Markkinointijärjestelmä tehokkaamman markkinoinnin mahdollistajana : Markkinointijärjestelmän vaatimukset muutosprojektissa : Case: Pk-yritys
Töyrylä, Jussi (2025)
Töyrylä, Jussi
2025
Tuotantotalouden DI-ohjelma - Master's Programme in Industrial Engineering and Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-04-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504033258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504033258
Tiivistelmä
Tutkimus selvittää, miten organisaation muutosprojektissa markkinointijärjestelmällä voidaan parantaa organisaation toimintaa ja tehostaa markkinointia. Tutkimuksessa markkinointijärjestelmällä tarkoitetaan sekä asiakkuudenhallintaan että markkinointityön tekemiseen käytettävää järjestelmää, joka mahdollistaa asiakasdatan ylläpidon ja markkinointityön tekemisen. Ongelmiksi nousivat markkinoinnin kohdentamisen ja räätälöinnin haasteet sekä prosesseissa käytettävän datan laatu ja muutosprosessien onnistunut läpivienti. Aihe on ajankohtainen, sillä uudet tietotekniset mahdollisuudet lisäävät markkinointijärjestelmien mahdollisuuksia parantaa markkinointia.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Prosessi aloitettiin tekemällä kirjallisuuskatsaus, jossa perehdyttiin aikaisemmin aiheesta kerättyyn tutkimustietoon. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta muodostettiin haastattelurunko, jota käytettiin empiirisen osuuden haastatteluissa. Haastattelututkimuksen avulla pyrittiin selvittämään miten kohdeorganisaatiossa ja kolmessa muussa organisaatioissa työskentelevät henkilöt näkevät markkinointijärjestelmien hyötyjä ja mahdollisuuksia.
Tutkimuksessa havaittiin, että markkinointijärjestelmän käyttö parantaa organisaation markkinointia ja toimintaa. Haastattelujen ja teorian pohjalta tehdyn yhteenvedon mukaan markkinointimateriaalin tulisi olla asiakasta kiinnostavaa eikä ainoastaan kertoa, mitä markkinointia suorittavan organisaation tarjoamasta löytyy. Markkinoinnin tulisikin olla positiivisesti yllättävää ja kiinnostavaa jokaisen vastaanottajan mielestä, jolloin ajan kuluessa saadaan suunniteltujen markkinointipolkujen avulla hankittua uusia ja sitoutettua nykyisiä asiakkaita.
Organisaation kyvykkyydet ja toiminta vaikuttavat markkinoinnin ja markkinointijärjestelmiin liittyvän muutosprosessin onnistumiseen. Dynaamiset kyvykkyydet ovat keskeisessä roolissa muutosten hallinnassa ja kilpailuedun saavuttamisessa. Organisaation luonne ja markkinoiden tyyppi vaikuttavat myös dynaamisten kyvykkyyksien ja varsinkin reagoinnin osalta organisaatioiden toimintaan markkinoilla. Organisaatiot, jotka ovat asiakasketteriä, pystyvät paremmin vastaamaan markkinoiden tarjoamiin uusiin mahdollisuuksiin, koska ne pystyvät sisällyttämään asiakkailtaan ja markkinoilta saamiaan luovia ideoita ja palautetta uusien tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen.
Vaikka organisaatio onnistuisi havainnoimaan trendien ja markkinan muutoksia, kehityksen esteeksi voivat muodostua motivaatio toteuttaa muutoksia tai muut tekijät, kuten muutosvastarinta. Näiden tekijöiden takia organisaatiot voivat olla kykenemättömiä käyttöönottamaan tai hyödyntämään parhaalla mahdollisella tavalla uusia toimintatapoja tai työkaluja, vaikka muut tarvittavat kyvykkyydet olisivatkin organisaation hallinnassa. On myös tärkeää huomata, ettei jokaisen organisaation tarvitse tehdä kaikkia asioita itse tai omistaa kyvykkyyksiä kaikkien toimintojen hyödyntämiseksi vaan esimerkiksi strategisten kumppanuuksien hankinta voi olla kannattavaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että markkinointijärjestelmän käyttö parantaa organisaation markkinointia ja toimintaa merkittävästi. Laadukas data ja sen tehokas hyödyntäminen ovat keskeisiä tekijöitä markkinoinnin tehostamisessa. Lisäksi markkinointijärjestelmän avulla voidaan parantaa asiakastyytyväisyyttä ja myyntiä, mikä on organisaation menestyksen kannalta olennaista. Organisaation kyvykkyydet ja toiminta vaikuttavat myös markkinoinnin muutosprosessin onnistumiseen, ja dynaamiset kyvykkyydet ovat keskeisessä roolissa muutosten hallinnassa ja kilpailuedun saavuttamisessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Prosessi aloitettiin tekemällä kirjallisuuskatsaus, jossa perehdyttiin aikaisemmin aiheesta kerättyyn tutkimustietoon. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta muodostettiin haastattelurunko, jota käytettiin empiirisen osuuden haastatteluissa. Haastattelututkimuksen avulla pyrittiin selvittämään miten kohdeorganisaatiossa ja kolmessa muussa organisaatioissa työskentelevät henkilöt näkevät markkinointijärjestelmien hyötyjä ja mahdollisuuksia.
Tutkimuksessa havaittiin, että markkinointijärjestelmän käyttö parantaa organisaation markkinointia ja toimintaa. Haastattelujen ja teorian pohjalta tehdyn yhteenvedon mukaan markkinointimateriaalin tulisi olla asiakasta kiinnostavaa eikä ainoastaan kertoa, mitä markkinointia suorittavan organisaation tarjoamasta löytyy. Markkinoinnin tulisikin olla positiivisesti yllättävää ja kiinnostavaa jokaisen vastaanottajan mielestä, jolloin ajan kuluessa saadaan suunniteltujen markkinointipolkujen avulla hankittua uusia ja sitoutettua nykyisiä asiakkaita.
Organisaation kyvykkyydet ja toiminta vaikuttavat markkinoinnin ja markkinointijärjestelmiin liittyvän muutosprosessin onnistumiseen. Dynaamiset kyvykkyydet ovat keskeisessä roolissa muutosten hallinnassa ja kilpailuedun saavuttamisessa. Organisaation luonne ja markkinoiden tyyppi vaikuttavat myös dynaamisten kyvykkyyksien ja varsinkin reagoinnin osalta organisaatioiden toimintaan markkinoilla. Organisaatiot, jotka ovat asiakasketteriä, pystyvät paremmin vastaamaan markkinoiden tarjoamiin uusiin mahdollisuuksiin, koska ne pystyvät sisällyttämään asiakkailtaan ja markkinoilta saamiaan luovia ideoita ja palautetta uusien tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen.
Vaikka organisaatio onnistuisi havainnoimaan trendien ja markkinan muutoksia, kehityksen esteeksi voivat muodostua motivaatio toteuttaa muutoksia tai muut tekijät, kuten muutosvastarinta. Näiden tekijöiden takia organisaatiot voivat olla kykenemättömiä käyttöönottamaan tai hyödyntämään parhaalla mahdollisella tavalla uusia toimintatapoja tai työkaluja, vaikka muut tarvittavat kyvykkyydet olisivatkin organisaation hallinnassa. On myös tärkeää huomata, ettei jokaisen organisaation tarvitse tehdä kaikkia asioita itse tai omistaa kyvykkyyksiä kaikkien toimintojen hyödyntämiseksi vaan esimerkiksi strategisten kumppanuuksien hankinta voi olla kannattavaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että markkinointijärjestelmän käyttö parantaa organisaation markkinointia ja toimintaa merkittävästi. Laadukas data ja sen tehokas hyödyntäminen ovat keskeisiä tekijöitä markkinoinnin tehostamisessa. Lisäksi markkinointijärjestelmän avulla voidaan parantaa asiakastyytyväisyyttä ja myyntiä, mikä on organisaation menestyksen kannalta olennaista. Organisaation kyvykkyydet ja toiminta vaikuttavat myös markkinoinnin muutosprosessin onnistumiseen, ja dynaamiset kyvykkyydet ovat keskeisessä roolissa muutosten hallinnassa ja kilpailuedun saavuttamisessa.