Kaupalliset yhteistyöt sosiaalisessa mediassa: Yrityksille arvoa vai ongelmia?
Vaine, Riina (2025)
Vaine, Riina
2025
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-03-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202503132752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202503132752
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalisen median vaikuttajien ja yritysten välistä yhteistyötä sekä siihen liittyviä ongelmia. Yhä kasvavissa määrin yritykset hyödyntävät vaikuttajia yrityksensä markkinoinnissa, minkä takia on tärkeä tunnistaa aiheeseen liittyvät ongelmat ja löytää niihin ratkaisu. Tutkimuksen tavoite on siis selvittää, mitä ongelmia yritysten ja vaikuttajien väliseen yhteistyöhön liittyy, ja millä tavoin voidaan taata yritysten arvonsaanti vaikuttajamarkkinointia tehdessä.
Tutkimuksen teoreettisena perustana toimii Borchersin ja Enken vuonna 2021 julkaisema artikkeli, sekä Vrontisin ja muiden vuonna 2020 julkaisema artikkeli, joissa käsitellään yrityksen ja vaikuttajan välistä vuorovaikutusta, sekä avataan sosiaalisen median vaikuttajaa ympäröivää kokonaiskuvaa. Tutkimusaineisto koostuu kolmesta puolistrukturoidusta haastattelusta, joihin haastateltiin yrityksissä markkinoinnin parissa työskenteleviä tai sen hyvin tuntevia henkilöitä. Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimus osoittaa, että suurimmat haasteet liittyvät eriäviin näkemyksiin työn arvosta, ohjeistuksen puutteeseen, sekä vaikeuksiin arvioida yhteistyön vaikuttavuutta ja onnistuneisuutta. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että yritysten kannattaa panostaa yksittäisiin yhteistöihin enemmän ja antaa tarvittava ohjeistus siitä huolimatta, että kyseessä olisikin kokenut sosiaalisen median vaikuttaja. Myös jatkossa yritysten kannattaisi enemmissä määrin panostaa vaikuttajayhteistöiden analysointiin, sillä ne voivat paljastaa tärkeitä huomioita, joista voi olla apua esimerkiksi tuotekehityksessä.
Tutkimuksen teoreettisena perustana toimii Borchersin ja Enken vuonna 2021 julkaisema artikkeli, sekä Vrontisin ja muiden vuonna 2020 julkaisema artikkeli, joissa käsitellään yrityksen ja vaikuttajan välistä vuorovaikutusta, sekä avataan sosiaalisen median vaikuttajaa ympäröivää kokonaiskuvaa. Tutkimusaineisto koostuu kolmesta puolistrukturoidusta haastattelusta, joihin haastateltiin yrityksissä markkinoinnin parissa työskenteleviä tai sen hyvin tuntevia henkilöitä. Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimus osoittaa, että suurimmat haasteet liittyvät eriäviin näkemyksiin työn arvosta, ohjeistuksen puutteeseen, sekä vaikeuksiin arvioida yhteistyön vaikuttavuutta ja onnistuneisuutta. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että yritysten kannattaa panostaa yksittäisiin yhteistöihin enemmän ja antaa tarvittava ohjeistus siitä huolimatta, että kyseessä olisikin kokenut sosiaalisen median vaikuttaja. Myös jatkossa yritysten kannattaisi enemmissä määrin panostaa vaikuttajayhteistöiden analysointiin, sillä ne voivat paljastaa tärkeitä huomioita, joista voi olla apua esimerkiksi tuotekehityksessä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9204]