Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Punaisen kosken valkoiset kuohut : Tamperelaisten lukiolaisten käsityksiä vuoden 1918 sodasta ja Tampereesta osana sitä

Tarkka, Juuso (2025)

 
Avaa tiedosto
TarkkaJuuso.pdf (1.462Mt)
Lataukset: 



Tarkka, Juuso
2025

Historian kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in History
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-03-26
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202503253019
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkin nuorten historiatietoisuutta tarkastelemalla tamperelaisten lukiolaisten käsityksiä vuoden 1918 sodasta, sekä Tampereesta osana sitä. Nuorten historiatietoisuutta on tärkeä tutkia, sillä historia toimii yhä useammin konfliktien osapuolten oikeutuksena sodalle, ja 2020-luvulla tieto leviää nuorille lähes välittömästi. Tampereella oli keskeinen rooli vuoden 1918 sodassa ja sota on edelleen läsnä sen kaupunki-identiteetissä. Sen vuoksi tutkin myös Tampereen merkitystä nuorten käsityksissä sodasta.

Tutkimuksen keskeinen käsite oli historiatietoisuus, joka viittaa menneisyyden soveltamiseen osaksi nykyisyyttä ja tulevaa. Historian tuottamista tarkastelin kollektiivisen muistin ja historiakulttuurin kautta. Näistä ensimmäinen tarkoittaa muistojen muotoutumista yhteisössä, sosiaalisena prosessina. Historiakulttuuri puolestaan viittaa arkisiin ympäristöihin, joissa historiaa tuotetaan kulttuurissa. Keräsin tutkimuksen aineiston haastattelemalla puolistrukturoidun teemahaastattelun menetelmin neljää tamperelaista lukiolaista. Analyysin toteutin hyödyntämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä lukiolaisten käsityksiin sodasta ja aineistolähtöistä sisällönanalyysiä Tampereen merkitykseen osana niitä. Analyysin tuloksina liitin kaksi haastateltavien käsitystä kriittiseen tulkintatapaan sodasta ja kaksi vapaussotatulkintatapaan. Tampere puolestaan esiintyi lukiolaisten käsityksissä sodan tapahtumapaikkana, sodan muistajana ja arvokaupunkina.

Tuloksissa korostuivat kriittinen tulkinta sodasta, sekä valkoisen perinteen tulkinta. Otanta oli pieni, mutta tulokset kertovat nuorten löytävän nykyisyyden tapahtumista ja uusisänmaallisuudesta samaistumispintaa muistelua rakentaessaan. Populaarikulttuuri ei korostunut nuorten käsityksissä, mutta perhe ja suku olivat vahvasti esillä, korostaen muistelun ylisukupolvisuutta. Sota oli nuorten käsityksissä enemmän Suomen sisäinen, kuin kansainvälinen, mutta kansainvälisyys näkyi nuorten eurooppalaisissa arvoissa, joita he suhteuttivat sotaan. Tampere näyttäytyi nuorille historiallisesti merkittävänä sodan suhteen, mutta kumpikaan osapuolten näkökulmista ei heidän käsityksissään korostunut Tampereella. Sota kuitenkin ilmeni edelleen heidän käsityksissään vahvana Tampereen muistissa. Lisäksi nuoret kokivat, etteivät olleet saaneet koulusta tarpeeksi kriittisen ajattelun taitoja sodan käsittelyä koskien. Tämä alleviivaa tulevaisuuden historian opetuksen tarvetta keskittyä näihin taitoihin.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [10016]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste