Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Puhutaan sillee oikeesti suomee" : Skeittaajien kielenkäytönpositiot ja skeittiyhteisön kieli

Vuorimäki, Marjut (2025)

 
Avaa tiedosto
VuorimakiMarjut.pdf (938.5Kt)
Lataukset: 



Vuorimäki, Marjut
2025

Kielten maisteriohjelma - Master's Programme in Languages
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2025-04-02
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202504013180
Tiivistelmä
Tutkin pro gradu -tutkielmassani skeittaajia ja heidän monikielistä elämäänsä. Tarkastelen skeittaajille rakentuvia kielenkäytönpositioita heidän monikielisessä arjessaan. Lisäksi tutkin, millaista suomen kielen taitoa skeittiyhteisöön osallistumisessa tarvitaan. Tarkoituksenani on täydentää liikuntayhteisöihin ja erityisesti skeittaamiseen liittyvää kielitieteellistä tutkimusta. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu siis yhteisön ja monikielisyyden tutkimuksesta sekä skeittaamisen esittelystä. Lisäksi viitekehykseen sisältyy analyysini kannalta merkittävän positiointiteorian taustoitus.

Tutkielmani aineisto koostuu kolmen plurilinguaalin skeittaajan yksilöhaastatteluista, joiden kesto oli yhteensä noin 93 minuuttia. Haastattelujen vapaan puheen muodostamiseksi käytin haastattelurunkoni yhteydessä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tällä tavoin sain kerättyä tutkimuseettisin keinoin monipuolista tietoa haastateltavien erilaisista kielenkäyttötavoista heidän elämässään. Aineiston analyysiin hyödynsin diskurssianalyyttista tutkimuksen teon tapaa. Diskurssianalyysin työkaluna käytin positiointiteoriaa, jonka tuloksena aineistosta erottautui haastateltavien erilaisia kielenkäytönpositioita.

Muodostamani positiot ovat nimeltään suomenoppijan positio, suomen kielen käyttäjän positio, englannin kielen käyttäjän positio ja plurilinguaalin kielen käyttäjän positio. Suomenoppijan position kautta selviää esimerkiksi, kuinka haastateltavat käyttävät omaa toimijuuttaan suomen kielen oppimiseksi. Suomen kielen käyttäjän positio taas osoittaa, millaisissa tilanteissa haastateltavat ovat valmiita oman kielitaitonsa nojalla positioitumaan kyseiseen positioon. Englannin kielen käyttäjän positio on puolestaan jokaiselle haastateltavalle tuttu esimerkiksi pitkäaikaisten ystävien ja opiskelemisen kautta, jolloin he ovat tottuneet kommunikoimaan englannin kielellä erilaisissa tilanteissa. Jo edellä mainitut positiot siis osoittavat skeittaajien elävän monikielistä arkea, mutta plurilinguaalin kielen käyttäjän positio korostaa aihetta entisestään. Plurilinguaalin kielen käyttäjän position kautta saadaan myös toimijuuteen liittyvien tunteiden avulla selville haastateltavien suhtautumista omaan monikieliseen elämään.

Skeittaajien kielenkäyttöä koskevien positioiden lisäksi muodostin analyysiini skeittiyhteisöön kieleen liittyvän alaluvun. Sen kautta selviää, kuinka haastateltavat kokevat suomen kielen käyttäjän position vaikuttavan skeittiyhteisöön mukaan pääsyyn ja kuulumiseen. Kielellä on merkitystä syvempien ihmissuhteiden muodostamisessa ja ympäröivän kulttuurin ymmärtämisessä, mutta pelkästään skeittaamisen harrastamisessa kielitaitoa ei juurikaan tarvita. Skeittaaminen voi siis toimia skeittaamisen toimintayhteisön jäsenten välisenä kielenä. Harrastamisen avulla haastateltavat voivat kommunikoida sanattomasti toisille skeittaajille, mutta positioiden kautta kuitenkin selviää myös heidän erilaisia tapojaan käyttää omia kielellisiä repertuaareja. Tällöin eri kielet voivat toimia haastateltavilla esimerkiksi viestinnän välineenä tai itseilmaisun keinona limittäiskieleilyä hyödyntäen. Monikielinen elämä onkin heille jokapäiväistä riippumatta siihen liittyvistä negatiivisista, positiivisista tai ristiriitaisista tunteista.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40554]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste