Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kestävillä kulkutavoilla kohti päästövähennyksiä : Liikkumisen muutoksen ohjaus Jyväskylässä

Aava, Luoma (2025)

 
Avaa tiedosto
LuomaAava.pdf (889.5Kt)
Lataukset: 



Aava, Luoma
2025

Hallintotieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-04-23
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504183845
Tiivistelmä
Tieliikenne on yksi Suomen suurimmista päästölähteistä, jonka takia liikenteen päästöjen vähentäminen on olennainen osa hiilineutraaliustavoitteen saavuttamista vuoteen 2030 mennessä. Nykyisillä toimilla ei ole kuitenkaan mahdollista saavuttaa tarvittavia päästövähennyksiä. Tämän vuoksi lisätoimia tarvitaan erityisesti kaupungeilta, joilla on mahdollisuus edistää kestäviä kulkutapoja ja täten alentaa liikenteen päästöjä. Kestävän liikkumisen edistäminen edellyttää laaja-alaista muutosta liikkumistottumuksissa. Muutosta voidaan ohjata liikenteen kysynnän hallinnan keinoin, joita ovat talouspoliittiset ja oikeuspoliittiset toimenpiteet, fyysiset muutostoimenpiteet, käyttäytymiseen ja asenteisiin vaikuttavat toimet sekä informaation toimittaminen.

Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen, millaisia keinoja käytetään kestävän liikkumisen edistämiseksi, sekä miten muutosta kohti kestäviä kulkutapoja ohjataan Jyväskylässä. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka aineistona olivat Jyväskylän kaupungin Linkki tulevaisuuteen 2030 joukkoliikenteen kehittämisohjelma sekä Jyväskylän kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kestävien kulkutapojen edistäminen vaatii laajan keinovalikoiman, jossa yhdistyvät niin vetävät, työntävät kuin systeemiset keinot. Erityisesti asenteisiin ja käyttäytymiseen vaikuttavat keinot näyttäytyvät voimakkaimpina vipupisteinä silloin, kun ne ovat luonteeltaan työntäviä. Sen sijaan taloudelliset ja fyysiset muutostoimenpiteet osoittautuivat heikommiksi vipupisteiksi. Jyväskylän kaupungin ohjelmissa korostuvat erityisesti vetävät keinot ja fyysisen ympäristön ratkaisut. Toisaalta työntävien keinojen vähäisyys saattaa osaltaan heikentää toimenpiteiden vaikuttavuutta.

Tutkimukseni pyrkii syventämään ymmärrystä siitä, millainen kaupunkien keinovalikoima on kestävän liikkumisen edistämisessä ja lisäksi pohtii näiden keinojen vaikuttavuutta. Jatkotutkimuksella tulisi tarkentaa eri toimenpiteiden todellisia vaikutuksia sekä vertailla eri kaupunkien valitsemia keinoja keskenään.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9897]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste