Ympäristövastuullisuuteen kasvattaminen: Vihreä Lippu -päiväkotien kasvattajien käsityksiä ympäristövastuullisuuteen kasvattamisesta
Kasvinen, Johanna (2025)
Kasvinen, Johanna
2025
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-04-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504223896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504223896
Tiivistelmä
Tässä Pro gradu -tutkielmassa tutkin Vihreä Lippu -päiväkotien kasvattajien käsityksiä ympäristövastuullisuuteen kasvattamisesta. Ekokriisin aikakaudella kasvatusinstituutiot ovat merkittävässä roolissa siinä, millaiset välineet tulevat sukupolvet omaksuvat kestävyysmurroksen mahdollistamiseksi. Tutkimuksessani tutkin, mitä vastuullisuuteen kasvattamisen osa-alueita Vihreä Lippu -päiväkotien kasvattajat pitävät kasvatustyössään keskeisimpinä sekä millaisin konkreettisin keinoin he toteuttavat ympäristövastuullisuuteen kasvattamista varhaiskasvatuksessa. Tarkastelen myös, millaisia toimintaa estäviä tekijöitä kasvattajat nostavat esiin.
Teoreettinen viitekehykseni koostuu ympäristökasvatuksen teoreettisista malleista sekä ympäristövastuullisuuteen kasvattamisen osa-alueiden aiemmasta tutkimuksesta. Tarkastelen myös kestävyysmurroksen, ekososiaalisen sivistyksen ja luontosuhteen näkökulmia.
Tutkimusaineistoni koostuu Vihreä Lippu -päiväkotien toiminnastaan tuottamista raporteista. Olen analysoinut raportit teoriaohjaavan laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Muodostin aineiston perusteella viisi pääteemaa - ympäristövastuulliset teot, tiedot ja ajattelun taidot, osallisuuden tukeminen, henkilökohtaiset merkitykset ja arvokasvatus sekä toiminnan esteet. Muodostin myös kolme ohjelmaan osallistuvien päiväkotien tyyppiä, jotka ovat kokonaisvaltaiseen ympäristövastuullisuuteen kasvattavat päiväkodit, kokonaisvaltaiseen ympäristövastuullisuuteen osittain kasvattavat päiväkodit sekä ympäristövastuullisuuden toiminnassaan huomioivat päiväkodit.
Tutkimuksessani selvisi, että Vihreä Lippu -päiväkodeissa painotetaan selvästi eniten ympäristövastuullisia tekoja, seuraavaksi eniten kasvattajat painottivat erilaisia ympäristöstä opetettavia tietoja sekä osallisuuden tukemista. Myös henkilökohtaisia merkityksiä ja ajattelun taitoja mainittiin raporteissa. Kasvattajat nostivat esille myös erilaisia toimintaa rajoittavia esteitä, mutta vain harvoissa päiväkodeissa nämä esteet haittasivat toimintaa merkittävästi. Suurin osa päiväkodeista kuului tyyppiin kokonaisvaltaiseen ympäristövastuullisuuteen osittain kasvattavat päiväkodit.
Tutkimukseni pohjalta voi sanoa, että Vihreä Lippu -päiväkotien kasvattajat nostivat esiin aiemmissa tutkimuksissa ja teoreettisissa malleissa ilmi tulleita ympäristövastuullisuuteen kasvattamisen osa-alueita ja myös toteuttivat näitä käytännön työssään. Joitakin tärkeitä ympäristövastuullisuuteen kasvattamisen osa-alueita käsiteltiin kuitenkin vähemmän ja näihin olisi syytä kiinnittää enemmän huomioita varhaiskasvatuksen ympäristökasvatuksessa.
Teoreettinen viitekehykseni koostuu ympäristökasvatuksen teoreettisista malleista sekä ympäristövastuullisuuteen kasvattamisen osa-alueiden aiemmasta tutkimuksesta. Tarkastelen myös kestävyysmurroksen, ekososiaalisen sivistyksen ja luontosuhteen näkökulmia.
Tutkimusaineistoni koostuu Vihreä Lippu -päiväkotien toiminnastaan tuottamista raporteista. Olen analysoinut raportit teoriaohjaavan laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Muodostin aineiston perusteella viisi pääteemaa - ympäristövastuulliset teot, tiedot ja ajattelun taidot, osallisuuden tukeminen, henkilökohtaiset merkitykset ja arvokasvatus sekä toiminnan esteet. Muodostin myös kolme ohjelmaan osallistuvien päiväkotien tyyppiä, jotka ovat kokonaisvaltaiseen ympäristövastuullisuuteen kasvattavat päiväkodit, kokonaisvaltaiseen ympäristövastuullisuuteen osittain kasvattavat päiväkodit sekä ympäristövastuullisuuden toiminnassaan huomioivat päiväkodit.
Tutkimuksessani selvisi, että Vihreä Lippu -päiväkodeissa painotetaan selvästi eniten ympäristövastuullisia tekoja, seuraavaksi eniten kasvattajat painottivat erilaisia ympäristöstä opetettavia tietoja sekä osallisuuden tukemista. Myös henkilökohtaisia merkityksiä ja ajattelun taitoja mainittiin raporteissa. Kasvattajat nostivat esille myös erilaisia toimintaa rajoittavia esteitä, mutta vain harvoissa päiväkodeissa nämä esteet haittasivat toimintaa merkittävästi. Suurin osa päiväkodeista kuului tyyppiin kokonaisvaltaiseen ympäristövastuullisuuteen osittain kasvattavat päiväkodit.
Tutkimukseni pohjalta voi sanoa, että Vihreä Lippu -päiväkotien kasvattajat nostivat esiin aiemmissa tutkimuksissa ja teoreettisissa malleissa ilmi tulleita ympäristövastuullisuuteen kasvattamisen osa-alueita ja myös toteuttivat näitä käytännön työssään. Joitakin tärkeitä ympäristövastuullisuuteen kasvattamisen osa-alueita käsiteltiin kuitenkin vähemmän ja näihin olisi syytä kiinnittää enemmän huomioita varhaiskasvatuksen ympäristökasvatuksessa.