"Tässä me ollaan yhdessä ja lauletaan" : Musiikkikasvatuksen merkitys yhteisöllisyydelle alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksessa
Vesaranta, Heidi; Sveholm, Maria (2025)
Vesaranta, Heidi
Sveholm, Maria
2025
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-03-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202503192897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202503192897
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia näkemyksiä ja keinoja varhaiskasvatuksen ammattilaisilla on yhteisöllisyyden tunteen tukemisesta musiikkikasvatuksen avulla. Tutkimus kohdistui alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatukseen. Sekä musiikkikasvatusta että yhteisöllisyyttä varhaiskasvatuksessa on tutkittu aiemminkin, mutta vähemmän niiden yhteyttä alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella musiikkikasvatuksen merkitystä alle 3-vuotiaiden lasten yhteisöllisyyteen ja lisäksi herättää pohdintaa pedagogisten käytänteiden kehittämiseen alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksen arjessa.
Tutkimusaineisto kerättiin Forms-kyselylomakkeen avulla. Vastaajat olivat varhaiskasvatuksen ammattilaisia, jotka työskentelevät tai ovat työskennelleet alle 3-vuotiaiden ryhmässä. Aineisto koostui yhteensä 24:stä kyselylomakevastauksesta, joiden analysoinnissa hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tuloksissa nousi esiin viisi teemaa koskien ensimmäistä tutkimuskysymystä, jossa haluttiin tarkastella varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemyksiä yhteisöllisyyden tunteen tukemisesta musiikin avulla. Nämä teemat ovat musiikin tuottama ilo, oppiminen musiikin avulla, toisten huomioon ottaminen, yhdessä tekeminen ja oppiminen sekä yhteisöllisyys ryhmässä. Toinen tutkimuskysymyksistämme pyrki selvittämään varhaiskasvatuksen ammattilaisten musiikillisia keinoja yhteisöllisyyden tukemiseen. Tuloksista nousi esiin keinoista niin ikään viisi kokoavaa teemaa: yhteinen musiikkikasvatus, lasten aloitteisiin vastaaminen, musiikkikasvatuksen hyödyntäminen arjen eri tilanteissa, tanssi ja liikunta sekä musikaaliset leikit. Tutkimuksen tulokset tukivat teoreettista viitekehystä ja saimme vastauksia sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemyksistä että keinoista yhteisöllisyyden tukemiseen musiikillisesti. Keskeisinä asioina ammattilaisten näkemyksistä korostui yhdessä tekeminen ja lasten toiveiden kuuntelu toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Tutkimusaineisto kerättiin Forms-kyselylomakkeen avulla. Vastaajat olivat varhaiskasvatuksen ammattilaisia, jotka työskentelevät tai ovat työskennelleet alle 3-vuotiaiden ryhmässä. Aineisto koostui yhteensä 24:stä kyselylomakevastauksesta, joiden analysoinnissa hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tuloksissa nousi esiin viisi teemaa koskien ensimmäistä tutkimuskysymystä, jossa haluttiin tarkastella varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemyksiä yhteisöllisyyden tunteen tukemisesta musiikin avulla. Nämä teemat ovat musiikin tuottama ilo, oppiminen musiikin avulla, toisten huomioon ottaminen, yhdessä tekeminen ja oppiminen sekä yhteisöllisyys ryhmässä. Toinen tutkimuskysymyksistämme pyrki selvittämään varhaiskasvatuksen ammattilaisten musiikillisia keinoja yhteisöllisyyden tukemiseen. Tuloksista nousi esiin keinoista niin ikään viisi kokoavaa teemaa: yhteinen musiikkikasvatus, lasten aloitteisiin vastaaminen, musiikkikasvatuksen hyödyntäminen arjen eri tilanteissa, tanssi ja liikunta sekä musikaaliset leikit. Tutkimuksen tulokset tukivat teoreettista viitekehystä ja saimme vastauksia sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemyksistä että keinoista yhteisöllisyyden tukemiseen musiikillisesti. Keskeisinä asioina ammattilaisten näkemyksistä korostui yhdessä tekeminen ja lasten toiveiden kuuntelu toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [10220]
