Luokkahuoneesta tulevaisuuden kansalaisiksi : Demokratiakasvatus opetussuunnitelmissa vuosina 1970–2014
Lehtimäki, Heini (2025)
Lehtimäki, Heini
2025
Historian kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in History
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-04-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504173804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504173804
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkin sitä, miten demokratiakasvatus on muuttunut opetussuunnitelmissa vuosina 1970–2014. Tutkin demokratiakasvatuksen muutosta 9. luokan yhteiskuntaopin oppimäärässä kaikissa peruskoulu-uudistuksen jälkeisissä opetussuunnitelmien perusteissa. Aikaväli käsittää viisi opetussuunnitelmaa vuosilta, 1970, 1985, 1994, 2004 ja 2014. Arvioin demokratiakasvatuksen muutosta tarkastelemalla jokaista opetussuunnitelmaa historiallisessa kontekstissa sekä ryhmittelemällä opetussuunnitelmien demokratiakasvatusta koskevan sisällön viiteen tutkimuskirjallisuudesta ja aineistosta nousseeseen kategoriaan. Käyttämäni kategoriat ovat: tiedonkäsittely ja kriittinen ajattelu, dialogi- ja argumentaatiotaidot, asenteet ja arvot, ajankohtaiset kysymykset ja kiinnostuksen herättäminen sekä identiteetin rakentuminen ja toimijuus yhteiskunnassa.
Demokratiakasvatuksen osa-alueita esiintyi kaikissa opetussuunnitelmissa. Demokratiakasvatus kuitenkin lisääntyi ja monipuolistui uudemmissa opetussuunnitelmissa verrattuna vanhempiin opetussuunnitelmiin. Ensimmäiset opetussuunnitelmat keskittyivät demokratiakasvatuksen tiedolliseen puoleen demokratiaopetukseen. Jälkimmäiset opetussuunnitelmat keskittyivät enemmän demokraattiseen pedagogiikkaan ja taitojen antamiseen. Kaikissa opetussuunnitelmissa kuitenkin näkyi opetuksen tavoite antaa oppilaille valmiudet toimia osana yhteiskuntaa aktiivisena ja tiedostavana kansalaisena. Demokratiakasvatuksen teemoista tiedonkäsittely ja kriittinen ajattelu sekä identiteetin rakentuminen ja toimijuus yhteiskunnassa korostuivat eniten ja niihin liittyviä tavoitteita ja sisältöjä löytyi opetussuunnitelmista eniten.
Demokratiakasvatuksen osa-alueita esiintyi kaikissa opetussuunnitelmissa. Demokratiakasvatus kuitenkin lisääntyi ja monipuolistui uudemmissa opetussuunnitelmissa verrattuna vanhempiin opetussuunnitelmiin. Ensimmäiset opetussuunnitelmat keskittyivät demokratiakasvatuksen tiedolliseen puoleen demokratiaopetukseen. Jälkimmäiset opetussuunnitelmat keskittyivät enemmän demokraattiseen pedagogiikkaan ja taitojen antamiseen. Kaikissa opetussuunnitelmissa kuitenkin näkyi opetuksen tavoite antaa oppilaille valmiudet toimia osana yhteiskuntaa aktiivisena ja tiedostavana kansalaisena. Demokratiakasvatuksen teemoista tiedonkäsittely ja kriittinen ajattelu sekä identiteetin rakentuminen ja toimijuus yhteiskunnassa korostuivat eniten ja niihin liittyviä tavoitteita ja sisältöjä löytyi opetussuunnitelmista eniten.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9818]