Tohtoriopiskelijoiden näkemyksiä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisesta Tampereen yliopistossa
Järvisalo, Anna (2025)
Järvisalo, Anna
2025
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-04-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504093512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504093512
Tiivistelmä
Tämän Pro gradu -tutkielman aiheena on tasa-arvo ja yhdenvertaisuus Tampereen yliopistossa. Tässä tutkimuksessa tutkimuskohde rajautui tohtoriopiskelijoiden näkemyksiin tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta Tampereen yliopistossa. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia näkemyksiä Tampereen yliopiston tohtoriopiskelijoilla on tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisen haasteista.
Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden ilmiöiden, aiemman kirjallisuuden liittyen tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen korkeakoulutuksessa, sekä suomalaisen tohtorikoulutuksen tarkastelusta.
Tutkielma on toteutettu laadullisin menetelmin. Tutkimuksen aineistona toimi Tampereen ylioppilaskunnan yhdenvertaisuuskyselyn kyselyaineisto keväältä 2024. Kyselyn datasta tämän tutkimuksen aineistoksi valikoin viisi tutkimuskysymyksen kannalta olennaista kysymystä vastauksineen. Tutkielman aineisto on analysoitu teema-analyysin analyysirunkoa käyttäen.
Tutkimustulokset esitellään analyysissa syntyneiden neljän teeman mukaisesti. Teemoja ovat kielimuurit yliopiston opetuksessa ja toiminnassa, tilojen ja verkkoympäristöjen saavutettavuuden haasteet, opetuksen ja arvioinnin yhdenvertaisuuden haasteet, sekä ulkopuolisuus ja epäoikeudenmukaisuus yhteisöissä.
Tulosten perusteella oli tulkittavissa, että tohtoriopiskelijoiden näkemyksien mukaan Tampereen yliopistossa kohdataan moninaisia tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyviä haasteita. Tulokset ovat osaltaan yhteneväisiä aiempien tutkimusten kanssa ja osoittavat, että muodolliset tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusperiaatteet eivät aina riitä varmistamaan tosiasiallista tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Aiemman kirjallisuuden ja näkemyksien perusteella olisi syytä pohtia, onko esimerkiksi kielitietoisen pedagogiikan osaaminen ja verkkoympäristöjen saavutettavuus tarvittavalla tasolla korkeakoulutuksen kentällä.
Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden ilmiöiden, aiemman kirjallisuuden liittyen tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen korkeakoulutuksessa, sekä suomalaisen tohtorikoulutuksen tarkastelusta.
Tutkielma on toteutettu laadullisin menetelmin. Tutkimuksen aineistona toimi Tampereen ylioppilaskunnan yhdenvertaisuuskyselyn kyselyaineisto keväältä 2024. Kyselyn datasta tämän tutkimuksen aineistoksi valikoin viisi tutkimuskysymyksen kannalta olennaista kysymystä vastauksineen. Tutkielman aineisto on analysoitu teema-analyysin analyysirunkoa käyttäen.
Tutkimustulokset esitellään analyysissa syntyneiden neljän teeman mukaisesti. Teemoja ovat kielimuurit yliopiston opetuksessa ja toiminnassa, tilojen ja verkkoympäristöjen saavutettavuuden haasteet, opetuksen ja arvioinnin yhdenvertaisuuden haasteet, sekä ulkopuolisuus ja epäoikeudenmukaisuus yhteisöissä.
Tulosten perusteella oli tulkittavissa, että tohtoriopiskelijoiden näkemyksien mukaan Tampereen yliopistossa kohdataan moninaisia tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyviä haasteita. Tulokset ovat osaltaan yhteneväisiä aiempien tutkimusten kanssa ja osoittavat, että muodolliset tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusperiaatteet eivät aina riitä varmistamaan tosiasiallista tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Aiemman kirjallisuuden ja näkemyksien perusteella olisi syytä pohtia, onko esimerkiksi kielitietoisen pedagogiikan osaaminen ja verkkoympäristöjen saavutettavuus tarvittavalla tasolla korkeakoulutuksen kentällä.