Oppilaasta opettajaksi: Toimintatutkimus suomen kielen oppitunnilla
Ivanova-Kauhanen, Jaana (2025)
Ivanova-Kauhanen, Jaana
2025
Kielten maisteriohjelma - Master's Programme in Languages
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-03-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202503182847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202503182847
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee opiskelijoiden oppimista tilanteessa, jossa he ottavat opettajan roolin ja opettavat toinen toisiaan. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena koulutuksessa, jossa maahanmuuttajataustaiset aikuisopiskelijat opiskelivat suomen kieltä. Tutkimuksessa opiskelijat opettivat toisilleen oppikirjan kappaleen yhden opetuspäivän aikana. Opiskelijoiden havaintoja päivästä sekä opettajan tutkimuspäiväkirjaa opetuspäivästä analysoidaan tutkimuksessa laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulokset osoittivat, että opiskelijoiden aktiivinen rooli vahvisti heidän oppimistaan ja näytti lisäävän heidän motivaatiotaan. Opettajan havaintojen mukaan opiskelijat ottivat tehtävän vakavasti ja kehittivät omaa oppimistaan opettaessaan muita.
Tutkimus vahvistaa konstruktivistisen oppimiskäsityksen mukaisia näkemyksiä siitä, että opiskelijat oppivat tehokkaasti rakentaessaan tietoa itse. Tutkimus tuloksineen tarjoaa hyödyllistä tietoa esimerkiksi aikuisten maahanmuuttajien kielikoulutukseen.
Tulokset osoittivat, että opiskelijoiden aktiivinen rooli vahvisti heidän oppimistaan ja näytti lisäävän heidän motivaatiotaan. Opettajan havaintojen mukaan opiskelijat ottivat tehtävän vakavasti ja kehittivät omaa oppimistaan opettaessaan muita.
Tutkimus vahvistaa konstruktivistisen oppimiskäsityksen mukaisia näkemyksiä siitä, että opiskelijat oppivat tehokkaasti rakentaessaan tietoa itse. Tutkimus tuloksineen tarjoaa hyödyllistä tietoa esimerkiksi aikuisten maahanmuuttajien kielikoulutukseen.