisten perustarpeiden näkökulmasta. Kaikkia perustarpeita käsiteltäessä hybridikohtaamisiin liittyen nostettiin vain kyseisen tarpeen täyttymistä heikentäviä tekijöitä. Kokonaisuudessaan hybriditilanteiden haastavuutta kuvailtiin sen monikanavaisuudesta johtuvan tilanteen epätasa-arvoisuuden kautta.
The data (N = 35) was collected through thematic interviews in 2022–2023 as part of the HYBRIDI project of the Professional Growth and Learning research group (PGL) at the University of Tampere. The project investigated the impact of hybrid work encounters on experts’ emotions, physiological attunement, basic psychological needs and competence development. The data was analyzed using thematic analysis, with overarching themes based on three basic psychological needs.
The results showed that encounters in hybrid work are associated with both reinforcing and undermining basic psychological needs. First, based on the experts’ experiences, remote encounters were generally associated only with factors that reinforce a sense of autonomy. Autonomy was reinforced by, for example, greater opportunities to participate in discussion and the possibility of multitasking. In terms of competence, remote encounters tended to weaken the need and face-to-face encounters strengthened it. In face-to-face encounters, the need for competence was enhanced by easier sharing of knowledge and tools for demonstrating skills. For relatedness, remote encounters were perceived only as interactions that undermined need fulfilment and face-to-face interactions as situations that reinforced a sense of relatedness. In remote encounters, the experts found that the sense of relatedness was undermined by limited visibility to others, lack of spontaneous and relaxed interaction and formation of false images. In
face-to-face encounters, factors such as natural interaction, the experience of being present and the development of trust were identified as enhancing the sense of relatedness.
The results also showed that experts perceived hybrid interactions as the most challenging from the point of view of basic psychological needs. Regarding all basic psychological needs, only the factors that undermined the fulfillment of these needs were highlighted in relation to hybrid encounters. Overall, the challenge of hybrid situations was described in terms of the inequality of the situation due to its multichannel nature.