Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Research University Vision in the Leadership Context : Insights from Bahir Dar University, Ethiopia

Getahun, Koye Kassa (2025)

 
Avaa tiedosto
978-952-03-3850-3.pdf (2.858Mt)
Lataukset: 



Getahun, Koye Kassa
Tampere University
2025

Hallintotieteiden, kauppatieteiden ja politiikan tutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Administrative Sciences, Business Studies and Politics
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2025-04-04
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3850-3
Tiivistelmä
Tämä tutkimus kohdistuu etiopialaisen Bahir Dar yliopiston strategiaan, tutkimusyliopistovisioon ja yliopiston etenemispolkuun kohti tätä visiota. Tarkastelu tehdään johdon näkökulmasta. Tarkoituksena on laajentaa ymmärrystä strategisesta tutkimusyliopistovisiosta ja polusta tutkimusyliopistoksi Etiopian korkeakoulukontekstissa. Tavoitteena on tutkia tutkimusyliopistovision strategista merkitystä ja etenemiskeinoja sen saavuttamiseksi Etiopian olosuhteissa.

Tutkimuksessa hyödynnettiin organisaatiotutkimuksissa tunnettua Bolmanin ja Dealin neljän johtamiskehyksen mallia. Malli korostaa organisaation ilmiöiden tarkastelua neljän erillisen kehyksen (rakenteellinen, henkilöstö, poliittinen ja symbolinen) avulla sen sijaan, että keskityttäisiin vain yhteen näkökulmaan. Mallin mukaan tehokkaiden johtajien tulisi valita kulloiseenkin asiaan ja tilanteeseen soveltuva kehys.

Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus. Aineistoon sisältyi tapausyliopiston strategiadokumentit ja johdon haastattelut. Tutkimukseen haastateltiin neljä ylimmän johdon ja 12 keskijohdon edustajaa.

Tutkimusyliopistolla tarkoitettiin korkeakoulua, joka priorisoi vahvasti tutkimusta osana perustehtäväänsä ja sisältää tutkimuskeskuksia, ratkaisukeskeistä tutkimusta, tutkimusperustaista opetusta sekä jatko- opinto-ohjelmia. Sille on ominaista akateeminen henkilökunta, jolla on vahva tutkimustausta, riittävä infrastruktuuri laadukkaan opetuksen, tutkimuksen ja yhteiskunnallisen palvelun toteuttamiseen sekä hyvä hallinto. Strategiat osoittivat, että tutkimusyliopistovisio oli Bahir Dar yliopistolle kolmella tavalla merkityksellinen. Se auttaa hyödyntämään yliopiston kilpailuetuja, vahvistaa tutkimustoimintaa ja edistää Etiopian kansallista sosioekonomista kehitystä.

Tutkimus osoitti, että haastatellut Bahir Dar yliopiston johtajat tulkitsivat tutkimusyliopistovisiota neljän johtamiskehyksen avulla, mikä viittaa niin sanotun monikehyksisen johtamisajattelun esiintymiseen. Rakenteellisesta näkökulmasta johtajat pyrkivät varmistamaan selkeyttä ja keskittymistä strategisiin teemoihin, kuten jatko-opinto-ohjelmien laajentamiseen, laajamittaisen tutkimusotteen käynnistämiseen (teemapohjaiset ja monitieteiset tutkimushankkeet, joihin osallistuvat eri alojen tutkijat, naisopettajat, jatko-opiskelijat sekä muut sidosryhmät) ja standardoitujen laboratorioiden sekä tutkimuskeskusten perustamiseen. Tutkimuksessa tunnistettiin myös rakenteellisia haasteita, kuten puutteellinen itsenäisyys, byrokratia ja riittämättömät kannustinjärjestelmät.

Poliittisen kehyksen näkökulmasta esiin nousivat resurssien mobilisointi kansainvälistymisen ja kumppanuuksien kautta, budjettien ja resurssien oikeudenmukainen jakaminen, neuvottelut sekä koulutusohjelmien akkreditointi. Puutteellinen infrastruktuuri ja rajalliset tutkimusmäärärahat tunnistettiin keskeisiksi poliittiseen kehykseen liittyviksi haasteiksi. Symbolisesta näkökulmasta johtajat tunnistivat tutkimuskulttuurin vahvistamisen, joita heijastelivat muun muassa foorumit, konferenssit ja seminaarit sekä kannusteet julkaisemiseen. Tämän lisäksi yliopiston tutkimusyliopistovisiota jaettiin niin yliopistoyhteisön kuin ulkoisten sidosryhmien kanssa. Keskeinen symboliseen kehykseen liittyvä haaste on heikko tutkimuskulttuuri.

Sisäisten haasteiden lisäksi tunnistettiin myös ulkoisia haasteita, kuten opetusministeriön riittämätön panostus tutkimusyliopistoihin, rajallinen autonomia, yhteiskunnallinen ja poliittinen epävakaus, korkea valmistuneiden työttömyysaste, paikallisten yritysten heikko kiinnostus ja kyky solmia kumppanuuksia, kilpailu niukoista resursseista sekä ulkomaanvaluutan puute.

Johtopäätöksenä esitetään, että tutkimusyliopistossa, joka asettaa tutkimuksen ydintehtäväkseen, tulee olla henkilöstöä, jolla on vahva tutkimustausta, erinomaiset puitteet opetukselle, tutkimukselle ja kolmannelle tehtävälle sekä hyvä hallinto. Tutkimusyliopistovisio on ratkaisevan tärkeä kilpailuetujen ja sosioekonomisen kehityksen edistämiseksi sekä kansallisen ja kansainvälisen näkyvyyden vahvistamiseksi. Tässä tutkimuksessa tunnistetut haasteet osoittavat tarpeen tarkastella Bolmanin ja Dealin kehysmallia uudelleen, jotta ulkoiset haasteet voidaan ottaa kokonaisvaltaisesti huomioon osana organisaation kokonaisvaltaista kehittämistä.

Tutkimus suosittelee, että korkeakoulujen johtajien tulisi pyrkiä luomaan maailmanlaajuisesti vertailukelpoisia tutkimusyliopistoja, jakaa visio sidosryhmien kanssa ja luoda houkuttelevia kannustimia tutkimusyliopiston kehittämiseksi. Näiden toimien edistymistä ja vaikutuksia tulisi arvioida sekä niiden perustalta jatkaa toimenpiteitä ja kehittää neljän johtamiskehyksen malliin perustuvia strategioita sisäisten haasteiden ratkaisemiseksi. Samoin tarpeellisia ovat keskustelut viranomaisten kanssa yliopistojen autonomiasta ulkoisten haasteiden hallitsemiseksi.
 
Kokoelmat
  • Väitöskirjat [5033]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste