Oppimisen tuen neuvonta -palvelun yhteydenotot vuosien 2021-2022 aikana
Ketolainen, Jonna (2025)
Ketolainen, Jonna
2025
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-04-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504183840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504183840
Tiivistelmä
Oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen ei aina ole yksiselitteisen helppoa, vaan vaatii sekä kasvatusalan ammattilaisilta että oppilaiden huoltajilta monenlaisia toimia. Tämän laadullisen tutkielman tavoitteena oli tarkastella Oppimisen tuen neuvonta –palveluun vuosien 2021 ja 2022 aikana saapuneita yhteydenottoja, jotka liittyivät oppimisen ja koulunkäynnin tukemisessa koettuihin epäselvyyksiin ja huoliin. Tutkielmassa keskityttiin tämän valmiin aineiston syvälliseen tarkasteluun, ja tavoitteena oli selvittää, ketkä palveluun ottivat yhteyttä, vaikuttiko yhteydenottajan asema tai ammatti yhteydenoton sisältöön sekä miten yhteydenottajan maantieteellinen sijainti vaikutti yhteydenottoihin. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteita.
Tutkielmassa havaittiin, että saapuneet yhteydenotot liittyivät oppimisen tuen tasoihin, erilaisiin pedagogisiin asiakirjoihin, koulupolun siirtymävaiheisiin, oppivelvollisuuden suorittamiseen ja opetuksen järjestämiseen liittyviin joustoihin, oppimisen ja koulunkäynnin tukemiseen, koulun toimintaan, oppimisen arviointiin sekä eri tahojen välisiin näkemyseroihin.
Lisäksi havaittiin, että Oppimisen tuen neuvonta –palveluun ottivat yhteyttä huoltajat ja eri kasvatusalan ammattilaiset. Huoltajien ja kasvatusalan ammattilaisten yhteydenotoissa oli tietyissä aihepiireissä eroa yhteydenottajan asennoitumisessa ja näkökulmissa. Huoltajat ottivat useimmiten yhteyttä omaan lapseensa liittyen, kun puolestaan muut yhteydenottajat ottivat yhteyttä liittyen yksittäisen oppilaan tilanteeseen tai laajemmin koulun toimintaperiaatteisiin. Huoltajat nostivat myös muita yhteydenottajia useammin esiin puutteellisen oppimisen ja koulunkäynnin tuen, tarpeellisten tukitoimien varmistamisen, resurssipulan sekä kodin ja koulun väliset näkemyserot.
Yhteydenottojen maantieteellisen sijainnin mukaisen luokittelun kautta havaittiin, että yhteydenotoissa oli myös alueellisia eroja. Useimmiten kaupunkimaisten paikkakuntien yhteydenotot liittyivät puutteelliseen tukeen, tarpeellisten tukitoimien varmistamiseen, resurssipulaan sekä erilaisiin näkemyseroihin kodin ja koulun välillä.
Tutkielmassa havaittiin, että saapuneet yhteydenotot liittyivät oppimisen tuen tasoihin, erilaisiin pedagogisiin asiakirjoihin, koulupolun siirtymävaiheisiin, oppivelvollisuuden suorittamiseen ja opetuksen järjestämiseen liittyviin joustoihin, oppimisen ja koulunkäynnin tukemiseen, koulun toimintaan, oppimisen arviointiin sekä eri tahojen välisiin näkemyseroihin.
Lisäksi havaittiin, että Oppimisen tuen neuvonta –palveluun ottivat yhteyttä huoltajat ja eri kasvatusalan ammattilaiset. Huoltajien ja kasvatusalan ammattilaisten yhteydenotoissa oli tietyissä aihepiireissä eroa yhteydenottajan asennoitumisessa ja näkökulmissa. Huoltajat ottivat useimmiten yhteyttä omaan lapseensa liittyen, kun puolestaan muut yhteydenottajat ottivat yhteyttä liittyen yksittäisen oppilaan tilanteeseen tai laajemmin koulun toimintaperiaatteisiin. Huoltajat nostivat myös muita yhteydenottajia useammin esiin puutteellisen oppimisen ja koulunkäynnin tuen, tarpeellisten tukitoimien varmistamisen, resurssipulan sekä kodin ja koulun väliset näkemyserot.
Yhteydenottojen maantieteellisen sijainnin mukaisen luokittelun kautta havaittiin, että yhteydenotoissa oli myös alueellisia eroja. Useimmiten kaupunkimaisten paikkakuntien yhteydenotot liittyivät puutteelliseen tukeen, tarpeellisten tukitoimien varmistamiseen, resurssipulaan sekä erilaisiin näkemyseroihin kodin ja koulun välillä.