Toipuvien addiktien kokemuksia ammattilaisten kohtaamisista palvelujärjestelmässä
Elotuomi, Annika (2025)
Elotuomi, Annika
2025
Sosiaalityön maisteriohjelma - Master's Programme in Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-03-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202503263040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202503263040
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tavoitteena on tarkastella toipuvien addiktien vuorovaikutuskokemuksia ammattilaisten kohtaamisissa ja palvelujärjestelmässä. Tutkielmassa kohtaamisten tarkastelu on merkittävässä roolissa. Tutkielman tutkimuskysymykset käsittelevät toipuvien addiktien kohtaamisen kokemuksia ammattilaisista sekä vuorovaikutusorientaatioiden ilmenemistä ja merkitystä toipumiselle. Tutkielman taustoituksena toimii addiktion tarkempi kuvaus ilmiönä. Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu vuorovaikutusorientaatioista, joita ovat asiantuntijakeskeisyys, asiakaskeskeisyys ja dialogisuus sekä kohtaamisesta ja vuorovaikutuksesta sosiaalityössä. Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena.
Tutkielman aineisto koostuu aiempaa tutkielmaa varten kerätystä haastatteluaineistosta. Aineisto on kerätty vuoden 2019 keväällä ja siihen on pyydetty jatkotutkimuslupa tätä tutkielmaa varten. Kaikki haastateltavat ovat käyneet läpi yhteisöllisen hoitomuodon samassa kuntoutuslaitoksessa. Tämän tutkielman aineisto koostuu viiden toipuvan addiktin haastatteluista. Aineisto on analysoitu käyttämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, jossa tutkielman teoriatausta on vaikuttanut analyysin kulkuun. Analyysin tuloksena aineistosta muodostui viisi eri pääluokkaa.
Tuloksina tutkielmassa näyttäytyy erilaisia kohtaamisia ja vuorovaikutuskokemuksia, jotka voidaan jakaa positiivisiin ja negatiivisiin. Kuntoutuslaitoksessa kohtaamiset näyttäytyivät positiivisina ja niistä on löydettävissä dialogisuuden piirteitä. Muiden ammattilaisten positiivisiin kohtaamisiin liittyi myös dialogisuutta. Negatiivisena näyttäytyvät kohtaamiset ammattilaisten kanssa sisälsivät piirteitä asiantuntijakeskeisyydestä sekä asiakaskeskeisyydestä. Kohtaamattomuuteen avun saamisessa liittyi myös asiantuntijakeskeisyyttä, johon liittyy myös instituution ja saavutettavuuden haasteita. Palvelujärjestelmää koskevat kohtaamattomuuden kokemukset liittyivät instituution ja byrokratian haasteisiin ja kritisointiin sekä saavutettavuuteen.
Tutkielman päätelminä voidaan todeta, että positiiviset kokemukset liittyivät dialogisuuteen, joka puolestaan tuki toipumista ja päihteettömyyttä. Vastaavasti asiantuntijakeskeisyys ja asiakaskeskeisyys näyttäytyivät kokemuksissa negatiivisina ja toipumisen kannalta ongelmallisina.
Tutkielman aineisto koostuu aiempaa tutkielmaa varten kerätystä haastatteluaineistosta. Aineisto on kerätty vuoden 2019 keväällä ja siihen on pyydetty jatkotutkimuslupa tätä tutkielmaa varten. Kaikki haastateltavat ovat käyneet läpi yhteisöllisen hoitomuodon samassa kuntoutuslaitoksessa. Tämän tutkielman aineisto koostuu viiden toipuvan addiktin haastatteluista. Aineisto on analysoitu käyttämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, jossa tutkielman teoriatausta on vaikuttanut analyysin kulkuun. Analyysin tuloksena aineistosta muodostui viisi eri pääluokkaa.
Tuloksina tutkielmassa näyttäytyy erilaisia kohtaamisia ja vuorovaikutuskokemuksia, jotka voidaan jakaa positiivisiin ja negatiivisiin. Kuntoutuslaitoksessa kohtaamiset näyttäytyivät positiivisina ja niistä on löydettävissä dialogisuuden piirteitä. Muiden ammattilaisten positiivisiin kohtaamisiin liittyi myös dialogisuutta. Negatiivisena näyttäytyvät kohtaamiset ammattilaisten kanssa sisälsivät piirteitä asiantuntijakeskeisyydestä sekä asiakaskeskeisyydestä. Kohtaamattomuuteen avun saamisessa liittyi myös asiantuntijakeskeisyyttä, johon liittyy myös instituution ja saavutettavuuden haasteita. Palvelujärjestelmää koskevat kohtaamattomuuden kokemukset liittyivät instituution ja byrokratian haasteisiin ja kritisointiin sekä saavutettavuuteen.
Tutkielman päätelminä voidaan todeta, että positiiviset kokemukset liittyivät dialogisuuteen, joka puolestaan tuki toipumista ja päihteettömyyttä. Vastaavasti asiantuntijakeskeisyys ja asiakaskeskeisyys näyttäytyivät kokemuksissa negatiivisina ja toipumisen kannalta ongelmallisina.