Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Reconceptualising Privacy in a Digital World : A sociomaterial perspective

Horppu, Johanna (2025)

 
Avaa tiedosto
978-952-03-3892-3.pdf (5.199Mt)
Lataukset: 



Horppu, Johanna
Tampere University
2025

Hallintotieteiden, kauppatieteiden ja politiikan tutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Administrative Sciences, Business Studies and Politics
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2025-06-06
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3892-3
Tiivistelmä
Teknologia ja data ovat vahvasti nivoutuneet osaksi jokapäiväistä elämäämme. Yritykset seuraavat lähes jokaista liikettämme ja hyödyntävät kerättyjä tietoja tarjotakseen kohdennettua mainontaa, sekä personoituja tuotteita ja palveluita. Vaikka kuluttajat hyötyvät räätälöidystä tarjonnasta, samaan aikaan yksityisyyteen liittyvät huolenaiheet kasvavat. Markkinoijien tuleekin työssään tasapainotella personoinnin ja yksityisyyden välillä, ja näiden välinen jännite on tehnyt yksityisyydestä keskeisen tutkimusaiheen markkinoinnin ja kulutustutkimuksen kentällä. Suurin osa aiemmasta tutkimuksesta on kuitenkin lähestynyt yksityisyyttä psykologisena käsitteenä, arvioiden sitä rationaalisten kustannus-hyötyanalyysien kautta. Tämä kapea näkökulma sivuuttaa kuluttajia ympäröivän sosiokulttuurisen ja sosiomateriaalisen ympäristön.

Tämän väitöskirjan tarkoituksena on rakentaa käsitteellistys yksityisyydestä sosiomateriaalisena konstruktiona, mikä toteutuu kahden osatavoitteen kautta. Ensimmäiseksi tutkimus haastaa kuluttajatutkimuksessa vallitsevia oletuksia yksityisyydestä. Toiseksi hyödyntäen uusia teoreettisia ja menetelmällisiä lähestymistapoja, väitöskirja määrittelee uudelleen nykyisen näkemyksen yksityisyydestä psykologisena ja mitattavana käsitteenä. Väitöskirja koostuu kolmesta osa-artikkelista, joista kukin osaltaan edistää näiden tavoitteiden saavuttamista.

Artikkeli I on käsitteellinen tutkimus, joka nostaa esiin nykyisen yksityisyystutkimuksen taustalla olevia oletuksia ja ehdottaa uusia teoreettisia näkökulmia. Artikkeli II analysoi metaversumia koskevia kuvitelmia mediassa ja tarkastelee, miten yksityisyydelle annetaan merkityksiä sosiokulttuurisella tasolla. Artikkeli III esittelee uuden luovan tutkimusmenetelmän – mielikuvituspelin – jonka avulla voidaan pureutua yksityisyyden sosiomateriaalisiin ulottuvuuksiin.

Väitöskirja nojaa tulkinnalliseen viitekehykseen ja ammentaa feministisestä uusmaterialismista sekä sosioteknisten kuvitelmien tutkimuksesta. Näiden avulla rakennetaan sosiomateriaalinen käsitteellistys yksityisyydestä. Tämä käsitteellistys tarkastelee yksityisyyttä yksityisyyden tunteena, eli dynaamisena ja kehollisena konstruktiona, joka syntyy kuluttajien, datan ja teknologioiden vuorovaikutuksessa. Yksityisyyden tunne yhdistää yksityisyydelle annettavat merkitykset, jotka juontuvat sosiokulttuurisesta ympäristöstä, sekä yksityisyyden kokemuksen, joka rakentuu osana sosiomateriaalista ympäristöä. Kolme metaforaa – yksityisyys kietoutuneina juurina, yksityisyys magneettikenttänä ja yksityisyys valtameren aaltona – havainnollistavat käsitteen moniulotteista, aaltoilevaa ja tunteille perustuvaa luonnetta.

Väitöskirja luo kontribuutiota sekä yksityisyystutkimuksen että kulttuurisen kuluttajatutkimuksen (Consumer Culture Theory, CCT) kentälle. Se laajentaa ymmärrystä yksityisyydestä korostamalla pelkkien yksilöllisten päätöksentekoprosessien sijaan myös sitä laajempaan kontekstia, jossa nämä päätökset syntyvät. Lisäksi se nostaa yksityisyyden relevantiksi tutkimusaiheeksi CCT:n kentälle, missä sitä on aiemmin käsitelty vain vähän. Tutkimus rakentaa myös menetelmällistä kontribuutiota soveltamalla uudenlaista luovaa tutkimusmenetelmää, jota voidaan yksityisyystutkimuksen lisäksi hyödyntää myös muissa konteksteissa.

Markkinoinnin ammattilaisille sosiomateriaalinen näkökulma tarjoaa pohjan kehittää yksityisyyskäytäntöjä, jotka huomioivat kontekstuaaliset tekijät ja tunnistavat tunteiden roolin yksityisyyden tunteen muotoutumisessa. Päättäjät puolestaan voivat hyödyntää tutkimuksen tuloksia tunnistaakseen syvälle juurtuneita oletuksia, jotka ohjaavat nykyistä yksityisyyssääntelyä. Väitöskirja korostaa tarvetta sääntelylle, joka huomioi yksityisyyden merkityksen laajemmin yhteiskunnassa ja sen, miten yksityisyys on kiinteästi yhteydessä itsemääräämisoikeuteen. Kokonaisuudessaan sosiomateriaalinen käsitteellistys avaa uusia mahdollisuuksia yksityisyyden moniulotteisen luonteen, sekä ihmisten ja datan välisten suhteiden tutkimiseen nykyajan digitaalisessa todellisuudessa.
 
Kokoelmat
  • Väitöskirjat [5022]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste