Joukkoliikenteen päästötietojen kerääminen ja hyödyntäminen tulevaisuudessa
Lehto, Ella (2025)
Lehto, Ella
2025
Rakennustekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-03-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202503122734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202503122734
Tiivistelmä
Tavoite hiilineutraaliudesta on asetettu vuoteen 2050 mennessä Yhdistyneiden Kansakuntien ja Euroopan Unionin toimesta. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi kasvihuonekaasupäästöjen tulisi vähentyä vuoteen 2030 mennessä 55 % vuoden 1990 tasosta. Liikenne aiheuttaa merkittävän osan päästöistä, ja kasvanut matkustuskysyntä vain lisää päästöjä entisestään. Euroopan Unioni on tuonut esille CountEmission EU-aloitteen, jonka tavoitteena on luoda yhtenäiset viitekehykset kasvihuonekaasupäästöjen laskennalle ja raportoinnille. Nykyiset päästölaskurit ja niiden vaatimat muuttujat saattavat erota toisistaan paljonkin. Uusi, vasta vuonna 2023 hyväksytty ISO 14083:2023 standardi, ottaa huomioon ajoneuvon käytöstä sekä energiantuotannosta aiheutuvat päästöt. Molempien päästöjen selvittäminen on tärkeää, jotta voidaan laskea liikenteen aiheuttamat kokonaispäästöt ja löytää paras tapa vähentää niitä.
Joukkoliikenne tarjoaa vähäpäästöisiä liikennemuotoja, ja myös sähköisiä sekä vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntävien linja-autojen määrä kasvaa Suomessa koko ajan. Joukkoliikenteelle ei kuitenkaan tällä hetkellä ole saatavilla yhtenäisiä päästölaskenta- tai raportointiohjeita. Päästötietojen hyödyntäminen joukkoliikennettä kehitettäessä on haastavaa näiden yhteisten raamien puuttuessa.
Tässä diplomityössä tarkastellaan joukkoliikenteen päästötietojen keräämistä ja hyödyntämistä tällä hetkellä. Lisäksi esitetään ehdotus yhdenmukaisesta hiilijalanjälkilaskennan toimintamallista ja raportointipohjasta, jotka selkiyttäisivät tulevaisuudessa tapahtuvaa päästötietojen keräämistä, raportointia sekä joukkoliikenteen kehittämistä niiden pohjalta. Tämä ehdotus pohjautuu Linja-autoliitolle ja Paikallisliikenneliitolle suunnatuista kyselyistä saaduista vastauksista koskien tämänhetkistä päästötietojen keräämistä, niiden saatavuutta ja hyödyntämistä sekä päästöraportoinnissa havaittuja haasteita ja kehitysehdotuksia.
Joukkoliikenne tarjoaa vähäpäästöisiä liikennemuotoja, ja myös sähköisiä sekä vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntävien linja-autojen määrä kasvaa Suomessa koko ajan. Joukkoliikenteelle ei kuitenkaan tällä hetkellä ole saatavilla yhtenäisiä päästölaskenta- tai raportointiohjeita. Päästötietojen hyödyntäminen joukkoliikennettä kehitettäessä on haastavaa näiden yhteisten raamien puuttuessa.
Tässä diplomityössä tarkastellaan joukkoliikenteen päästötietojen keräämistä ja hyödyntämistä tällä hetkellä. Lisäksi esitetään ehdotus yhdenmukaisesta hiilijalanjälkilaskennan toimintamallista ja raportointipohjasta, jotka selkiyttäisivät tulevaisuudessa tapahtuvaa päästötietojen keräämistä, raportointia sekä joukkoliikenteen kehittämistä niiden pohjalta. Tämä ehdotus pohjautuu Linja-autoliitolle ja Paikallisliikenneliitolle suunnatuista kyselyistä saaduista vastauksista koskien tämänhetkistä päästötietojen keräämistä, niiden saatavuutta ja hyödyntämistä sekä päästöraportoinnissa havaittuja haasteita ja kehitysehdotuksia.