Ympäristövastuun kehystäminen kaupallisessa lentoliikenteessä : Kestävyysraportointi eurooppalaisissa lentoyhtiöissä
Ahola, Erik (2025)
Ahola, Erik
2025
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-04-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504223911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504223911
Tiivistelmä
Vastuullisuus ja erityisesti ympäristövastuu ovat nousseet yhdeksi keskeisimmistä teemoista yritysten liiketoiminnassa. Sekä kuluttajat, että organisaatiot ovat yhä enemmän kiinnostuneita ympäristövastuun kantamisesta ja organisaatioille on tärkeää näyttäytyä ympäristövastuullisina toimijoina. Huoli ilmastonmuutoksen peruuttamattomista ongelmista on asettanut paineita myös ilmailualalle. Kaupallinen lentoliikenne on kansainvälisesti merkittävä ja kasvava toimiala, joka on vastuussa tällä hetkellä noin 2,5 % ihmisen aiheuttamista kasvihuonepäästöistä ja osuuden on ennustettu kasvavan tulevaisuudessa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia miten kaupalliset lentoyhtiöt kehystävät liiketoimintaansa ympäristövastuun kestävyysraportoinnissa. Tutkimuksen empiirisenä tarkasteluikkunana toimivat eurooppalaisten lentoyhtiöiden kestävyysraportit, jolla yritykset jäsentävät ympäristövastuullisuuttaan. Kestävyysraportoinnin ja ympäristövastuun ollessa valtavassa murroksessa, tämän tutkimuksen ajankohtaisuus ja merkityksellisyys korostuu entisestään. Tämä tutkielma kiteytyy kahteen tutkimuskysymykseen: 1) Millaisia kehyksiä kaupalliset lentoyhtiöt käyttävät ympäristövastuun kestävyysraportoinnissa? 2) Millaisia elementtejä löydettyihin kehyksiin sisältyy? Tutkimuksen teoreettinen tausta muodostuu ympäristövastuun tutkimuskirjallisuuden, kestävyysraportoinnin lainsäädännön, kaupallisen lentoliikenteen kontekstin ja kehystämisen teorian ympärille.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja induktiivisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto kerättiin eurooppalaisten lentoyhtiöiden kestävyysraporteista vuodelta 2023. Tutkimusmenetelmiksi valikoituivat aineistolähtöinen sisällönanalyysi ja kehysanalyysi. Sisällönanalyysi ohjasi aineiston käsittelyä, jonka jälkeen kehysanalyysi toimi vahvistavana analyysivaiheena sisällönanalyysille. Johtopäätökset kehittyivät osittain piilevästi jo tutkimusprosessin aikana aineistoa käsitellessä, mikä on ominaista induktiiviselle tutkimusotteelle.
Aineiston pohjalta tunnistettiin kuusi (6) keskeistä kehystä, joita lentoyhtiöt hyödyntävät ympäristövastuun kestävyysraportoinnissa. Strategisessa kehyksessä ympäristövastuu nähtiin strategisena mahdollisuutena ylläpitää ja kehittää liiketoimintaa, joka samalla luo kilpailuetua organisaatiolle. Riskienhallinnan kehys puolestaan näkee ympäristövastuun kantamiseen liittyvät mahdolliset haasteet uhkana organisaatiolle, ja joiden riskit tulee mitigoida organisaation liiketoiminnan turvaamiseksi. Sidosryhmäyhteistyön kehyksen näkökulmasta ympäristövastuun kantaminen on jaettu vastuu, jota organisaatio kantaa proaktiivisessa yhteistyössä sidosryhmiensä kanssa. Ekologinen kehys mieltää ympäristövastuun kantamisen organisaation kokonaisvaltaisena velvollisuutena ympäristön ja yhteiskunnan paremman tulevaisuuden puolesta. Teknologinen kehys pitää ympäristövastuun kantamista disruptiivisena teknologisena haasteena organisaatiolle, jossa innovaatiot ja teknologinen murros ovat elinehtoja pitkällä aikavälillä. Operatiivinen kehys näkee ympäristövastuun tehokkuuden ja resurssienhallinnan kehittämisenä ja optimointina.
Löydöksien perusteella voidaan tehdä useita johtopäätöksiä niin kuhunkin kehykseen liittyen kuin kehyksien ominaispiirteiden samankaltaisuuksista ja eroavaisuuksista. Tämä tutkimus kannustaa yrityksen liikkeenjohtoa arvioimaan kestävyysraportointia ja sen toteuttamista yrityksessä syvällisemmin. Erityisen kiinnostava tutkimus on niille toimialoille, joille yhteiskunnan paine ympäristövastuuta kohtaan on kasvanut. Tutkimuksesta käy kehystämisen ja sanoittamisen merkityksellisyys kestävyysraportoinnissa organisaation kannalta oleellisella tavalla. Tutkimuksen kontribuution ja liikkeenjohdollisten implikaatioiden lisäksi tämä tutkimus ehdottaa lopuksi relevantteja jatkotutkimusmahdollisuuksia.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia miten kaupalliset lentoyhtiöt kehystävät liiketoimintaansa ympäristövastuun kestävyysraportoinnissa. Tutkimuksen empiirisenä tarkasteluikkunana toimivat eurooppalaisten lentoyhtiöiden kestävyysraportit, jolla yritykset jäsentävät ympäristövastuullisuuttaan. Kestävyysraportoinnin ja ympäristövastuun ollessa valtavassa murroksessa, tämän tutkimuksen ajankohtaisuus ja merkityksellisyys korostuu entisestään. Tämä tutkielma kiteytyy kahteen tutkimuskysymykseen: 1) Millaisia kehyksiä kaupalliset lentoyhtiöt käyttävät ympäristövastuun kestävyysraportoinnissa? 2) Millaisia elementtejä löydettyihin kehyksiin sisältyy? Tutkimuksen teoreettinen tausta muodostuu ympäristövastuun tutkimuskirjallisuuden, kestävyysraportoinnin lainsäädännön, kaupallisen lentoliikenteen kontekstin ja kehystämisen teorian ympärille.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja induktiivisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto kerättiin eurooppalaisten lentoyhtiöiden kestävyysraporteista vuodelta 2023. Tutkimusmenetelmiksi valikoituivat aineistolähtöinen sisällönanalyysi ja kehysanalyysi. Sisällönanalyysi ohjasi aineiston käsittelyä, jonka jälkeen kehysanalyysi toimi vahvistavana analyysivaiheena sisällönanalyysille. Johtopäätökset kehittyivät osittain piilevästi jo tutkimusprosessin aikana aineistoa käsitellessä, mikä on ominaista induktiiviselle tutkimusotteelle.
Aineiston pohjalta tunnistettiin kuusi (6) keskeistä kehystä, joita lentoyhtiöt hyödyntävät ympäristövastuun kestävyysraportoinnissa. Strategisessa kehyksessä ympäristövastuu nähtiin strategisena mahdollisuutena ylläpitää ja kehittää liiketoimintaa, joka samalla luo kilpailuetua organisaatiolle. Riskienhallinnan kehys puolestaan näkee ympäristövastuun kantamiseen liittyvät mahdolliset haasteet uhkana organisaatiolle, ja joiden riskit tulee mitigoida organisaation liiketoiminnan turvaamiseksi. Sidosryhmäyhteistyön kehyksen näkökulmasta ympäristövastuun kantaminen on jaettu vastuu, jota organisaatio kantaa proaktiivisessa yhteistyössä sidosryhmiensä kanssa. Ekologinen kehys mieltää ympäristövastuun kantamisen organisaation kokonaisvaltaisena velvollisuutena ympäristön ja yhteiskunnan paremman tulevaisuuden puolesta. Teknologinen kehys pitää ympäristövastuun kantamista disruptiivisena teknologisena haasteena organisaatiolle, jossa innovaatiot ja teknologinen murros ovat elinehtoja pitkällä aikavälillä. Operatiivinen kehys näkee ympäristövastuun tehokkuuden ja resurssienhallinnan kehittämisenä ja optimointina.
Löydöksien perusteella voidaan tehdä useita johtopäätöksiä niin kuhunkin kehykseen liittyen kuin kehyksien ominaispiirteiden samankaltaisuuksista ja eroavaisuuksista. Tämä tutkimus kannustaa yrityksen liikkeenjohtoa arvioimaan kestävyysraportointia ja sen toteuttamista yrityksessä syvällisemmin. Erityisen kiinnostava tutkimus on niille toimialoille, joille yhteiskunnan paine ympäristövastuuta kohtaan on kasvanut. Tutkimuksesta käy kehystämisen ja sanoittamisen merkityksellisyys kestävyysraportoinnissa organisaation kannalta oleellisella tavalla. Tutkimuksen kontribuution ja liikkeenjohdollisten implikaatioiden lisäksi tämä tutkimus ehdottaa lopuksi relevantteja jatkotutkimusmahdollisuuksia.