"Ainoa tapa pelastaa maapallo": Ympäristökasvatusta luontoympäristössä toteuttavien varhaiskasvattajien näkemyksiä lasten luontosuhteen tukemisesta ja kehittymisestä
Suutari, Vera-Emilia; Bamberg, Marjoliisa (2025)
Suutari, Vera-Emilia
Bamberg, Marjoliisa
2025
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-03-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202503253012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202503253012
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ympäristökasvatusta luontoympäristössä toteuttavien varhaiskasvattajien näkemyksiä lasten luontosuhteen tukemisesta ja kehittymisestä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisin keinoin lasten luontosuhteen kehittymistä pyritään tukemaan luontoympäristössä tapahtuvan ympäristökasvatuksen avulla varhaiskasvatuksessa ja miksi lasten luontosuhteen kehittyminen nähdään tärkeänä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin ympäristökasvatusta luontoympäristössä toteuttavilta varhaiskasvattajilta sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin Ulko-opejen paikallisvastaavien ja Pirkanmaan Ulko-opejen WhatsApp-ryhmiin. Kyselylomake muodostui kuudesta avoimesta kysymyksestä ja siihen saatiin 21 vastausta joulukuun 2024 aikana. Vastauksia analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulostemme mukaan ympäristökasvatusta luontoympäristössä toteuttavat varhaiskasvattajat tukevat lasten luontosuhteen kehittymistä luonnossa ja luonnosta opettamalla ja sen puolesta yhdessä lasten kanssa toimimalla. Luontoympäristöön menemisen säännöllisyys, lukuisat luontokokemukset, yhdessä luonnonilmiöiden ihmettely ja tutkiminen sekä aikuisen oma esimerkki ja läsnäolo tukevat lapsen positiivisen luontosuhteen kehittymistä. Tutkimustulostemme perusteella lapsen luontosuhteen kehittyminen on keskeistä sekä yksilön hyvinvoinnin että ympäristön tulevaisuuden kannalta. Positiivinen luontosuhde edistää kokonaisvaltaista hyvinvointia ja ohjaa lasta kohti kestävää elämäntapaa. Lapsuudessa omaksuttu ympäristövastuullisuus voi vaikuttaa aikuisuuden valintoihin ja haluun suojella luontoa, mikä on ratkaisevaa maapallon säilymisen kannalta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin ympäristökasvatusta luontoympäristössä toteuttavilta varhaiskasvattajilta sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin Ulko-opejen paikallisvastaavien ja Pirkanmaan Ulko-opejen WhatsApp-ryhmiin. Kyselylomake muodostui kuudesta avoimesta kysymyksestä ja siihen saatiin 21 vastausta joulukuun 2024 aikana. Vastauksia analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulostemme mukaan ympäristökasvatusta luontoympäristössä toteuttavat varhaiskasvattajat tukevat lasten luontosuhteen kehittymistä luonnossa ja luonnosta opettamalla ja sen puolesta yhdessä lasten kanssa toimimalla. Luontoympäristöön menemisen säännöllisyys, lukuisat luontokokemukset, yhdessä luonnonilmiöiden ihmettely ja tutkiminen sekä aikuisen oma esimerkki ja läsnäolo tukevat lapsen positiivisen luontosuhteen kehittymistä. Tutkimustulostemme perusteella lapsen luontosuhteen kehittyminen on keskeistä sekä yksilön hyvinvoinnin että ympäristön tulevaisuuden kannalta. Positiivinen luontosuhde edistää kokonaisvaltaista hyvinvointia ja ohjaa lasta kohti kestävää elämäntapaa. Lapsuudessa omaksuttu ympäristövastuullisuus voi vaikuttaa aikuisuuden valintoihin ja haluun suojella luontoa, mikä on ratkaisevaa maapallon säilymisen kannalta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9041]