Luokanopettajan ja erityisopettajan toimiva konsultoiva yhteistyö oppilaiden tukitoimien taustalla
Hartikainen, Katariina (2025)
Hartikainen, Katariina
2025
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-03-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202503253020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202503253020
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa tutkimuksessa perehdytään opettajien väliseen yhteistyöhön oppilaiden tukemisessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista luokanopettajan ja erityisopettajan välinen toimiva konsultoiva yhteistyö on oppilaiden tukitoimien taustalla. Konsultoivalla yhteistyöllä tarkoitetaan opettajien välistä vuorovaikutusta oppituntien ulkopuolella, jossa he etsivät yhdessä ratkaisuja oppilaiden haasteisiin. Konsultoiva yhteistyö voidaan jakaa kolmeen erilaiseen toteutusmalliin riippuen siitä, millaisessa asemassa opettajat yhteistyössä ovat. Nämä mallit ovat neuvoa-antava, reflektoiva ja yhteistyölähtöinen konsultointi.
Tutkimuksen avulla pyritään selvittämään, millaista toimiva yhteistyö opettajien välillä on, mitä se edellyttää ja miten sen avulla voidaan vastata oppilaiden kasvaviin ja moninaistuviin tuen tarpeisiin. Tutkimuksen tavoitetta lähestyttiin haastattelemalla kolmea luokanopettajaa ja kolmea erityisopettajaa heidän käsityksistään toimivasta yhteistyöstä. Haastattelut olivat luonteeltaan teemahaastatteluja. Ne koostuivat kolmesta pääteemasta, jotka koskevat yhteistyön luonnetta, toimivan yhteistyön edellytyksiä sekä yhteistyön hyötyjä. Tutkimuksen aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tässä tutkimuksessa konsultointimalleista aikaisemmasta tutkimuksesta poiketen eniten painottuu yhteistyölähtöinen konsultointi, jossa opettajat tekevät yhteistyötä toistensa ammattitaitoa ja asiantuntijuutta täydentäen. Luonteeltaan toimiva konsultoiva yhteistyö opettajien välillä on vastavuoroista, kunnioittavaa ja molempien osapuolten vahvuuksia hyödyntävää. Keskeisimmät edellytykset toimivalle yhteistyölle ovat riittävä aikaresurssi, koulun yhteistyöhön tähtäävä toimintakulttuuri sekä molemmin puolinen sitoutuminen yhteistyöhön. Tulosten perusteella toimiva yhteistyö edistää oppilaiden laadukkaan ja kokonaisvaltaisen tuen saamista sekä opettajien työhyvinvointia. Vaikka tutkimuksessa tarkasteltiin pääasiassa opettajien välistä konsultoivaa yhteistyötä, sen tulosten perusteella huomattiin, että toimiva yhteistyö oppilaiden tukitoimien taustalla sisältää konsultoinnin lisäksi myös yhteisopetusta tehden siitä kokonaisvaltaista yhteistyötä koko oppilaan tukiprosessin ajan.
Tutkimuksen avulla pyritään selvittämään, millaista toimiva yhteistyö opettajien välillä on, mitä se edellyttää ja miten sen avulla voidaan vastata oppilaiden kasvaviin ja moninaistuviin tuen tarpeisiin. Tutkimuksen tavoitetta lähestyttiin haastattelemalla kolmea luokanopettajaa ja kolmea erityisopettajaa heidän käsityksistään toimivasta yhteistyöstä. Haastattelut olivat luonteeltaan teemahaastatteluja. Ne koostuivat kolmesta pääteemasta, jotka koskevat yhteistyön luonnetta, toimivan yhteistyön edellytyksiä sekä yhteistyön hyötyjä. Tutkimuksen aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tässä tutkimuksessa konsultointimalleista aikaisemmasta tutkimuksesta poiketen eniten painottuu yhteistyölähtöinen konsultointi, jossa opettajat tekevät yhteistyötä toistensa ammattitaitoa ja asiantuntijuutta täydentäen. Luonteeltaan toimiva konsultoiva yhteistyö opettajien välillä on vastavuoroista, kunnioittavaa ja molempien osapuolten vahvuuksia hyödyntävää. Keskeisimmät edellytykset toimivalle yhteistyölle ovat riittävä aikaresurssi, koulun yhteistyöhön tähtäävä toimintakulttuuri sekä molemmin puolinen sitoutuminen yhteistyöhön. Tulosten perusteella toimiva yhteistyö edistää oppilaiden laadukkaan ja kokonaisvaltaisen tuen saamista sekä opettajien työhyvinvointia. Vaikka tutkimuksessa tarkasteltiin pääasiassa opettajien välistä konsultoivaa yhteistyötä, sen tulosten perusteella huomattiin, että toimiva yhteistyö oppilaiden tukitoimien taustalla sisältää konsultoinnin lisäksi myös yhteisopetusta tehden siitä kokonaisvaltaista yhteistyötä koko oppilaan tukiprosessin ajan.