Generatiivinen tekoäly taloushallinnossa : Käyttömahdollisuudet ja -kokemukset
Mattola, Joosa (2025)
Mattola, Joosa
2025
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-04-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504043313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504043313
Tiivistelmä
Generatiivinen tekoäly on saanut viime vuosina runsaasti mediahuomiota. Sen taustalla ovat esimerkiksi uudet tekoälysovellukset, kuten vuoden 2022 loppupuolella julkaistu ChatGPT, joka tarjosi käyttäjilleen helppokäyttöisen käyttöliittymän. Generatiivinen tekoäly on tekoälyn yksi muodoista, joka pystyy tuottamaan uutta sisältöä, kuten tekstiä, kuvia ja videoita. Uusia käyttömahdollisuuksia syntyy sovellusten ja teknologian kehittyessä jatkuvasti. Sen myötä myös useissa yrityksissä on maailmanlaajuisesti herätty generatiivisen tekoälyn potentiaaliin ja alettu selvittämään sen käyttömahdollisuuksia osana omia toimintoja.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli analysoida generatiivisen tekoälyn käyttömahdollisuuksia taloushallinnossa. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin laskentahenkilöiden käyttökokemuksia helppokäyttöisyyden, hyötyjen ja haittojen näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka kohteena oli suomalaisen pörssiyhtiön taloushallinto. Tutkittava generatiivisen tekoälyn sovellus oli kohdeyrityksessä vuoden 2023 syksystä alkaen pilotoitu Microsoft 365 Copilot. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin ja se koostui viiden laskentahenkilön haastatteluista, jotka pidettiin tammikuun 2025 aikana. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin koodausta, teemoittelua ja aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen mukaan Copilotilla on taloushallinnossa useita erilaisia käyttömahdollisuuksia. Haastatteluissa korostui erityisesti tekoälyn hyödyntäminen tiedonhaussa sekä automaatioiden rakentamisessa, eli pääosin koodaamisessa. Lisäksi Copilotista voisi potentiaalisesti olla hyötyä myös kirjanpitäjille tiedonhaussa ja yksinkertaisempien automaatioiden rakentamisessa. Copilotilla ei vielä ollut perinteisessä kirjanpidossa juurikaan käyttömahdollisuuksia. Sitä pidettiin kuitenkin yleisesti helppokäyttöisenä ja siitä saatu suurin haastatteluissa esiin noussut hyöty oli ajan säästyminen. Haasteiden osalta painotettiin vastausten tarkkuuden ja laadun ajoittaisia puutteita sekä keskusteluiden rajoitteita. Myös toiminnallisuuksia Microsoftin sovellusten, kuten Excelin kanssa pidettiin osin puutteellisina. Tämä oli keskeinen syy, miksi Copilotia ei nähty kirjanpidossa hyödyllisenä. Copilotin kerrottiin kuitenkin kehittyneen jo pilottijakson aikana, mikä osaltaan puoltaa aiheen jatkotutkimusta erityisesti kirjanpitäjien keskuudessa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli analysoida generatiivisen tekoälyn käyttömahdollisuuksia taloushallinnossa. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin laskentahenkilöiden käyttökokemuksia helppokäyttöisyyden, hyötyjen ja haittojen näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka kohteena oli suomalaisen pörssiyhtiön taloushallinto. Tutkittava generatiivisen tekoälyn sovellus oli kohdeyrityksessä vuoden 2023 syksystä alkaen pilotoitu Microsoft 365 Copilot. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin ja se koostui viiden laskentahenkilön haastatteluista, jotka pidettiin tammikuun 2025 aikana. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin koodausta, teemoittelua ja aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen mukaan Copilotilla on taloushallinnossa useita erilaisia käyttömahdollisuuksia. Haastatteluissa korostui erityisesti tekoälyn hyödyntäminen tiedonhaussa sekä automaatioiden rakentamisessa, eli pääosin koodaamisessa. Lisäksi Copilotista voisi potentiaalisesti olla hyötyä myös kirjanpitäjille tiedonhaussa ja yksinkertaisempien automaatioiden rakentamisessa. Copilotilla ei vielä ollut perinteisessä kirjanpidossa juurikaan käyttömahdollisuuksia. Sitä pidettiin kuitenkin yleisesti helppokäyttöisenä ja siitä saatu suurin haastatteluissa esiin noussut hyöty oli ajan säästyminen. Haasteiden osalta painotettiin vastausten tarkkuuden ja laadun ajoittaisia puutteita sekä keskusteluiden rajoitteita. Myös toiminnallisuuksia Microsoftin sovellusten, kuten Excelin kanssa pidettiin osin puutteellisina. Tämä oli keskeinen syy, miksi Copilotia ei nähty kirjanpidossa hyödyllisenä. Copilotin kerrottiin kuitenkin kehittyneen jo pilottijakson aikana, mikä osaltaan puoltaa aiheen jatkotutkimusta erityisesti kirjanpitäjien keskuudessa.