Kulttuuriperintökasvatus varhaiskasvatuksessa: Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Leppänen, Alexandra; Hagelberg, Hanna-Maija (2025)
Leppänen, Alexandra
Hagelberg, Hanna-Maija
2025
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-04-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504093542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504093542
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla varhaiskasvatuksen kulttuuriperintökasvatusta yhdenvertaisten juhlaperinteiden sekä kulttuuri-identiteetin rakentumisen näkökulmasta. Varhaiskasvatuksen toimintaympäristö on nykypäivänä yhä entistä enemmän monikulttuurisempi, joka korostaa tarvetta huomioida eri kulttuuritaustat yhdenvertaisesti arjen pedagogiikassa esimerkiksi juhlaperinteiden osalta. Tutkimuksemme tavoitteena on selvittää kulttuuriperintökasvatuksen käytänteitä varhaiskasvatuksessa sekä tuottaa suosituksia, jotka edistävät yhdenvertaisuutta ja tukevat lasten kulttuuri-identiteetin rakentumista. Kulttuuriperintökasvatuksen osalta varhaiskasvatukseen liittyvässä tutkimuksessa on merkittävä tutkimusaukko sekä Suomessa että kansainvälisesti.
Tutkimuksemme aineistona toimii seitsemän vertaisarvioitua kansainvälistä tutkimusartikkelia. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla, ja analyysin tuloksena tutkimuksessamme hahmottui kolme pääteemaa, jotka jakautuivat vielä erillisiin alateemoihin.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen ammattilaiset kokevat kulttuuriperintökasvatuksen toteuttamisessa epävarmuutta. Tämä epävarmuus ilmenee erityisesti juhlaperinteiden uskonnollisten merkitysten käsittelyssä osana varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa. Tutkimuksemme osoittaa myös, miten yhdenvertaisen kulttuuriperintökasvatuksen toteutumiseen juhlaperinteissä sekä kulttuuri- identiteetin tukemiseen vaikuttaa erityisesti moninaisuuden huomioiminen tavalla, joka välttää stereotypioita. Tällaisessa toiminnassa korostuu erityisesti vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö sekä lapsen osallisuuden varmistaminen toiminnassa.
Tutkimuksemme aineistona toimii seitsemän vertaisarvioitua kansainvälistä tutkimusartikkelia. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla, ja analyysin tuloksena tutkimuksessamme hahmottui kolme pääteemaa, jotka jakautuivat vielä erillisiin alateemoihin.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen ammattilaiset kokevat kulttuuriperintökasvatuksen toteuttamisessa epävarmuutta. Tämä epävarmuus ilmenee erityisesti juhlaperinteiden uskonnollisten merkitysten käsittelyssä osana varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa. Tutkimuksemme osoittaa myös, miten yhdenvertaisen kulttuuriperintökasvatuksen toteutumiseen juhlaperinteissä sekä kulttuuri- identiteetin tukemiseen vaikuttaa erityisesti moninaisuuden huomioiminen tavalla, joka välttää stereotypioita. Tällaisessa toiminnassa korostuu erityisesti vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö sekä lapsen osallisuuden varmistaminen toiminnassa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9897]