Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tekoäly, personoitu oppiminen ja vuorovaikutteinen pedagogiikka : Kirjallisuuskatsaus tekoälyn integroitumisesta oppimisprosessiin

Koivusipilä, Tiina (2025)

 
Avaa tiedosto
KoivusipilaTiina.pdf (840.1Kt)
Lataukset: 



Koivusipilä, Tiina
2025

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-04-08
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504073437
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa selvitetään systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla, miten tekoäly auttaa personoimaan oppimista ja parantamaan oppimisprosessia. Lisäksi tavoitteena on tutkia digitalisaation ja tekoälyteknologian luomia pedagogisia mahdollisuuksia opettajan työn kehittämiseksi. Perinteiset opetusmenetelmät ovat usein haasteellisia, kun pyritään vastaamaan jokaisen opiskelijan yksilöllisiin tarpeisiin. Tekoälyteknologiat tarjoavat uusia mahdollisuuksia opetuksen personoimiseen, mikä mahdollistaa opiskelijalähtöisemmän oppimisen ja tukee yksilöllistä osaamisen kehittymistä.
Tämän tutkielman tutkimusaineistoon valittiin vain vertaisarvioituja empiirisiä tutkimuksia. Haut rajattiin koskemaan vuosien 2020-2024 aikana tehtyjä tutkimuksia. Valinnoissa pyrittiin tuomaan esiin tutkimuksia, jotka havainnollistavat käytännön kokemuksia tekoälyn viimeaikaisesta käytöstä oppimisen personoinnissa eri puolilla maailmaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli testata, vahvistaako vai kumoaako aineisto teoreettisessa viitekehyksessä esitettyjä näkökulmia, jotka mahdollistavat vuorovaikutteisen oppijälähtöisen personoidun oppimisen.
Tutkimusten mukaan tekoälyteknologia auttaa oppimisprosessien sujuvoittamisessa parantamalla opiskelijoiden ja opettajien ajattelua nopean tiedonkeruun, analysoinnin ja merkityksellisten oivallusten luomisen avulla. Oppijat raportoivat korkeampaa motivaatiota, kun oppimissisällöt ja menetelmät on räätälöity heidän henkilökohtaisten tarpeidensa ja kiinnostuksen kohteiden mukaan. Personoidut oppimisympäristöt auttavat oppijoita saavuttamaan parempia tuloksia, koska sisältö on sovitettu heidän taitotasoonsa ja oppimistyyliinsä. Tekoälyavusteiset järjestelmät tukevat oppijoiden kykyä oppia omaehtoisesti, tarjoten välitöntä palautetta ja resursseja tarpeen mukaan. Tekoälypohjainen oppiminen parantaa opiskelijoiden tiedon omaksumista, motivaatiota, itseohjautuvuutta ja sitoutumista oppimiseen. Opiskelijat kokevat oppimisen vähemmän stressaavaksi ja motivoivammaksi verrattuna perinteisiin menetelmiin. Vaikka tekoäly voi tarjota personoitua tukea, oppijat ovat korostaneet inhimillisen vuorovaikutuksen ja opettajan ohjauksen merkitystä oppimisprosessissa. Sosiaalisen vuorovaikutuksen ja yhteistyön paraneminen ovat myös merkittäviä oppimistuloksia.
Tekoälyteknologia auttaa opettajia mm. tunnistamaan eri opiskelijoiden vahvuudet ja haasteet. Tekoälyteknologia vapauttaa opettajilta enemmän aikaa henkilökohtaiseen vuorovaikutukseen, opetusmenetelmien ja -sisältöjen suunnitteluun ja ohjaukseen. Opettajat ja tekoäly voivat yhdessä tarjota oppilaille yksilöllisempää ja täsmällisempää opetusta. Tämä suuntaa tekoälyä koskevaa oppimistutkimusta kohti täydentävää näkökulmaa, jossa pohditaan, miten opettajien ja teknologian vahvuuksia voidaan yhdistää.
Kasvatustieteellisessä tutkimuksessa voidaan digitalisaation ansiosta kehittää pedagogiikkaa, joka yhdistää opetuksen elementtejä joustavalla ja oppijalähtöisellä tavalla. Opiskelijat voivat vuorotella itsenäisen työskentelyn, pienryhmätyöskentelyn ja ohjatun oppimisen välillä eri ympäristöissä. Opettajan tehtävänä on pedagogisella suunnittelulla rytmittää työskentelyä aiheen, ikätason ja oppimistavoitteiden mukaisesti. Tekoäly tukee oppimisprosessia eteenpäin vievää vuorovaikutusta. Vuorovaikutus tapahtuu ihmisten, tiedon ja teknologian yhteistyössä. Yksilön oppiminen tapahtuu tiedon rakentuessa yhteisöllisesti. Tekoäly tehostaa tätä prosessia. Koulutusjärjestelmien tulee edistää kehitystä, jossa oppijoiden yhteistyö ja opettajan ohjaus yhdistyvät tunne- ja vuorovaikutustaitoihin sekä kriittiseen tiedonhankintaan.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9041]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste