Neuropsykiatrisesti oireilevien lasten vuorovaikutushaasteet ja tukitoimet iltapäivätoiminnassa
Tirkkonen, Pinja (2025)
Tirkkonen, Pinja
2025
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-03-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202503072608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202503072608
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia neuropsykiatrisesti oireilevia lapsia ja heidän vuorovaikutushaasteitaan iltapäivätoiminnassa sekä iltapäivätoiminnassa käytettäviä tukitoimia neuropsykiatristen oireiden ennaltaehkäisemiseksi. Neuropsykiatriset oireet vaikuttavat monella tapaa esimerkiksi vuorovaikutukseen aiheuttaen siinä haasteita. Neuropsykiatrisia oireita voi esiintyä myös ilman, että ne johtavat neuropsykiatrisen häiriön diagnoosiin. Neuropsykiatriset häiriöt ovat kuitenkin viime vuosikymmenillä yleistyneet runsaasti. Tämä johtuu osakseen siitä, että neuropsykiatrisista häiriöistä ja oireista on saatu aiempaa enemmän tutkimusnäyttöä.
Tutkimus on tehty käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla kahta iltapäivätoiminnassa työskentelevää ohjaajaa, joilla on pitkä työkokemus lasten kanssa toimimisesta. Haastattelu on käyty tammikuussa 2025. Haastattelumuotona tutkimuksessa toimi teemahaastattelu. Teemahaastattelu valikoitui parhaaksi vaihtoehdoksi, sillä se jätti tilaa avoimelle keskustelulle aiheesta sekä tarkentaville kysymyksille. Haastattelun tutkimusaineisto on analysoitu käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia, jonka lopputuloksena syntyi käsiteelliset pääluokat.
Tutkimuksen tuloksena yleisimpiä tässä tutkimuksessa osallisena olleen iltapäivätoiminnan vuorovaikutushaasteita ovat oman toiminnan ohjaukseen liittyvät haasteet, keskittymisvaikeudet, levottomuus, aggressiivisuus sekä normaalista poikkeavan tilanteen aiheuttama stressi. Iltapäivätoiminnan ohjaajilla on käytössään hyviä ja toimivia tukitoimia. Näitä tukitoimia ovat lasten yksilöllinen kohtaaminen joka päivä, strukturoitu päiväsuunnitelma, lasten mahdollisuudet vaikuttaa iltapäivätoiminnan ohjelmaan, erilaiset apuvälineet kuten hengitysharjoitukset sekä iltapäivätoiminnan ohjaajien hyvinvoinnin tukeminen sekä moniammatillinen yhteistyö koulun ja muiden ammattihenkilöiden kanssa. Opetus- ja kulttuuriministeriön mukaisesti iltapäivätoiminnan on tarkoituksena olla virikkeellistä ja turvallista toimintaa lapsille. Näin ollen tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää iltapäivätoiminnassa neuropsykiatrisesti oireilevien lasten kanssa toimiseen sekä iltapäivätoiminnan sujuvoittamiseen.
Tutkimus on tehty käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla kahta iltapäivätoiminnassa työskentelevää ohjaajaa, joilla on pitkä työkokemus lasten kanssa toimimisesta. Haastattelu on käyty tammikuussa 2025. Haastattelumuotona tutkimuksessa toimi teemahaastattelu. Teemahaastattelu valikoitui parhaaksi vaihtoehdoksi, sillä se jätti tilaa avoimelle keskustelulle aiheesta sekä tarkentaville kysymyksille. Haastattelun tutkimusaineisto on analysoitu käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia, jonka lopputuloksena syntyi käsiteelliset pääluokat.
Tutkimuksen tuloksena yleisimpiä tässä tutkimuksessa osallisena olleen iltapäivätoiminnan vuorovaikutushaasteita ovat oman toiminnan ohjaukseen liittyvät haasteet, keskittymisvaikeudet, levottomuus, aggressiivisuus sekä normaalista poikkeavan tilanteen aiheuttama stressi. Iltapäivätoiminnan ohjaajilla on käytössään hyviä ja toimivia tukitoimia. Näitä tukitoimia ovat lasten yksilöllinen kohtaaminen joka päivä, strukturoitu päiväsuunnitelma, lasten mahdollisuudet vaikuttaa iltapäivätoiminnan ohjelmaan, erilaiset apuvälineet kuten hengitysharjoitukset sekä iltapäivätoiminnan ohjaajien hyvinvoinnin tukeminen sekä moniammatillinen yhteistyö koulun ja muiden ammattihenkilöiden kanssa. Opetus- ja kulttuuriministeriön mukaisesti iltapäivätoiminnan on tarkoituksena olla virikkeellistä ja turvallista toimintaa lapsille. Näin ollen tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää iltapäivätoiminnassa neuropsykiatrisesti oireilevien lasten kanssa toimiseen sekä iltapäivätoiminnan sujuvoittamiseen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]