"Uudistus on tarpeellinen, jos painopiste siirtyy tuen kirjaamisesta sen antamiseen" : Peruskoulun opettajien kokemuksia ja ajatuksia oppimisen ja koulunkäynnin tuesta sen muutoksen keskellä
Savolainen, Noora (2025)
Savolainen, Noora
2025
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-04-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504233980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504233980
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppimisen ja koulunkäynnin tukea koulureformin kynnyksellä. Oppimisen ja koulunkäynnin tuki uudistuu peruskouluissa pääsääntöisesti uuden lukuvuoden alkaessa elokuussa 2025. Tavoitteena oli selvittää peruskoulun opettajien näkemyksiä väistyvästä kolmiportaisesta tuesta ja uudistetusta tukimallista. Tästä tutkimustehtävästä muodostui kaksi tutkimuskysymystä: 1. Millaisia kokemuksia peruskoulun opettajilla on väistyvästä kolmiportaisesta tukimallista? 2. Millaisia odotuksia ja ajatuksia peruskoulun opettajilla on uudistetusta oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista? Tutkimusaihe on peruskoulun arjen näkökulmasta ajankohtainen ja koskettaa sekä opetushenkilöstöä että oppilaita ja heidän huoltajiaan.
Tutkimukseni kohderyhmäksi rajasin peruskoulun opettajat. Tutkimusaineiston keräsin eri sosiaalisen median ryhmiin ja kanaviin jaetun Microsoft Forms -kyselylomakkeen avulla 2024 marraskuun ja 2025 tammikuun välillä. Kyselyssä oli kaksi erillistä avointa kysymystä, joihin vastaajat saivat vastata haluamallaan laajuudella. Aineistoksi muodostui 39 opettajan vastaukset, joista suurin osa oli luokanopettajia. Analysoin aineiston laadullisen aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysissa nousi esiin kaksi yhdistävää luokkaa: kokemukset kolmiportaisesta tuesta sekä ajatukset tulevasta oppimisen ja koulunkäynnin tuesta. Ensimmäinen yhdistävä luokka koostui viidestä pääluokasta ja toinen yhdistävä luokka neljästä pääluokasta.
Tutkimukseni tulokset osoittivat, että kolmiportainen tuki nähdään enemmän toimimattomana ja haasteellisena, minkä vuoksi tuleva uudistus koetaan tarpeellisena. Opettajat kokivat, että kolmiportaisessa tuessa on myös paljon hyviä puolia ja osa vastaajista epäili tulevan uudistuksen toteutuvan liian nopeasti ilman luvattuja uudistuksia. Toimiessaan tuleva uudistus kohdentaisi toivotusti opettajien työmäärää hallinnollisen työn sijasta yhä enemmän konkreettisesti tuen tarjoamiseen luokkahuoneessa. Tutkimukseni tulokset ovat pitkälti yhteneviä aiempien kolmiportaiseen tukeen liittyvien selvitysten kanssa. Tutkimukseni tarjoaa kuitenkin uuden näkökulman tarkastelemalla opettajien kokemuksia kolmiportaisesta tuesta ja oppimisen tuen uudistuksesta keskellä muutosta.
Tutkimukseni kohderyhmäksi rajasin peruskoulun opettajat. Tutkimusaineiston keräsin eri sosiaalisen median ryhmiin ja kanaviin jaetun Microsoft Forms -kyselylomakkeen avulla 2024 marraskuun ja 2025 tammikuun välillä. Kyselyssä oli kaksi erillistä avointa kysymystä, joihin vastaajat saivat vastata haluamallaan laajuudella. Aineistoksi muodostui 39 opettajan vastaukset, joista suurin osa oli luokanopettajia. Analysoin aineiston laadullisen aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysissa nousi esiin kaksi yhdistävää luokkaa: kokemukset kolmiportaisesta tuesta sekä ajatukset tulevasta oppimisen ja koulunkäynnin tuesta. Ensimmäinen yhdistävä luokka koostui viidestä pääluokasta ja toinen yhdistävä luokka neljästä pääluokasta.
Tutkimukseni tulokset osoittivat, että kolmiportainen tuki nähdään enemmän toimimattomana ja haasteellisena, minkä vuoksi tuleva uudistus koetaan tarpeellisena. Opettajat kokivat, että kolmiportaisessa tuessa on myös paljon hyviä puolia ja osa vastaajista epäili tulevan uudistuksen toteutuvan liian nopeasti ilman luvattuja uudistuksia. Toimiessaan tuleva uudistus kohdentaisi toivotusti opettajien työmäärää hallinnollisen työn sijasta yhä enemmän konkreettisesti tuen tarjoamiseen luokkahuoneessa. Tutkimukseni tulokset ovat pitkälti yhteneviä aiempien kolmiportaiseen tukeen liittyvien selvitysten kanssa. Tutkimukseni tarjoaa kuitenkin uuden näkökulman tarkastelemalla opettajien kokemuksia kolmiportaisesta tuesta ja oppimisen tuen uudistuksesta keskellä muutosta.