Kolmitasoinen tukimalli kuntien varhaiskasvatuksessa : Monimenetelmätutkimus mallin rajapintojen selkeydestä
Lahtinen, Eerika; Mäenpää, Hanna (2025)
Lahtinen, Eerika
Mäenpää, Hanna
2025
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-04-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504244046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504244046
Tiivistelmä
Laadukkaan varhaiskasvatuksen kulmakiviin sisältyy toimiva kehityksen ja oppimisen tuen järjestelmä. Varhaiskasvatuksessa siirryttiin velvoittavasti syksyllä 2022 kolmitasoisen tuen malliin, mahdollistaen selkeä lapsen tuen jatkumo esi- ja perusopetukseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kolmitasoisen tukimallin rajapintojen, eli tasojen välisten siirtymien, selvyyttä varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin tuen tunnistamisessa käytettyjä keinoja sekä tukimuotoja verraten varhaiskasvatusta ja perusopetusta. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa varhaiskasvatuksen kolmitasoisen tukimallin nykytilaa.
Tutkimuksen aineistona on käytetty pedagogisen tuen arviointitutkimuksessa kerättyä kyselyaineistoa varhaiskasvatuksesta sekä perusopetuksesta, joiden tarkoituksena on ollut arvioida tuen vaikuttavuutta Tampereen kaupunkiseudulla. Tässä tutkimuksessa on käytetty varhaiskasvatuksen opetushenkilöstön (N=115) sekä perusopetuksen opetushenkilöstön (N=271) vastauksia. Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, jossa laadulliset ja määrälliset aineistot analysoitiin omina kokonaisuuksina tutkimuskysymyksien mukaisesti. Monimenetelmälliset tulokset yhdistettiin pohdinnassa ja johtopäätöksissä vastaamalla tutkimustehtävään. Määrällinen aineisto analysoitiin IMB SPSS Statistics 29 -ohjelmistossa ristiintaulukoinnilla, Khiin neliö -testillä, Mann-Whitney U -testillä sekä T-testillä. Laadullinen aineisto analysoitiin ja luokiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tuloksista nousi esille, että kolmitasoisen tuen rajapinnat ovat suhteellisen selkeitä varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa. Kolmitasoisen tuen rajapintojen selvyydessä ei ollut eroa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen opetushenkilöstön välillä. Tuloksista nousi esille aikuisten toimintaan ja rakenteisiin sekä lapsen ominaisuuksiin liittyviä tekijöitä, jotka varhaiskasvatuksessa selkeyttävät rajapinnoilla toimimista. Tuloksista selvisi myös yleisimpiä tukitoimia tehostetusta ja erityisessä tuessa, kuten pedagogiset tuen muodot sekä opettajan havainnointi tuen tunnistamiskeinona. Näiden tulosten pohjalta pohdittiin sitä, miten toimiva kolmitasoinen tukimalli on varhaiskasvatuksessa.
Tutkimuksen aineistona on käytetty pedagogisen tuen arviointitutkimuksessa kerättyä kyselyaineistoa varhaiskasvatuksesta sekä perusopetuksesta, joiden tarkoituksena on ollut arvioida tuen vaikuttavuutta Tampereen kaupunkiseudulla. Tässä tutkimuksessa on käytetty varhaiskasvatuksen opetushenkilöstön (N=115) sekä perusopetuksen opetushenkilöstön (N=271) vastauksia. Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, jossa laadulliset ja määrälliset aineistot analysoitiin omina kokonaisuuksina tutkimuskysymyksien mukaisesti. Monimenetelmälliset tulokset yhdistettiin pohdinnassa ja johtopäätöksissä vastaamalla tutkimustehtävään. Määrällinen aineisto analysoitiin IMB SPSS Statistics 29 -ohjelmistossa ristiintaulukoinnilla, Khiin neliö -testillä, Mann-Whitney U -testillä sekä T-testillä. Laadullinen aineisto analysoitiin ja luokiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tuloksista nousi esille, että kolmitasoisen tuen rajapinnat ovat suhteellisen selkeitä varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa. Kolmitasoisen tuen rajapintojen selvyydessä ei ollut eroa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen opetushenkilöstön välillä. Tuloksista nousi esille aikuisten toimintaan ja rakenteisiin sekä lapsen ominaisuuksiin liittyviä tekijöitä, jotka varhaiskasvatuksessa selkeyttävät rajapinnoilla toimimista. Tuloksista selvisi myös yleisimpiä tukitoimia tehostetusta ja erityisessä tuessa, kuten pedagogiset tuen muodot sekä opettajan havainnointi tuen tunnistamiskeinona. Näiden tulosten pohjalta pohdittiin sitä, miten toimiva kolmitasoinen tukimalli on varhaiskasvatuksessa.