Nuorten kotoutuminen arjen yhteisöissä: Kirjallisuuskatsaus arjen yhteisöjen vaikutuksesta maahanmuuttotaustaisten nuorten kotoutumiseen
Lehtinen, Laila (2025)
Lehtinen, Laila
2025
Sosiaalityön kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2025-03-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202503182848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202503182848
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan maahanmuuttotaustaisten nuorten kotoutumista arjen yhteisöissä eli koulussa, kaveripiireissä ja harrastuksissa. Näihin yhteisöihin kiinnittymistä tarkastellaan tarkemmin kielitaidon ja kuulumisen tunteen avulla. Maahanmuuton lisääntymisen myötä kotoutuminen on noussut entistä tärkeämmäksi ja ajankohtaisemmaksi teemaksi. Tutkielma pyrkii ymmärtämään kotoutumista ilmiönä ja tarkastelemaan millaisia vaikutuksia arjen yhteisöillä voi tähän olla. Tutkimusaihetta ja arjen yhteisöjen rajausta taustoitetaan esimerkiksi kotoutumista koskevalla lainsäädännöllä ja Bronfenbrennerin ekologisella systeemiteorialla. Kaikki valikoidut arjen yhteisöt sijoittuvat Bronfenbrennerin systeemiteorian mikrotasolle eli tasolle, jolla on suurin vaikutus yksilöön.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Aineistoon on valikoitunut kymmenen vertaisarvioitua artikkelia, jotka käsittelevät maahanmuuttotaustaisten nuorten kotoutumista ja kiinnittymistä ympäröivään yhteiskuntaan. Aineistoksi valikoituneet artikkelit on julkaistu vuosina 2016–2024, joten tutkimustieto on varsin tuoretta. Tutkimuksista kaksi on suomalaisia ja muut ovat Australiasta, Irlannista, Ruotsista ja Yhdysvalloista.
Aineiston analyysin perusteella on selvää, että arjen yhteisöillä ja niihin kiinnittymisellä on selkeä vaikutus maahanmuuttotaustaisten nuorten kotoutumiseen. Koulun vaikutus kotoutumiseen on merkittävä yleisen oppivelvollisuuden myötä, kun taas harrastusten avulla on vaikeampi tavoittaa maahanmuuttotaustaisia nuoria esimerkiksi kulttuuristen erojen tai huonon taloustilanteen vuoksi. Kaverit saavat maahanmuuttotaustaisilla nuorilla ystävyyttä suuremman merkityksen, sillä kaverit mahdollistavat nuorelle yhteisön arvojen ja kulttuurin oppimisen. On kuitenkin huomioitava, että arjen yhteisöt voivat vaikuttaa maahanmuuttotaustaisen nuoren kotoutumiseen myös negatiivisesti. Arjen yhteisöt vaikuttavat eniten kotoutumiseen silloin, kun nuori on kiinnittynyt yhteisöön. Se, että nuori kokee kuuluvansa ympäröivään yhteisöön ja pystyy kommunikoimaan yhteisön kanssa vaikuttaa kotoutumiseen positiivisesti.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Aineistoon on valikoitunut kymmenen vertaisarvioitua artikkelia, jotka käsittelevät maahanmuuttotaustaisten nuorten kotoutumista ja kiinnittymistä ympäröivään yhteiskuntaan. Aineistoksi valikoituneet artikkelit on julkaistu vuosina 2016–2024, joten tutkimustieto on varsin tuoretta. Tutkimuksista kaksi on suomalaisia ja muut ovat Australiasta, Irlannista, Ruotsista ja Yhdysvalloista.
Aineiston analyysin perusteella on selvää, että arjen yhteisöillä ja niihin kiinnittymisellä on selkeä vaikutus maahanmuuttotaustaisten nuorten kotoutumiseen. Koulun vaikutus kotoutumiseen on merkittävä yleisen oppivelvollisuuden myötä, kun taas harrastusten avulla on vaikeampi tavoittaa maahanmuuttotaustaisia nuoria esimerkiksi kulttuuristen erojen tai huonon taloustilanteen vuoksi. Kaverit saavat maahanmuuttotaustaisilla nuorilla ystävyyttä suuremman merkityksen, sillä kaverit mahdollistavat nuorelle yhteisön arvojen ja kulttuurin oppimisen. On kuitenkin huomioitava, että arjen yhteisöt voivat vaikuttaa maahanmuuttotaustaisen nuoren kotoutumiseen myös negatiivisesti. Arjen yhteisöt vaikuttavat eniten kotoutumiseen silloin, kun nuori on kiinnittynyt yhteisöön. Se, että nuori kokee kuuluvansa ympäröivään yhteisöön ja pystyy kommunikoimaan yhteisön kanssa vaikuttaa kotoutumiseen positiivisesti.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [10016]