Koulutus digitalisaation vallassa? Kohti data- ja algoritmiohjattua korkeakoulutusta
Suoranta, Juha; Teräs, Marko; Teräs, Hanna (2024-06)
Suoranta, Juha
Teräs, Marko
Teräs, Hanna
06 / 2024
Tiede & edistys
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202406127132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202406127132
Kuvaus
Peer reviewed
Tiivistelmä
Suomalaisen korkeakoulutuspolitiikan tehtävälistalla ovat pitkään olleet taloudellisen kasvun ja tuottavuuden tavoitteet. Perinteisesti niitä on pyritty edistämään korkeakoulujen ra-kenteellisella kehittämisellä. Tämän ”korkeakoulutuksen tehostamisdoktriinin” keinovalikoimaan on sittemmin sisällytetty myös korkeakoulutuksen digitalisaatio. Sen myötä tehokkuusdoktriinin painopiste on siirtynyt koulutuksen rakenteista opiskelijan henkisten kapasiteettien optimointiin. Suomessa korkeakoulutuksen digitalisaatiota on ryhdytty edistämään Digivisio 2030 -nimisellä korkeakoulujen yhteishankkeella. Artikkelimme problematisoi hankkeen "arvolupauksia" ja tar-kastelee tätä kautta koulutuksen digitalisaatiota sosioteknisenä kuvitelmana eli esityksenä, jonka on tarkoitus ohjata yhteiskuntien ja ihmisten toimintaa kohti teknologiapainotteista tulevaisuutta.
Kokoelmat
- TUNICRIS-julkaisut [20161]